Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Er det vanlig å ha tung hørbar utpust (ikke innpust) ved virusinfeksjon, feks. forkjølelse eller RS-virus? Hvordan er pusten til et friskt barn som er i fysisk aktivitet? Er den lydløs?

Endret av huldra11
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hørbar utpust, er ikke det astma-aktig?

Skrevet

Lillemann hadde nylig virusinfeksjon, og da reagerte jeg på at utpusten hans var veldig hørbar.

Skrevet

Tusen takk for svar! Varte infeksjonen lenge? Hostet han mye?

Skrevet

Gutten vår har hostet mye. Hatt pust som har hørtes. Var hos legen etter 14 dager, men crp var fin. Fikk hostesaft til han på resept. Hosten kunne vare lenge sa hun , og tilsammen hostet han i 5 uker.

Allmenntilstanden hans har vært bra hele tiden, utenom feber i tre dager før jeg dro til legen med han.

Gjest =tentacle=
Skrevet
Er det vanlig å ha tung hørbar utpust (ikke innpust) ved virusinfeksjon, feks. forkjølelse eller RS-virus? Hvordan er pusten til et friskt barn som er i fysisk aktivitet? Er den lydløs?

Det er ikke hysterisk å ville ha noen til å lytte på ungen når h*n er tungpustet, hvis du er i tvil. Banale luftveisinfeksjoner kan gi mye pustelyder, men infeksjoner kan også kompliseres av f.eks asthma. Hvis barnet har et mer kronisk luftveisproblem, kan det bli hemmet i vilter lek og derfor gå glipp av både mosjon, ferdighetsutvikling og det sosiale i leken. Det kan også være mer plaget ved luftveisinfeksjoner enn "nødvendig".

Om barnet du har i tankene har "normal" forkjølet pust og anstrengelsespust i forhold til andre, kan du kanskje danne deg et bilde av hvis du legger merke til hvordan andre barn i f.eks barnehagen er. Barn puster raskere enn voksne, men du kan kanskje få et inntrykk av om det bruker lenger tid på utpust enn normalt?

Hvis det skulle være noe mer enn bare forkjølelse, kan du spare barnet for mye ubehag ved at det blir undersøkt og kan få råd og medisiner.

Skrevet

Det er ikke lett å høre forskjell på vanlig luftveisinfeksjon og astma.

Men ved astma er det vannlig med inndragninger ( ved ribbena og halsen ) hvor huden liksom forsvinner inn i kroppen.

Det er opp til deg om du vil sjekke det eller ikke, følg magefølelsen den pleier å funke.

:klem:

Skrevet

Vi har en 8 uker gammel gutt, som var nær ved innleggelse i helgen pga RS virus. Det startet som en vanlig forkjølelse, med en enormt hørbar utpust.

Legen sa at hørbar utoverpust var et typisk astma tegn, men at det i dette tilfelle ikke var snakk om astma.

Skrevet

Tusen takk for mange gode svar! Jeg har selvsagt vært til legen med min sønn på 6 mnd. og skal igjen til kontroll på fredag. Legen sa det kunne være RS-virus eller tegn til astma. Jeg håper inderlig at det ikke er noe av delene. Gutten har vært syk nå på 7. dagen, og har fortsatt ekspiratorisk stridor, tung utpust. Med masse SEIGT og ekkelt slim. Når han sover er pusten faktisk så og si lydløs. Men jeg lurer på om slimet er litt tynnere i dag? Han får Bricanyl mixtur x 3. Tempen ligger rundt 37,7 - 38. Uansett, som mor er det så vondt å se barnet sitt sykt. Allmenntilstanden er imidlertid god.

Skrevet

sønnen min hostet opp mye slim de ukene han hostet.

God bedring til sønnen din.

Skrevet

Tusen takk for det! CRP var normal også på sønnen min!

Skrevet

Vår lege sa at typis for rsviruset var at de hiver etter pusten.

Skrevet

Får håpe det ikke er RS da, for han hiver ikke etter pusten.

Skrevet

Det er noe som går nå her vi bor, og det er hoste, lett feber, slim. Det er langvarig.

Gi han mye drikke, og ta en tur til legen om du ønsker at de skal lytte på han for sikkerhets skyld. Men som regel tenker jeg at er allmentilstanden god så er det ok.

Skrevet

Det var dessverre RS-virus, og han var innom sykehuset. Men nå er han heldigvis i fin bedring! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...