treningsjenta Skrevet 13. mars 2007 #1 Skrevet 13. mars 2007 et lite spm, bare for å få det oppklart om det er jeg som er litt gnien, eller hvertfall tenker litt vrient eller om det er flere med meg.. ved flere anledninger har jeg tatt byturen sammen venniner, ikke på byen, men cafe, restaurant og kino. jeg bor et stykke unna byen, og har tilgang på bil. de fleste av jentene har ikke bil. feks forrige søndag spurte jeg hu ene om hu ville bli med på kino, jeg sa at jeg kjørte så jeg kunne hente henne og kjøre til byen! jeg hentet henne utenfor døra, kjørte til byen, parkerte i nærmeste parkeringshus og kjørte henne hjem igjen. MEN jeg må alltid betale for betalingen selv. selvom hun står å ser på at jeg betaler sier hun ingenting... hadde det vært meg som stod der hadde jeg ugrunnet spurt hva hun ville ha av meg for betalingen. eller et annet tilfelle, ei vennine av meg bodde hjemme hos meg i en uke da hun ble kastet ut hjemmefra. jeg stilte opp med mat og div. hun drakk masse brusbokser og spiste middag med desserter. jeg stod for godis, egentlig alt. jeg sa aldri noe selv, krevde aldri noe... hun sa engang selv at hun var så sulten, lurte på om jeg hadde noe i frysern (da vi var ute sammen, på vei hjem) så hu slapp å gå i butikken....... hu kjørte innom narvesen å kjøpte seg en pose med sjokolade, kom hjem satte den på hylla og hentet seg selv uten å spørre om noen andre ville ha.... hun klagde masse på at hun var fattig og hadde så lite med penger.... så ville ikke si noe heller. men dagen etter traff jeg på henne ute, da satt hun å spiste ute sammen en annen ei. hmm er det jeg som er gnien her???
Arkana Skrevet 13. mars 2007 #2 Skrevet 13. mars 2007 (endret) I første tilfelle synes jeg ikke nødvendigvis at den som sitter på skal dele på betalingen. Du hadde jo tatt bilen og parkert i parkeringshus uansett, det ble ikke dyrere for deg selv om noen var med. Siden jeg er den eneste av venninnene med bil bruker vi ofte den når vi skal på shopping o.l., det kunne ikke falle meg inn å be om betaling for parkering (men det hender de tilbyr, og da tar jeg i mot). Kjører vi på langturer (f.eks. til Sverige) deler vi derimot på bensin. Når det gjelder det med å bo hos deg og ikke betale mat synes jeg det er litt kinkig. Jeg ville ikke selv bedt om betaling for oppholdet, jeg synes det blir såpass lite i den hele og den store sammenheng, og som venninne kan man jo gjøre hverandre en tjeneste (spesielt i vanskelige situasjoner) uten å kreve betalt for absolutt alt, men hadde det vært meg som var gjest hadde jeg nok tilbudt å betale for meg selv. Og det med sjokoladeposen er bare sært. Endret 13. mars 2007 av Arkana
momo Skrevet 13. mars 2007 #3 Skrevet 13. mars 2007 Uff jeg kjenner meg godt igjen. Har en veninne som jeg har kjørt maaange ganger og flere ganger på langturer og, halvparten av gangene er det jo hun som har spurt om ikke vi kan dra det stedet, eller jeg har kjørt henne på noe hun skal. Hun har også vært på middag hos meg mange ganger, jeg har og alltid servert henne kaker, kakao, brus og lignende når hun er her. Selv har hun noen ganger kommet på besøk med en godtepose og brus og har da sittet og drukket og spist uten og tilby meg noe, hun har sittet med posen med godteri på fanget hele tiden. Jeg synes det blir frekt og aldri tilby noe tilbake når det er snakk om mange ganger. For mitt vedkommende har det resultert i at jeg kjører henne mye mindre og det er en stund siden hun har blitt bedt på middag. Føler selv jeg har gitt så utrolig mye, men har aldri fått noe tilbake. Hvis jeg sitter på med en veninne bare en kort tur da vi skal på shopping sammen pleier jeg ikke og tilby noe, da jeg også vet at jeg vil jo og kjøre en annen gang. Men er det lengre turer tilbyr jeg meg alltid og dele på bensin og parkering.
Vihi Skrevet 13. mars 2007 #4 Skrevet 13. mars 2007 Hmm.. Jeg opplevde det samme med en venninne. Beepet meg alltid for at jeg skulle ringe opp igjen (Og gjerne 4-5-6 ganger hvis jeg ikke ringte med en gang). Sa aldri takk for at hun fikk sove over, spise middag, låne dusjen osv osv. (Det skjedde ganske ofte) En dag hun beepet meg ble jeg bare så irritert at jeg ringte opp og sa; Du kan ikke forvente at jeg alltid har tid og råd til å ringe deg opp! Fikk litt dårlig samvittighet, men det hadde foregått i flere mnd.. Kunne selvfølgelig sagt det på en penere måte, men det ble slutt på alt etter det. I mine øyne utnytter man ikke gode venner (For det er nettopp det dette er) Man stiller selvfølgelig opp for en venn i nøden, men det betyr ikke at denne vennen skal la være å sette pris på det.
treningsjenta Skrevet 13. mars 2007 Forfatter #5 Skrevet 13. mars 2007 ja dog jeg hadde kanskje den kvelden kjørt til byen uansett, og det var jeg spm spurte.. men ellers pleier vi å ta banen sammen egentlig. men det har skjedd flere ganger dette altså, selvom det var henne som ba med meg ut. jeg krevde aldri noe og ville ikke gjort det heller, men jeg mener at en god oppførsel er å tilby.. jeg vet hvertfall med meg selv at jeg ville ha tilbydt litt. spurt om hun skulle ha noe godis eller noe på kino, siden hu spanderte bil og parkering. og jeg hadde kanskje kjøpt med en middag hjem, eller noe anna godt hadde jeg bodd hos noen andre..
Gjest Mayamor Skrevet 13. mars 2007 #6 Skrevet 13. mars 2007 Dersom venninnen din ikke har bil, kan det være at hun rett og slett ikke tenker på det. Mye sure miner ordnes opp i med god kommunikasjon. Bli flinkere å si i fra og slutt å være "martyr". Ikke vondt ment.
Vihi Skrevet 13. mars 2007 #7 Skrevet 13. mars 2007 Det med bilen syns jeg ikke, isolert sett, er så galt.. Men sett i sammenheng med det andre, begynner man jo å lure på motivet bak. Jeg mener iallfall at det er vanlig folkeskikk å være ydmyk når en venninne/venn/annen stiller opp for deg! Uavhengig av hvor vanskelig du har det selv. Men det er min personlige oppfatning selvfølgelig (kan jo ikke gi uttrykk for noe annet heller forsåvidt )
Ms.Marple Skrevet 13. mars 2007 #8 Skrevet 13. mars 2007 I tilfellet med bilen syns jeg ikke det er så mye å henge seg opp i, om ikke dette er noe som gjentar seg svært ofte. Men, å bo hos deg og ikke betale et rødt øre, det er rett og slett frekt.
Gjest Tweek Skrevet 13. mars 2007 #9 Skrevet 13. mars 2007 Det med at du kjørte veninnen din på veien også så ville jeg ikke tatt betaling. Men hadde hun spurt om du kunne kjøre henne eller hente henne fra fest eller et eller annet så ville jeg tatt noe for det, selv om det ikke hadde vært store summen. Det med veninna de som bodde hos deg så ville jeg ikke tatt betalt, men jeg ville at hun skulle være med å delt på maten osv. Værtfall hvis hun hadde spist masse mat som godteri desserter og annen mat så ville jeg bedt om å dele på det.
Gjest *Snart medlem* Skrevet 13. mars 2007 #10 Skrevet 13. mars 2007 Det med bilen er ikke så ille, du har jo tilbydt deg å kjøre. Selv om hvis jeg var i venninnen din sin posisjon ville jeg følt trang til å si jeg skulle betale når jeg så deg betale for parkeringen - hvertfall hvis jeg hadde sittet på meg deg flere ganger. At en venninne ikke betaler for mat når hun bor hos deg, og vil hjem og hente noe fra din frys fordi hun ikke gidder å gå i butikken - vel, det vil jeg kalle direkte utnyttelse.
Gjest Camma Skrevet 13. mars 2007 #11 Skrevet 13. mars 2007 Jeg var selv i mange år den eneste av mine venninner som hadde bil, derfor kjørte jeg og hentet de hver gang vi skulle noe. Ofte måtte jeg kjøre 30 min til 1 time ekstra for å hente. De tok det som en selvfølge etter hvert, og tilbød seg aldri å betale. Utrolig irriterende! Det er greit at alle sier "da må man jo be om penger"! Men det burde virkelig ikke være nødvendig!! Venninnen din måtte alternativt ha tatt buss/bane om du ikke kjørte, og derfor synes jeg det er bare rett og rimelig at hun er med å betale litt av bil/parkering! Angående hun som bodde hos deg så er det litt vanskelig å be henne betale. Men det hørtes unektelig ut som en rimelig sær type. Selv ville jeg ALDRI hatt samvittighet til noe slikt... at det går ann!
Gjest gjesta Skrevet 13. mars 2007 #12 Skrevet 13. mars 2007 Jeg synes det er normalt å tilby seg å betale parkering eller dele bensinutgifter, men ville vel ikke reagert om dette var et isolert tilfelle, og samme venninne kanskje ellers kunne finne på å spandere kaffe, lunsj, kino e.l., eller i hvert fall ikke var gnien generelt. I det andre tilfellet så skjønner jeg jo at venninnen din var i en vanskelig situasjon med lite penger akkurat da, men jeg synes likevel det er frekt å "bare ta for seg" av det du har, uten å tenke på å gi noe igjen. Hadde det vært meg hadde jeg vært ydmyk, ja... Og tilbudt meg enten å betale tilbake senere, på en eller annen måte, eller gjøre det klart at venninnen som hadde hjulpet og servert meg bare kunne be meg om tjenester og andre ting. Jeg har selv hatt venner med dårlig råd som enten har måttet låne litt penger - eller de har bedt om hjelp til ting i perioder. Om de ikke har kunnet gjøre gjengjeld akkurat da har de alltid tilbudt seg noe seinere, når de kan. Og betalt tilbake penger om de har lånt.
treningsjenta Skrevet 13. mars 2007 Forfatter #13 Skrevet 13. mars 2007 det med kinoturer har skjedd flere ganger. vi kjørte til badeand i bø engang, uten at hun delte bensinutgifter!! nei jenta hadde problemer, hjemmefronten, og jeg krever ikke penger i utgangspunktet, men tanken bare slo meg hvorvidt man kan tenke sånn.... jeg har ikke tatt et rødt øre for det. man må kunne hjelpe hverandre i slike tilfeller synes jeg... men ja, hun spiste flere middager gjennom uken,d essrter masse brus og ikek minst godis. klagde på dårlig økonomi, og dagen etter traff jeg henne på et spisested der hun satt med en annen og spiste.. er ikke fan av å regne kroner og øre jeg heller, men lurte på hvordan folk tenker rundt dette, og ser at det er litt delte meninger
Lourdes Skrevet 13. mars 2007 #14 Skrevet 13. mars 2007 Jeg synes nok at du høres litt gnien ut ja... Jeg hadde ikke engang tenkt over dette og det har tydeligvis ikke venninnene dine gjort heller. Jeg har hatt bil siden 18 års dagen selv og jeg har kjørt veldig ofte mens venninner har fått sitte på. Jeg har ikke fått betalt en eneste gang og ikke har jeg tenkt tanken om å be om det heller. På laaange turer derimot er det en annen sak. Snakker da om turer på mer enn ca to timer hver vei. Hadde nok ikke spurt da heller, men da hender det at noen venninner insisterer på å betale. Da går det jo ofte med litt bensin, så det kan være greit å dele på. Når det gjelder parkering og slike små-utgifter så pleier jeg å gi penger (om jeg er passasjer) hvis jeg har småpenger på meg. Mine venninner er stort sett av samme oppfatning som meg. Dette med "små-kronene" går ofte opp i opp. Noen ganger spanderer jeg, andre ganger blir jeg spandert på. Jeg synes at det er viktig å ikke være så veldig fokusert på slike småting. Jeg vet at mange er av en annen oppfatning. Det høres slitsomt ut å være så pinlig nøyaktig at alt skal deles ned til siste øret. Sier ikke at du er sånn Treningsjenta, men jeg vet at noen mennesker har det sånn. Når det er sagt, så høres venninnene dine kanskje litt uhøflige ut. Hadde jeg bodd hos en venninne hadde jeg nok kjøpt litt mat. Kanskje noe ekstra godt så vi kunne kost oss. Å kjøpe godteri og ikke dele er alltid uhøflig. Hadde nok kommentert det der og da jeg. "Øy! Dele er dumt eller?" Mye bedre det enn å irritere seg over det i ettertid.
Gjest Camma Skrevet 13. mars 2007 #15 Skrevet 13. mars 2007 For eget vedkommende vil jeg bare presisere at det selvsagt ikke er slik at jeg sitter og teller kroner for alt jeg betaler hele tiden. Jeg fikk inntrykket av at det treningsjenta snakket om her, er de venninnene som ALDRI gir tilbake. Det er slike man kan irritere seg over, ikke der det i det lange løp blir ca 50/50!
hjertesukka Skrevet 13. mars 2007 #16 Skrevet 13. mars 2007 Er som sagt ingen fan av å regne kroner og øre her, men dersom det stadig kommer den ene parten til gode, mangler det en balanse i forholdet. ← Enig i det. Det må være en balanse og noenlunde likt fordelt ang "hygge og nytte" i et vennskapsforhold. Har hatt venner som regnet alt om i kroner og øre, det ble slitsomt i lengden. - Så jeg ville glatt oversett parkeringsavgiften hvis min venninne senere en dag spanderte noe annet. Men i TS tilfelle så er det jo ikke snakk om å gjøre gjengjeld. Det blir jo rein utnytting, som nevnt før her.
Gjest Gjesta Skrevet 14. mars 2007 #17 Skrevet 14. mars 2007 Synes hun drar det litt langt ja... Er ikke noe moro å føle seg utnyttet. Har selv en vennine som alltid har vært kjip. Ble så ille at hun hadde fester hjemme for å "tjene" på panten. Ble så irritert på den innstillingen at jeg tok med meg tomflaskene av ren trass!!!!!!!!!
Hobgoblin Skrevet 14. mars 2007 #18 Skrevet 14. mars 2007 Hvis noen bor hos meg, hadde jeg nok ventet at de skulle kjøpe inn noe. Kanskje ikke all maten, men ihvertfall en del. Med kjøringen så tenker jeg at hvis jeg skulle kjørt uansett, ville jeg ikke ha forlangt betaling, men takket ja om hun tilbød seg. Og om jeg hadde sittet på, ville jeg nok tilbudt meg å betale parkering, eller spurt om vi skulle spleise på bensin og parkering. Så venninnen din er litt uhøflig i mine øyne, og jeg skjønner at du blir irritert om det pleier å være slik.
Gjest Mayamor Skrevet 14. mars 2007 #19 Skrevet 14. mars 2007 Hva en god venninne bør gjøre (gi noen kroner) er en ting, hva hun gjør (lar spanderingen være en mottagerrolle) er noe annet viser det seg. Hva TS sier (dvs ingenting) er en ting - hva hun burde si (at dette synes jeg er enveis-betal da ikke jeg synes dette er rettferdig) - er en annen ting. Tar du opp her er det jo et terma som irriterer deg. Er du forberedt på at det kan gå så langt at konflikten ikke er mulig å komme over. Det blir stadig mer som irriterer deg (og hun(?)) da du kanskje blir irritabel og hun ikke skjønner deg i det hele tatt... Å snakke sammen er en fin ting.
Gjest *Tara* Skrevet 15. mars 2007 #20 Skrevet 15. mars 2007 Det er ikke lett å ta opp slike ting - forstår TS godt, jeg. Men jeg forstår ikke hva enkelte tenker på som ikke tilbyr seg å betale for tjenester andre gjør for dem. Å betale parkering - event. gi bensinpenger er en selvfølge i mine øyne. Jeg ser ned på folk som ikke tilbyr seg å betale - men tar det som en selvfølge.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå