Gå til innhold

Vaniljekesam - vaniljekrem

Anbefalte innlegg

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Jeg skal lage nøttebunn som jeg hadde tenkt til å bre vaniljekrem over med diverse frukt på toppen. Men kom på at man kanskje kan bruke vaniljekesam i stedet? Jeg har aldri smakt vaniljekesam - kan man bruke det som en sunnere erstatning for vaniljekrem? Så for meg å piske den litt luftigere eller noe, men i utgangspunktet uten å tilsette den noe.

Videoannonse
Annonse
Gjest =tentacle=
Skrevet

Det går, men jeg har heller ikke smakt det, så jeg vet ikke om det blir bra, eller om det blir "bra" ;) Den vil nok ikke passere som vaniljekrem, men kanskje det er godt likevel? Min kakefilosofi er egentlig at en stor synd smaker bedre enn mange halvsynder.

Skrevet

Vaniljekesam smaker skikkelig kunstig vaniljeessens :forvirret:

Personlig hadde jeg blitt nokså skuffet hvis jeg fikk servert en "sunn" kake. Da foretrekker jeg heller noe som faktisk er sunt, men samtidig godt.

Skrevet

Syns faktisk at den vanilje-kesamen er god. Pleier å ha den på vafler med syltetøy. Det er iallefall godt!

Skrevet

Pleier også ha den på vafler :) Nydelig!

Ellers bruker jeg det som dessert sammen med frukt. Snaddert!

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg synes også vaniljekesam er veldig godt, spiser det mye med frisk frukt. Men som erstatning for vaniljekrem synes jeg det høres feil ut... Jeg ville i hvert fall prøvesmakt før jeg serverte det ;)

Gjest Elfrida
Skrevet
Vaniljekesam smaker skikkelig kunstig vaniljeessens  :forvirret:

Det gjør det ikke, for vaniljekesam er et av de få ferdigproduktene man får kjøpt som faktisk er smaksatt med ekte vanilje, til forskjell fra ferdig vaniljesaus og vaniljekrem etc.
Skrevet

Jeg synes selv at vaniljekesam er et godt alternativ til litt sunnere desserter. Brukt på fruktsalat istedet for vaniljesaus f.eks.

Men skal man først bake kake så kan man likegodt "ta den helt ut" synes jeg.

Så for meg å piske den litt luftigere eller noe, men i utgangspunktet uten å tilsette den noe.

Kesam lar seg ikke piske luftig/stiv, så det er det ikke noen vits i å prøve på.

Den er for rennende til at den passer til det du har tenkt å bruke den til, så gå heller for den vanlige vaniljekrenen.

For å spare litt på kaloriene likevel, kan du evt lage vaniljekremen selv fra grunnen av og kutte litt ned på sukkeret. Litt mindre sukker i nøttebunnen går også an, og så rikelig med frisk frukt på toppen. LITT mindre sukker = litt sunnere, men fortsatt godt :)

Skrevet

Vaniljekesam er kjempegodt=) Du kan jo piske litt vanlig fløte og blande inn kesam, og bruke litt gelantin til å stivne det.. prøv m 3-4 plater gelantin til en boks fløte og et beger kesam.. Eg bruker og kesam m hell i ostekake for å lage den litt lettere.

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Takk for svar, alle sammen. Da går jeg nok for vaniljekrem. Det er egentlig ikke så viktig for meg å gjøre kaken sunnere, da jeg ikke spiser kake særlig ofte. Tenkte bare å eksperimentere litt dersom det lot seg gjøre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...