Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har påbegynt min 3 måneders oppsigelsestid og har nettopp fått mail fra teamlederen min at jeg ikke har krav på ferie i oppsigelsestiden. Er det noen som vet om dette stemmer?

Jeg har jobbet her i 2, snart 3 år og syns jeg bør få krav på ferie... Har søkt om 2 ukers ferie, og teamleder får dermed 2 måneder på å finne en erstatter til meg.

Noen som vet?

På forhånd tuuusen takk for svar :)

Videoannonse
Annonse
Gjest niomi
Skrevet

Du har ikke krav på, nei, med mindre oppsigelsestiden faller inn i perioden 1.juni til 30. september.

Sakset fra ferieloven:

§ 7. Tiden for ferie

(1) (Hovedferien) 

Arbeidstaker kan kreve at hovedferie som omfatter 18 virkedager gis i hovedferieperioden 1 juni - 30 september. Dette gjelder likevel ikke for arbeidstaker som tiltrer etter 15 august i ferieåret. Ferie som er fastsatt til tiden 1 juni - 30 september, og som utsettes i medhold av § 9, kan ikke kreves avviklet på et senere tidspunkt i denne perioden. Arbeidstaker som har avviklet permisjonstid med fødselspenger eller adopsjonspenger etter folketrygdloven §§ 14-1 til 14-19 i hele hovedferieperioden, kan motsette seg å avvikle hovedferien innen ferieårets utløp.

4) (Rett til å kreve ferie lagt til oppsigelsestid) 

Arbeidstaker kan kreve at ferie avvikles før oppsigelsesfristens utløp, hvis det etter dette tidspunkt ikke er tid til å avvikle ferie innenfor hovedferieperioden eller ferieåret, jf § 7 nr. 1 og 2. Arbeidstaker som selv sier opp sin stilling etter 15 august, kan likevel ikke kreve at ferie legges til tiden før 30 september.

Skrevet

Bittert... Men tusen takk for svar! :)

Skrevet

Du har bare krav på ferie hvis du ikke har brukt opp ferie fra tidligere år, dette skal tas før du slutter i en jobb.

Skrevet

Dersom ferie var avtalt med arbeidsgiver før oppsigelsen, har du krav på ferie. Hvis ikke kan du ta ut ferie dersom arbeidsgiver godtar det.

Skrevet

Tuusen hjertelig! Håper ikke arbeidsgiver er altfor vrang da..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...