Gå til innhold

Ugyldig testament?

Anbefalte innlegg

Gjest Bøllefrøet
Skrevet

Det har seg sånn at det jeg hadde en eldre dame i familien som døde nylig og jeg var nevnt i testamentet. Nå er det noen i familien som vil gå i mot dette testamentet og erklære det ugyldig av diverse grunner.

Jeg har prøvd å finne regler om hvordan dette skal gjøres, og har funnet en del, men føler ikke at jeg har funnet nok.

Hun bodde på et eldrehjem og testamentet ble skrevet under på av to av pleierne der. Jeg vet at et testament kan erklæres ugyldig dersom vitnene er ansatt hos den som testamenterer bort (testator?), men teller pleiere som ansatte? Altså vil pleierne være gyldige vitner?

En annen ting; Må det være en advokat til stede mens det blir skrevet under eller holder det å sende det til en advokat etterpå? Og siden hun var på eldrehjem, må en lege konstatere at hun var ved sine fulle fem, eller er ikke dette nødvendig? Kan evt. en pleier gjøre dette eller har ikke de kunnskap nok til å sette en diagnose? (altså, skjønner at de ikke er leger, men kan de skrive under på om hun er ved sine fulle fem?).

Egentlig bryr jeg ikke meg om hva som skjer og hvem som får hva, men det er litt viktig for noen andre i familien.

Videoannonse
Annonse
Gjest Shayla
Skrevet

Jeg råder deg til å ta kontakt med en advokat, bare får å få svar på spørsmålene dine. Det finnes nok noen som kan svare deg på dette pr tlf. Og om de andre velger å bestride testamentet er det kanskje greit med en advokat.....

Skrevet (endret)

Husker ikke detaljert hvordan disse reglene er jeg, men spesielt regler i forhold til opprettelse av testamentet finner du her

Jeg ville ikke betraktet pleiere ved sykehjem som testators ansatte.

Endret av Vihi
Gjest Bøllefrøet
Skrevet

Jeg bryr meg ikke fra eller til (kan gjerne si i fra meg min del), men bare lurer. Begge delene av familien har selvfølgelig skaffet seg hver sin advokat, men begge deler sier også at de har rett, så derfor lurer jeg.

Skrevet
Det har seg sånn at det jeg hadde en eldre dame i familien som døde nylig og jeg var nevnt i testamentet. Nå er det noen i familien som vil gå i mot dette testamentet og erklære det ugyldig av diverse grunner.

Jeg har prøvd å finne regler om hvordan dette skal gjøres, og har funnet en del, men føler ikke at jeg har funnet nok.

Hun bodde på et eldrehjem og testamentet ble skrevet under på av to av pleierne der. Jeg vet at et testament kan erklæres ugyldig dersom vitnene er ansatt hos den som testamenterer bort (testator?), men teller pleiere som ansatte? Altså vil pleierne være gyldige vitner?

En annen ting; Må det være en advokat til stede mens det blir skrevet under eller holder det å sende det til en advokat etterpå? Og siden hun var på eldrehjem, må en lege konstatere at hun var ved sine fulle fem, eller er ikke dette nødvendig? Kan evt. en pleier gjøre dette eller har ikke de kunnskap nok til å sette en diagnose? (altså, skjønner at de ikke er leger, men kan de skrive under på om hun er ved sine fulle fem?).

Egentlig bryr jeg ikke meg om hva som skjer og hvem som får hva, men det er litt viktig for noen andre i familien.

Hva med å bringe boet til skifteretten? det koster noen kroner,men det gjør det også hvis to fam skal ha advokater.

Gjest Bøllefrøet
Skrevet

Begge deler har advokater allerede så..

Noen flere?

Gjest gjesta
Skrevet

Jeg er absolutt ikke jurist, men det står noe om sjelelig tilregnelighet i § 62 i linken. Vet du om vedkommende VAR tilregnelig og åndsfrisk, eller var hun f eks dement? Dersom hun ikke ble vurdert av lege, og de to sidene av familien nå påstår forskjellige ting om hvorvidt hun var frisk, blir det vel påstand mot påstand - men jeg vil tro at pleierne også kan ha noe å si om dette. Men mest sannsynlig har hun vel hatt noe legetilsyn også?

Tror det er lurt å engasjere advokat, håper dette ordner seg uten altfor mye familiekrangling.

Gjest Bøllefrøet
Skrevet

Hun var nok ganske dement, ja :forvirret:

Står at man må være i høy grad sjelelig svekket, hva menes egentlig med det?

Skrevet

Dette er så tåpelig. Har vært igjennom et par arveoppgjør, og vær gang ender det i krig, misunnelse og grådighet. Er det virkelig noe å bråke så mye om? Hvis det var hennes ønske at du skulle ha noe, så skulle det strengt talt ikke være nødvendig med et testamente. Sankk om grådighet. kan ikke familie medlemmene bare akseptere det som er skrevet, i steden for å gjøre alt for å få det annulert? Det er vel kanskje for jævelig å måtte dele arven som de har gnidd seg i hendene å ventet så lenge på. :ler: Det er leit at folk dør, men det er mere tragisk med det som faktisk foregår etterpå. At folk nesten teller pengene før det stakkars mennesket er begravlagt. Den avdøde ønsket helt sikkert at det skulle deles uten krig, så i sånne tilfeller skulle faen meg ikke folk hatt noe i det hele tatt.

• Liker 1
Gjest baby-E
Skrevet

jeg vet at på det sykehjemmet jeg jobbet på før, fikk ikke vi som jobbet der være vitner på noen måte når et kom til testamentet.

Når hun var dement når hun skrev det, vil jeg uansett tro at det er ugyldig. MEN jeg syns det er utrolig dårlig av gribbene å ikke hør på damens siste ønske. Om testamentet er gyldig eller ikke.

Gjest Bøllefrøet
Skrevet (endret)
Dette er så tåpelig. Har vært igjennom et par arveoppgjør, og vær gang ender det i krig, misunnelse og grådighet. Er det virkelig noe å bråke så mye om? Hvis det var hennes ønske at du skulle ha noe, så skulle det strengt talt ikke være nødvendig med et testamente. Sankk om grådighet. kan ikke familie medlemmene bare akseptere det som er skrevet, i steden for å gjøre alt for å få det annulert? Det er vel kanskje for jævelig å måtte dele arven som de har gnidd seg i hendene å ventet så lenge på.  :ler:  Det er leit at folk dør, men det er mere tragisk med det som faktisk foregår etterpå. At folk nesten teller pengene før det stakkars mennesket er begravlagt. Den avdøde ønsket helt sikkert at det skulle deles uten krig, så i sånne tilfeller skulle faen meg ikke folk hatt noe i det hele tatt.

Nei, det er jeg enig i. Det er snakk om et hus, hun hadde egentlig ikke noe penger igjen utenom det fordi de hadde hun brukt opp før hun døde. Den ene delen av familien (de som bestrider testamentet) var faktisk innom huset hennes rett etter hun døde for å sjekke alt av papirer osv ang pengene hennes (dette var før hun ble gravlagt, ja).

Endret av Bøllefrøet
Gjest Bøllefrøet
Skrevet
jeg vet at på det sykehjemmet jeg jobbet på før, fikk ikke vi som jobbet der være vitner på noen måte når et kom til testamentet.

Når hun var dement når hun skrev det, vil jeg uansett tro at det er ugyldig. MEN jeg syns det er utrolig dårlig av gribbene å ikke hør på damens siste ønske. Om testamentet er gyldig eller ikke.

Hva var grunnen til at dere ikke fikk være vitner da?

Ja, det er nok kanskje ugyldig. Problemet er vel kanskje at jeg tror ikke det ikke står i noen legeærklæring at hun er dement, det er bare noe vi merket godt, så da blir det jo ord mot ord :forvirret:

Gjest Bøllefrøet
Skrevet

Jeg har lest der, fedora :)

Der står det om når et testamente kan bli ugyldig, og det jeg lurte på var egentlig hva som ble ment med det som sto der (regnes pleierne som ansatte osv).

Skrevet (endret)

Sånn jeg tolker det du skriver, så tror jeg ikke testamentet kan kjennes ugyldig.

Vitnet kan godt være ansatt (i tjeneste hos) testator (arvelateren/avdøde). Det som ikke er tillatt er hvis testamentet er til fordel for noen vitnet er i tjeneste hos.

Man trenger ingen advokat for å lage et testament, verken før eller etter utfylling. Advokatene er til for å hjelpe testator å unngå formalfeil.

Men hvis avdødes lege kan bekrefte at avdøde var svært dement eller utilregnelig på det tidspunktet testamentet ble skrevet, så vil det kunne kjennes ugyldig.

Endret av fedora
Skrevet

Vil tro det er gyldig.

Trenger ingen advokat for å ha testamente.

Hele poenget med vitner er at de skal underskrive på at personen er tilregnelig. Pleiere regnes ikke som ansatte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...