supergirl Skrevet 13. mars 2007 #1 Skrevet 13. mars 2007 Nå har jeg min kjære vært svært aktive prøvere i 13 mnd så nå har vi fått rekvisjon til utredning... Så er det slik at vi har en mistanke til at det kanskje er hos han " problemet" ligger pga at han og eksen prøvde i 6 år å få barn uten at noe skjedde, og i ettertid har hun fått barn så da kan det kanskje se sånn ut... Men vi vet jo ingenting sikkert ennå og er ved godt mot og krysser fingre og tær! Men det jeg lurte på er hvor gode sjanser har vi om det er dårlig særkvalitet? Noen som har vært borti samme problem? Hvor lang tid brukte dere på å få det til? Og hvor lang ventetid er det for å få hjelp? Vet at det er masse info på nettet, og jeg leser alt jeg kommer over, men kunne tenke meg å høre litt fra de som faktisk har vært i samme situasjon...
Zianta Skrevet 14. mars 2007 #2 Skrevet 14. mars 2007 Vi har vært gjennom hele runden. Det vi startet med var at mannen leverte en sædprøve. Den var veldig dårlig så han ble sendt videre til Ken Purvice på Andrologisk senter i Oslo. Tester der viste at han hadde en tett sædleder og en nesten tett. Han fikk en Pergotime kur og leverte en ny sædprøve, men det var ikke noe større forbedring. De cellene som kom ut var bra, men det var bare så alt for få av dem. Konklusjonen var at vi hadde minimale sjanser til å bli gravid på naturlig måte. Jeg var hos gynekolog og til ultrlyd der de så på eggstokker, eggleder og livmor hos meg. Der kunne de ikke se noe galt og videre utredning av meg var ikke nødvendig. Det er veldig mange som må gjennom Lap - laparaskopi (kikkhullsoperasjon gjennom navlen for å se på eggstokker, eggledere, livmor etc) og/eller HSG - hysterosalphingografi. Undersøkelse ved bruk av røntgenteknikk og røntgenkontrast for å påvise om egglederne er åpne eller tette. Jeg slapp heldigvis de to siste. Etter det ble vi henvist videre til ICSI. På bakgrunn av ventetidene på de forskjellige sykehusene så valgte vi St. Olav i Trondheim selv om vi bor litt utenfor Oslo. Rikshospitalet hadde 9 mnd ventetid og Ullevål hadde 6-9 mnd (i tillegg så har de ikke frys for overtallige egg). I Trondheim så var det ingen ventetid. Hadde det vært i dag så hadde vi muligens valgt Porsgrunn. Nå har vi en liten gutt på 2 år som ble laget på 3 forsøk. Lykke til videre i prosessen.
Anie Skrevet 24. mars 2007 #3 Skrevet 24. mars 2007 Heisan. Vi har vært igjennom det meste og hadde 2 ivf forsøk på Omnia. Vi valgte privat for å slippe den lange ventetiden. Nå fant de ingen "feil" med noen av oss allikevel hjalp det ikke med 2 ivf forsøk. Rett før vi skulle ta det 3 forsøket ble vi gravid på "egen hånd". (jeg brukte da helsekost tabletter - mulig det hjalp oss) Hm.. det var kanskje ikke dette du lurte på. Dårlig sædkvalitet sa du - om jeg husker riktig sa legen noe om dette før vi fikk svar på sambos prøver. Det kommer selvsagt ann på hvor dårlig sædkvalitet det er, men når det gjelder prøverørs forsøk har dette ikke mye å si. De "vasker og plukker" ut de sædcellene som er best og "parrer" de med de egga som er best. (litt avhengig av hva slags prøverørs forsøk du velger) Uff, dette ble rotete. Håper du forstod noe av det. Uansett vil jeg ønske dere lykke til. Om prøverørs forsøkene skulle ende dårlig - ikke gi opp. Det er kanskje lett for meg å si som sitter her med en liten datter, men jeg vet så alt for godt hva dere skal igjennom.
supergirl Skrevet 25. mars 2007 Forfatter #4 Skrevet 25. mars 2007 Tusen takk for svar! Nå har jeg fått time hos gynekolog som visstnok er veldig dyktig, men fikk ikke time før 5. mai!!! Men fastlegen min mente det var verdt ventetiden, så satser på det! I mellomtiden har samboeren min fått time hos Purvis på torsdag og skal levere sædprøve, uff, han gruer seg så fælt, er fryktelig redd for at det skal være hans "feil"... Prøver å si til han at vi er sammen om dette, uansett hva som skjer, men dette er sårt for han. I tillegg fikk vi for et par uker siden vite at broren hans og hans samboer skal ha barn, full klaff på første forsøk... De vet jo ikke at vi har prøvd i over et år, og vi er jo veldig glade for de sin skyld, men føles enda litt urettferdig....
Anie Skrevet 26. mars 2007 #5 Skrevet 26. mars 2007 Mens dere venter kan du kanskje prøve deg på wild Yam tabletter fra helse kosten. De er ikke farlige. Jeg tok dette samtidig som jeg renset kroppen (også fra helsekost), og ble gravid. Jeg anbefalte det til en annen også som ikke hadde klart å bli gravid på 4 prøverørs forsøk. Hun ble også gravid da hun gikk på dette. Absolutt verdt et forsøk. Mvh
Gjest hopeful Skrevet 31. mars 2007 #6 Skrevet 31. mars 2007 Kan jeg spørre dere som har vært gjennom "hele greia" om hva det koster?Ca?
Felixa Skrevet 31. mars 2007 #7 Skrevet 31. mars 2007 Tenker du da på IVF behandling (prøverør)? Det koster 1500 pr forsøk i egenandel til sykehuset, i tillegg er det max 15000 i medisiner, over det dekker trygdekontoret. Dette er i det offentlige der man får tre forsøk. Fryseforsøkene kommer i tillegg og der er det forskjellig om sykehuset tar betalt eller ikke.
Medulla Skrevet 20. april 2007 #9 Skrevet 20. april 2007 Mens dere venter kan du kanskje prøve deg på wild Yam tabletter fra helse kosten. De er ikke farlige. Jeg tok dette samtidig som jeg renset kroppen (også fra helsekost), og ble gravid. hva mener du renset kroppen ???
Liljen Skrevet 20. april 2007 #10 Skrevet 20. april 2007 Lurer jeg og på Renset du kroppen etter EL??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå