Gå til innhold

Kvarme har nektet en homofil prest jobb

Anbefalte innlegg

Skrevet

VG, bl.a., har tatt opp saken om Kvarme som har nektet en homofil mann et prestevikariat fordi han er homofil og har levd i partnerskap med en mann.

Saken kan leses her

Jeg er ikke kristen, men likevel må jeg stille spørsmålet:

Står det tydelig i bibelen at Gud er imot homofili? Bygger Kvarme sin holdning på bibelske regler eller siteringer, eller er det kun hans personlige syn som ligger til grunne?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge de blir betalt over min skatteseddel så bør Norges lover også gjelde for dem.

Gjest Kaploink
Skrevet

Bibelen seier vel såvidt eg kan hugse at ein mann ikkje skal ligge med ein mann slik ein ligg med ei kvinne, for det er ein styggedom. Så det er vel dette den godaste Kvarme støttar seg opp mot. Leiren som er for homofile prestar legg vel meir vekt på nestekjærleiksprinsippet frå det nye testamentet. (Og at Jesus var vennskapeleg med både tollarar og skjøger).

Tykjer forøvrig at Kvarme er i sin fulle rett til å forfekte sitt arkaiske syn, men da i ei kyrkje som ikkje lenger er ein del av staten.

Gjest Elastica
Skrevet

Det står vel strengt talt en del andre ting i bibelen, som vi ikke identifiserer oss med idag.

Noen sitater:

"Ef 05,22

22 De gifte kvinner skal underordne seg under mennene sine som under Herren selv. 23 For mannen er kvinnens hode, slik Kristus er kirkens hode; han er frelser for sitt legeme. 24 Likesom kirken underordner seg under Kristus, skal en kvinne underordne seg under sin mann i alt.

1Tim 02,11

11 En kvinne skal ta imot læren i taushet; hun skal underordne seg. 12 Jeg tillater ikke en kvinne å opptre som lærer, heller ikke å være herre over mannen; hun skal være stille. 13 For Adam ble skapt først og så Eva. 14 Og Adam ble ikke forført, men kvinnen lot seg forføre og brøt budet. 15 Men hun skal bli frelst, igjennom sin barnefødsel, så sant hun holder fast ved tro, kjærlighet og helliggjørelse og lever som det sømmer seg.

Åp 21,08

8 Men de feige, de vantro og vanhellige, de som myrder og som driver hor, trollmenn og avgudsdyrkere og alle løgnere, deres plass skal være i sjøen som brenner med ild og svovel. Det er den annen død."

Ikke helt i min gate, det heller.

Skrevet

Syns det er helt forferdelig at kristne har et slikt syn! Hva med å følge litt med i tiden? Alt som står skrevet over er sånn vi levde for mange mange år siden.

Skrevet
Syns det er helt forferdelig at kristne har et slikt syn! Hva med å følge litt med i tiden? Alt som står skrevet over er sånn vi levde for mange mange år siden.

Poenget er vel ikke at "kristne har sånt syn", men at de (i hvert fall noen av dem) prøver å følge den boken som visstnok er laget nettopp for dette formål.

Det er forskjellen på en kristen og en som ikke er det. Den som står utenfor skjønner ikke hva som driver de kristne. Men det er enkelt; det er boken fra Gud.

Er det greit at man siler ut de reglene man ikke liker?

Kan man gjøre det i forhold til Norges Lover også?

Tror dere ikke at for de som virkelig tror (da mener jeg ikke de som er kristne på julaften og en og annen søndag) har like stor respekt for Guds lover som Norges lover? Hva er vel Norge i den store sammenhengen??

Skrevet

Syns dette er bra jeg. Kristendommen viser sitt sanne ansikt. Det står klart og tydelig i bibelen at homofili er synd. Det blir da feil at de som er kristne i dag bare "plukker vekk" det de ikke liker med sin religion.

Det er da bedre å erkjenne at det ikke bare er dette som er feil med deres tro men at hele greia skurrer.

Skrevet (endret)

Meget godt sagt, Donnie.

Ved å endre "ordet", luke, plukke og redigere etter eget forgodtbefinnende, må man kunne påstå at de selv (de kristne) erkjenner at dette også er en menneskeskapt religion. Og da bortfaller vel hele vitsen, eller hva?

Endret av mysan
Skrevet
Meget godt sagt, Donnie.

Ved å endre "ordet", luke, plukke og redigere etter eget forgodtbefinnende, må man kunne påstå at de selv (de kristne) erkjenner at dette også er en menneskeskapt religion. Og da bortfaller vel hele vitsen, eller hva?

Nettopp.

Skrevet
Syns dette er bra jeg. Kristendommen viser sitt sanne ansikt. Det står klart og tydelig i bibelen at homofili er synd. Det blir da feil at de som er kristne i dag bare "plukker vekk" det de ikke liker med sin religion.

Det er da bedre å erkjenne at det ikke bare er dette som er feil med deres tro men at hele greia skurrer.

Dette er jeg enig i. Et godt skrevet og tankevekkende innlegg.

Skrevet (endret)

Klart at hele greiene skurrer veldig!

Siden de da ikke kan plukke vekk homofili, hva med undertrykkelse av kvinner, og det at kvinner skal ta i mot læren i taushet og underordne seg mannen...som står skrevet over.. Skal de ikke "plukke vekk" dette heller?

Norges lover blir vel også endret når de blir foreldet?

Hva med å bruke sunn fornuft?? :overrasket:

Endret av tuscany
Skrevet
Klart at hele greiene skurrer veldig!

Siden de da ikke kan plukke vekk homofili, hva med undertrykkelse av kvinner, og det at kvinner skal ta i mot læren i taushet og underordne seg mannen...som står skrevet over.. Skal de ikke "plukke vekk" dette heller?

Norges lover blir vel også endret når de blir foreldet?

Hva med å bruke sunn fornuft??  :overrasket:

Det står fremdeles at mannen skal være kvinnens hode, det står imidlertid ikke at han skal herse som han vil med henne. Det står faktisk at han alltid skal ta henne med på råd når avgjørelser skal tas, og at Gud selv er mannens hode.

At noen velger å mistolke dette til en overbevisning om de skal være eneveldige i sine ekteskap får de stå for selv.

Poenget er ikke at dette ikke passer lenger i vårt moderne samfunn.

Poenget er at dersom du tror at boken er Guds ord, så godtar du reglene hans selv om du ikke nødvendigvis liker dem. Man må liksom regne med at en Gud som sitter der og er almektig, og har evighetens perspektiv på ting, vet best, også i dag. Ellers bortfaller jo almektigheten hans. Og hvem er han da? En alminnelig gubbe som dikterte en bok for x antall tusen år siden?

Blir litt som hvis et barn sier til sin mor: Nei vet du hva, mor, nå for tiden er alle barn ute til midnatt, så det at du sier jeg skal inn klokken ti velger jeg å overse.

Skrevet

Det er fremdeles mange kristne som er overbevist at å leve i homofili er syndig. Selv om jeg ikke er enig i det, respekterer jeg at andre kristne mener dette. Kvarme har hele tiden vært tydelig på at dette er hans standpunkt, så jeg synes faktisk ikke han har gjort noe spesielt sjokkerende i denne saken. Da han ble spurt om å bli biskop, visste alle hva synet hans på homofili var. Han må få arbeide etter sin overbevisning. Hvis ikke han kan det, må man ikke ansette ham som biskop.

Gjest lurven
Skrevet

i bibelen står det skrevet svært lite om homofili, tror de er bare 4 steder det står omtalt om homofili, så skjønner ikke hvorfor det vektlegges så mye.

Gjest Corto Maltese
Skrevet

jeg synes det er helt riktig av han og nekte homofile. I kristendommen er homofili en synd og han er en kristen biskop da skal han følge bibelen. Så enkelt er det faktisk.

er ikke enig med han i det. Men han gjør faktisk det riktige ut fra den kristne tro og det er tross alt det en biskop skal gjøre

Skrevet

Hvis det var så enkelt, Cedric, hadde det ikke vært noen debatt innad i kirken. Man kan forsvare begge syn med Bibelen i hånden.

Skrevet

Det du sier her tuji, er at bibelen er selvmotsigende da?

Han har sagt i boken at menn som ligger med menn er en vederstyggelighet og at disse ikke skal arve jorden... eller noe sånt. Den er ganske klar, og kan ikke misforstås.

Andre steder snakkes det om at gud er kjærlighet, og det fortelles at Jesus omgikkes både prostituerte og spedalske. Men det står ingen steder at menn som ligger med menn kan bli prester.

Det står strengt tatt ikke at kvinner kan bli prester heller. Og hvis kvinner skal tale i forsamlingen når det er menn tilstede skal de ta et plagg eller noe på hodet for å vise at mannen står over dem.

Ja, helt enig, teite utdaterte regler,men det er sånn det står.

Og tror man at de er guds ord, så må man forholde seg til det. Mener jeg.

En religion som kan endres fordi det passer folket som skal bruke den, mister all troverdighet for meg.

Det gjør forresten en gud som krever tilbedelse også.

Skrevet

Jeg sier ikke at Bibelen er selvmotsigende, men det brukes mange språklige virkemidler som lignelser, metaforer og bilder. Da er det ikke alltid enkelt å vite hva som er ment bokstavelig og hva som er et bilde.

Derfor blir det diskusjoner rundt hva som egentlig menes i bibeltekstene.

Dessuten må man lese Bibelen ut fra den konteksten det er skrevet i. Enkelte ting i Bibelen handler om ting som var aktuelle på det tidspunktet teksten ble skrevet, og er ikke så aktuelt i dag (loven om mugg på klær osv.). Andre ting er evige sannheter, som den gylne regel, det dobbelte kjærlighetsbud osv. Jeg synes homofilispørsmålet er et godt eksempel på dette. Jesu kjærlighetsbud er et eviggyldig bud, det er ikke det som står om at menn ikke skal ligge med menn.

Andre vil være uenige i dette, og hevde at regelen om menn/menn fremdeles er gyldig.

Gjest Bellatrix
Skrevet
Jeg sier ikke at Bibelen er selvmotsigende, men det brukes mange språklige virkemidler som lignelser, metaforer og bilder. Da er det ikke alltid enkelt å vite hva som er ment bokstavelig og hva som er et bilde.

Derfor blir det diskusjoner rundt hva som egentlig menes i bibeltekstene.

Dessuten må man lese Bibelen ut fra den konteksten det er skrevet i. Enkelte ting i Bibelen handler om ting som var aktuelle på det tidspunktet teksten ble skrevet, og er ikke så aktuelt i dag (loven om mugg på klær osv.). Andre ting er evige sannheter, som den gylne regel, det dobbelte kjærlighetsbud osv. Jeg synes homofilispørsmålet er et godt eksempel på dette. Jesu kjærlighetsbud er et eviggyldig bud, det er ikke det som står om at menn ikke skal ligge med menn.

Andre vil være uenige i dette, og hevde at regelen om menn/menn fremdeles er gyldig.

Nettopp. Det finnes mange måter å tolke Bibelen på.

Litt forunderlig forøvrig at ikke-kristne skal fortelle kristne hva vi skal mene.

Skrevet

Hmmm jeg blir litt forvirret.

Gud sa dette om menn som ligger med menn. Det gir ingen rom for tolkninger, det er klar tale.

På hvilket tidspunkt snudde gud og mente at homofili var kult allikevel?

Nå begynner jeg å lure. Gammeltestamentet viser en helt annen Gud enn den Jesus fortalte om. Og det var vel i GT at dette med de homofile står. Der står jo mye annet rart også.

Nå begynner jeg seriøst å lure på om kanskje ikke Jesus var den han sa allikevel. Gud kan ikke bare ha endret seg sånn over natta, fra å være en dømmende, krevende og sjølgod gud, til å være en gud som kun handler om kjærlighet.

Kanskje det er derfor jødene ikke tror han var guds sønn? De kjente rett og slett ikke igjen guden sin i fortellingene hans. Men jeg vil si at hvis jeg måtte ha en gud, så ville jeg valgt jesus sin.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...