Maja_83 Skrevet 13. mars 2007 #1 Skrevet 13. mars 2007 Hei, Til et bryllup med 58 gjester til middag, hvor mange servitører trengs? Og til festen, beholder man en eller to servitører som hjelper til med kaffe og kake og sånn da?
Gjest Gjesta Skrevet 13. mars 2007 #2 Skrevet 13. mars 2007 Ville tro 5 stykker var greit til middag. Kommer jo litt an på hvor erfarne de er også. Jeg ville beholdt to utover kvelden. Er jo en del som må vaskes opp og rydde. Tror det blir veldig mye for en...
FantasDick Skrevet 13. mars 2007 #3 Skrevet 13. mars 2007 På 60 gjester er det greit å ha 3 stykker. Det skal sevitørene klare fint (jeg jobber som servitør selv), men om du vil ha flere er det fritt fram. Kommer litt an på hva som serveres og hvordan det skal serveres. Etter middag kan det nok være greit med to stykker; gjestene skal følges opp og det er en del å rydde.
rusketulla Skrevet 13. mars 2007 #4 Skrevet 13. mars 2007 Hvor mye betaler dere for servitører da? Vi har fått tilbud om servitører som tar 180 kr timen hver.. Er det vanlig pris? Synes det hørtes greit ut, er tross alt både lørdag og kveld
Maja_83 Skrevet 13. mars 2007 Forfatter #5 Skrevet 13. mars 2007 195kr pr time, per servitør. Har selv tenkt 3 servitører. Om de serverer ca 20 pers hver og de tar 3 tallerkner på armen av gangen så blir det passelig mengde å håndtere for hver av dem.
Stikker_innom Skrevet 13. mars 2007 #6 Skrevet 13. mars 2007 Vi satser på 3 servitører (+ en kokk) Vi blir ca. 60 stk til middag/kaffen
Maja_83 Skrevet 13. mars 2007 Forfatter #7 Skrevet 13. mars 2007 Var å tittet på lokalet nå. Der fikk vi beskjed om at de anbefalte 5 servitører når kaffe gjestene kom, for da blir vi ca 105 stk, og det trengs 2 servitører i baren, 1 i oppvasken og 2 som rydder og ordner med alt som skal til av kaffe og kaker. Så da blir det jo litt dyrere, men de mente at servitører var det dummeste stedet å spare inn penger på. Så da ble vi litt klokere
orakel Skrevet 13. mars 2007 #8 Skrevet 13. mars 2007 Hvis det er en 3-retters middag eller tilsvarende (ikke buffet) så ville jeg hatt 6 servitører til å servere til 60 gjester, gjerne syv. Så spørs det jo om man har kokk eller om man trenger noen til å hjelpe å legge opp maten også. Jeg ville ihvertfall ikke spart inn penger på servitører. Å sitte å vente på mat og drikke eller ryddingen er det verste jeg vet. I mitt bryllup kommer vi til å ha 1 servitør pr 7 gjester under middagen. Dette er en dag hvor jeg ikke har tenkt å måtte ergre meg over udugelige og trege servitører.
Gjest Gjesta Skrevet 14. mars 2007 #9 Skrevet 14. mars 2007 Synes forslaget dems hørtes veldig greit ut. Når det blir såpass mange gjester og det skal være bar, så trengs flere servitører. Hun ene som skal servere hos oss og lede selskapet ba heller om litt få servitører enn for mange. Hun mente de fort gikk i beina på hverandre hvis de ble for mange. Er jo begrenset med plass både på kjøkken og ute i lokalet. Så sikkert greit å høre på forslaget der dere skal ha det. Vi var gjerne 1 per 10 gjester, noen ganger et par til hvis det gikk opp sånn, når jeg serverte i bryllup.
onyx Skrevet 14. mars 2007 #10 Skrevet 14. mars 2007 Har du proffe servitører trenger du færre enn om du bruker foreldrenes gamle venner og unge amatører. De gamle damene mener sikkert bra, men de er ofte trege skravlekjerringer, ungdom som vil tjene litt ekstra yter gjerne litt mer (de vil jo ha flere jobber), men de er jo ikke så kjappe som de proffe. 1 servitør per 10 gjester for uproff er min mening, ca 15 for proffe. I store selskaper er det kjipt å vente på maten, sitte med skitne tallerkner og tomme glass... Og pass på at kjøkkenet varmer tallerkenene!
flickan Skrevet 14. mars 2007 #11 Skrevet 14. mars 2007 Vi blir ca 75 til bords, og cateringselskapet foreslår 6 stk. de er proffe og tar rundt 230 kr timen. to stk blir igjen til kvelden er over.. Kommer på mellom 14 000-16 000 bare i servering.. Grøss..
Maja_83 Skrevet 14. mars 2007 Forfatter #12 Skrevet 14. mars 2007 Kommer på mellom 14 000-16 000 bare i servering.. Grøss.. ← I know! Helt vilt! Vi skal bare betale 4000 kr i leie av lokalet, men nå som de vil ha 5 servitører hele festen, så blir det ca 10000kr til å betale dem, og da ble jo ikke lokalet så billig lenger Men vi kan tross alt ha med alkohol, så det er jo et stort pluss. Sparer vel minst en 15.000kr på det tenker jeg.
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 14. mars 2007 #13 Skrevet 14. mars 2007 I know! Helt vilt! Vi skal bare betale 4000 kr i leie av lokalet, men nå som de vil ha 5 servitører hele festen, så blir det ca 10000kr til å betale dem, og da ble jo ikke lokalet så billig lenger Men vi kan tross alt ha med alkohol, så det er jo et stort pluss. Sparer vel minst en 15.000kr på det tenker jeg. ← Wow Vi betaler 3000 for å leie lokale, og da er servitører, bordpynt, lys, servietter, duker og vase til brudebuketten inkludert (og garderobe, mange toaletter, eget "gaverom" med bord og salong). Men vi må jo også kjøpe både mat og drikke gjennom dem, men de er faktisk ikke så dyre, og lager kjeeeempegod mat
Maja_83 Skrevet 14. mars 2007 Forfatter #14 Skrevet 14. mars 2007 Wow Vi betaler 3000 for å leie lokale, og da er servitører, bordpynt, lys, servietter, duker og vase til brudebuketten inkludert (og garderobe, mange toaletter, eget "gaverom" med bord og salong). Men vi må jo også kjøpe både mat og drikke gjennom dem, men de er faktisk ikke så dyre, og lager kjeeeempegod mat ← Men er dette i Oslo? Det er nemlig lokalet vi har sett på og jeg føler at alt av lokaler i oslo området er dyrt.
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 14. mars 2007 #15 Skrevet 14. mars 2007 Men er dette i Oslo? Det er nemlig lokalet vi har sett på og jeg føler at alt av lokaler i oslo området er dyrt. ← Nei, det er i Drammen Stor forskjell på pris der, gitt...
helludu Skrevet 16. mars 2007 #16 Skrevet 16. mars 2007 Heisan! En tommelfinger-regel pleier å være en servitør pr. 20 gjester Men vi skal ha buffet så da skal vi ha 2 servitører til 43gjester, samt en kokk som skal lage maten klar etc. Vi skal ha egen bartender til senere på kvelden og vil beholde 1 eller 2 av servitørene utover kvelden også, pga, rydding av glass etc, + sette frem kakebord etc...
Eliza Doalot Skrevet 16. mars 2007 #17 Skrevet 16. mars 2007 Hvor mange servitører derer trenger avhenger av hva slags servering dere skal ha, samt selvfølgelig hvor erfarene de er. Skal dere ha tallerkenservering trenger derer rundt 1 servitør pr 15 gjester. I den type servering er det som regel kjøkkenet som er flaskehalsen, siden det er begrenset hvor mange tallerker en kokk klarer å anrette av gangen. (Er det flere kokker blir jo regnestykket litt annerledes) Skal dere ha servering fra fat trenger dere flere. Jeg synes i allefall det er for lenge å sitte å vente på at 15-20 gjester får mat før meg. en 10-12 gjester pr servitør er passe, synes jeg. Skal dere bare sende fat mellom gjestene, og disse forsyner seg selv, trenger dere færre. 20-25 pr servitør bør gå helt greit.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå