Gå til innhold

Rent mandelmel

Anbefalte innlegg

Gjest Bodillen
Skrevet

Noen som vet hvor man kan få tak i rent mandelmel - altså finmalte mandler, uten tilsetninger av noe slag?

Jeg vet det er å få i både Tyskland og Frankrike, men jeg er liksom ikke så ofte på de kanter...

Skrevet

Det tror jeg ikke er å få i Norge, og det er noe som irriterer meg grenseløst! Jeg har sett etter det over alt, og jeg har også spurt om de kan ta det inn i butikken hvor jeg pleier å handle, men foreløpig uten resultat. Jeg kan bare ikke fatte og begripe hvorfor det skal være så vanskelig.

Men jeg henger meg på her, og håper at noen vet om noen steder hvor det er å få fatt i (selv om jeg tviler på det...)

Gjest Bodillen
Skrevet
Det tror jeg ikke er å få i Norge, og det er noe som irriterer meg grenseløst! Jeg har sett etter det over alt, og jeg har også spurt om de kan ta det inn i butikken hvor jeg pleier å handle, men foreløpig uten resultat. Jeg kan bare ikke fatte og begripe hvorfor det skal være så vanskelig.

Men jeg henger meg på her, og håper at noen vet om noen steder hvor det er å få fatt i (selv om jeg tviler på det...)

Du også??? Jeg er den eneste jeg kjenner om som maser om dette sabla mandelmelet... :ler:

Gjest Persille
Skrevet

Hva bruker dere mandelmel til?

Skrevet

Åpnet dem akkurat nå ved å trykke på linkene. Uansett, du kan også søke etter "økologisk råvareimport" på google og det burde være første treff.

Skrevet
Du også??? Jeg er den eneste jeg kjenner om som maser om dette sabla mandelmelet...  :ler:

Ja det er noe jeg har mast om i årevis! :ler: Men det finnes tydeligvis ikke så mange som oss her i landet. :ler:

Skrevet
Hva bruker dere mandelmel til?

Til diverse bakverk og desserter. Dessuten er det veldig godt med kjøttboller laget av svinekjøtt, mandelmel og rosmarin.

Gjest Bodillen
Skrevet
Åpnet dem akkurat nå ved å trykke på linkene. Uansett, du kan også søke etter "økologisk råvareimport" på google og det burde være første treff.

Takk for tipset! Jeg har mailet dem nå, så får jeg bare vente og se...

Gjest SuperMoo
Skrevet (endret)

Få tak i en slik dings og lag det selv. ;)

Endret av SuperMoo
Skrevet
Få tak i en slik dings og lag det selv.  ;)

Man bør vel aldri kutte mandler med kniver om der er det du tenker på. Det må males. Årsaken er at oppdeling med kniver driver ut (endel av) oljen i mandlene. Jeg tenker mest på marsipan og i dette bør oljen holde seg i melet,

Ellers har vel noen kjøkkenmaskiner en mandelkvern, men hvor gode og de er (hvor mange ganger man må kverne), hvordan de virker og kapasiteten pr gang vet jeg lite om.

Dersom den "Grind" knappen på bildet over skal brukes med noe som ikke har kniver så går det kanskje an.

Gjest Bodillen
Skrevet

Jeg fikk imponerende raskt svar på mailen min til Økologisk Råvareimport AS.

De har kun mandelmel i 250 kg's sekker for salg, og det blir for drøyt å lagre. Jeg vil ikke kunne bruke det raskt nok til at jeg unngår at det blir harskt. De tilbød seg å lage en bestilling på 250 kg, hvis jeg hadde mulighet til å slå meg sammen med andre.

De anbefalte alternativt å kontakte Bønes Gardsutsal, de bestiller på gunstig vis fra utlandet. Eller jeg kan søke på tyske nettbutikker og få tilsendt i mindre kvanta. (Søkeord mandelmehl kaufen.)

Så vet dere det.

Skrevet (endret)

Moren min har en god kjøkkenkvern som hun kverner mandler med. Hun finmaler også sukker hvis hun går tom for melis. Veldig fort gjort, men krever jo at du har en slik kvern.. Hvis du har lyst å bruke malte mandler ofte lønner det kanskje å investere i en?

Endret av Rosa Mirabella
Skrevet
Få tak i en slik dings og lag det selv.  ;)

Det er nettopp det jeg er lei av!

Jeg skjønner bare ikke hvorfor det ikke skal være mulig å få tak i mandelmel - man får jo kjøpt kjøttdeig og ferdigmalt kaffe f.eks., så hvorfor skal man måtte male mandlene selv? Det er dessuten en helt vanlig dagligvare i land som Tyskland og Storbritannia, så det burde ikke være så vanskelig å få det hit heller.

Annonse
Gjest Bodillen
Skrevet (endret)
Det er nettopp det jeg er lei av!

Jeg skjønner bare ikke hvorfor det ikke skal være mulig å få tak i mandelmel - man får jo kjøpt kjøttdeig og ferdigmalt kaffe f.eks., så hvorfor skal man måtte male mandlene selv? Det er dessuten en helt vanlig dagligvare i land som Tyskland og Storbritannia, så det burde ikke være så vanskelig å få det hit heller.

Helt enig.

Jeg bruker mye av det, og uansett hvilken avansert kjøkkenmaskin jeg investerer i blir det tungvint. Pga intolleranse mot bl.a alt av kornprodukter, bruker jeg mandelmel i alle bakevarer. Det sier seg selv at det kunne gjort hverdagen en god del enklere for meg å bare slenge ferdig mandelmel rett oppi bollen...

Endret av Bodillen
Skrevet

Hva med å prøve en konditorleverandør? For eksempel www.ecklund.no. Får treff på mandelmel i en prisliste på siden deres

193 3000  MANDELMEL  11.3  KG

245 4230  HVITT MANDELMEL, Lubeca  6.25 KG

Finner ikke kategorien Kolonialvarer igjen på websiden deres, men den er i grunnen ganske generell. Vil vel tro at 11,3 og 6,25 er pris pr kg, så aner ikke hvor store kvanta det er snakk om her. Kunne ha ringt dem selv, men har ikke stemme i dag :P

• 1 måned senere...
Skrevet

Var en tur innom Pals' fabrikkutsalg i Oslo idag. Der har de poser med 1 kg malte mandler. Dette var med skinn. De har malte uten skinn også, men da bare i større kvanta. Prisen var en god del høyere enn det man betaler for mandler i butikken.

Skrevet

Dette er kanskje et dumt spørsmål, men har dere spurt i bakerier? Jeg tenker at de må jo bruke det (iom at grossister tar det inn i 250 kgs pakker, så er det jo storbrukere som kjøper det), og kanskje de kan selge mindre kvanta til dere?

• 10 måneder senere...
Skrevet

Hei,

vi har nå tatt inn økologisk mandelmel i nettbutikken vår.

Les mer på www.funksjonellmat.no/mandelmel/

Noen som vet hvor man kan få tak i rent mandelmel - altså finmalte mandler, uten tilsetninger av noe slag?

Jeg vet det er å få i både Tyskland og Frankrike, men jeg er liksom ikke så ofte på de kanter...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...