Gå til innhold

Jobbintervju

Gjest Deception

Anbefalte innlegg

Gjest Deception

Jeg skal altså intervjues, pr. telefon, til en jobb jeg har søkt på, men som jeg vet at jeg er overkvalifisert/feilkvalifisert til. Det fine er jo at jeg har veldig lite å tape, siden jeg ikke vet om jeg er interessert.

Men hvordan foregår en første intervjurunde? Hva slags typer spørsmål kan jeg forvente meg? Tar man opp spørsmål ang. lønn allerede i første instans? Jeg er bare utrolig nysgjerrig, og ser på det som en god erfaring.

Tror nok jeg trives best innenfor usikre akademia..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Rosin

Jeg har dårlig erfaring med å drøfte lønn på første intervju. I mitt første intervju etter utdannelsen uttalte jeg meg nok litt for bombastisk på et spørsmål om lønn. Jeg fikk ikke jobben. Om uttalelsene om lønn var utslagsgivende for dette vet jeg ikke, men jeg vil iallfall råde til ikke å være for bombastisk hvis de spør om dette.

På de to intervjuene jeg har vært på har det vært god stemning og hyggelig stemning. Etter det andre intervjuet fikk jeg tilbud om jobb. I dette intervjuet fikk jeg spørsmål vedrørende mitt fagfelt, men vi gikk ikke i detalj på det. Jeg fikk også spørsmål om erfaring med ulike samarbeidsformer og hvordan jeg ville oppføre meg i ulike konfliktsituasjoner.

Min kjære gikk også på et intervju som hadde trodde han egentlig ikke var interessert i. Stillingen viste seg underveis i intervjuet å være mer interessant enn først antatt, og da angret han på at han ikke hadde gjort enn større innsats på forhånd og under intervjuet. Han fikk ikke tilbud om jobb. Så jeg vil anbefale å gå inn i intervjuet med åpent sinn, det kan jo være drømmejobben.

edit: fjernet sitat fra første innlegg da det ikke hadde noen funksjon

Endret av Rosin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Snart medlem*

Jeg ville ikke tatt opp lønn i første runde med mindre det kommer på bordet fra arbeidsgivers side.

Da jeg var på intervju i det private sist, var første runde det man "typisk" forbinder med jobbintervju - de spurte inngående i forhold til søknaden, jeg fikk mulighet til å utdype, i tillegg til at de spurte meg om karrieremessige fremtidsplaner.

Andre runde var mer seriøs, med inngående informasjon om bedriften og taushetserklæringer og slike ting, pluss at jeg selv skulle legge frem noe. Mellom disse to rundene tok jeg personlighetstest på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...