Gjest Tweek Skrevet 12. mars 2007 #1 Skrevet 12. mars 2007 Jeg har tenkt på det en stund og jeg har faktisk lyst på el-bil. Gratis parkering, gratis bom, ingen veiavgift, og en minimal årsavgift og man kan kjøre i kollektivfeltet. Og de er billige. Det eneste som stopper meg er at jeg ikke har lappen og at de ser stygge ut og de ikke holder lenge. Men når jeg så de nye think bilene i dag så syntes jeg de så ganske fine ut faktisk Og at de holdt myye lengere, 18 mil tror jeg det var. Og toppfart på 100 km/t. Men er det noen som har erfaring med el-bil? Positive og negative sider?
Gjest Tweek Skrevet 12. mars 2007 #2 Skrevet 12. mars 2007 Det er vel sånn at man kan lade opp batteriet selv om det er halvtomt uten at det påvirker batterilevetiden etter en stund?
14062003 Skrevet 15. mars 2007 #4 Skrevet 15. mars 2007 Jeg vet at brukte elbiler har lange ventelister, tror ikke det er så lett å få kjøpt de nye heller. Alternativet til think er hybridbiler. Mener citroen har en i alle fall. De har ELskilter, selv om de også kan kjøre på bensin.
Apple- Skrevet 15. mars 2007 #5 Skrevet 15. mars 2007 Jeg vet at brukte elbiler har lange ventelister, tror ikke det er så lett å få kjøpt de nye heller. Alternativet til think er hybridbiler. Mener citroen har en i alle fall. De har ELskilter, selv om de også kan kjøre på bensin. ← Citroën og Peugeot har el-biler. Såvidt jeg vet, har disse lengre rekkevidde enn Think og dessuten bakseter, men nesten ikke bagasjerom. ALLE biler med EL-skilter er faktisk el-biler, og alle el-biler har EL-skilter, hybridebiler har vanlige skilter. Hybridebiler har ikke billigere avgifter og er dyrere i innkjøp enn bensinbiler, så foreløpig lønner det seg ikke å kjøpe disse, det er vel foreløpig mest idealister og taxisjåfører (som det kan lønne seg for) som kjører disse, f.eks. Toyota Prius. EL-biler har sine fordeler og ulemper, sjekk ut www.elbil.no og www.thinkers.no. Skal se om jeg rekker å svare mer senere i dag
Apple- Skrevet 16. mars 2007 #6 Skrevet 16. mars 2007 Jeg har tenkt på det en stund og jeg har faktisk lyst på el-bil. Gratis parkering, gratis bom, ingen veiavgift, og en minimal årsavgift og man kan kjøre i kollektivfeltet. Og de er billige. Det eneste som stopper meg er at jeg ikke har lappen og at de ser stygge ut og de ikke holder lenge. Men når jeg så de nye think bilene i dag så syntes jeg de så ganske fine ut faktisk Og at de holdt myye lengere, 18 mil tror jeg det var. Og toppfart på 100 km/t. Men er det noen som har erfaring med el-bil? Positive og negative sider? ← Faktisk ingen årsavgift, Tweek Det er vel sånn at man kan lade opp batteriet selv om det er halvtomt uten at det påvirker batterilevetiden etter en stund? ← Helt feil, du skal helst kjøre det tomt minst én gang i uken, gjerne oftere. Klattlading er IKKE bra for batteriet, men bekymre deg ikke, det går sport i å se hvor tom man kan kjøre bilen OG klare å komme seg hjem Jeg syns ikke Thinkene er stygge, jeg. Riktignok fins det noen utrolig stygge farger - sett den gråmelerte? - men de er kule og spesielle, det må da være noe for deg, Tweek De største ulempene jeg ser er rekkevidden - aller verst! - og plassen. Det er kun to seter i Thinken (mens de franske har bakseter), men bagasjen er enorm, da! Dessuten er bakluken helt i glass, ganske spesielt å se rett ned på bakken når du ser bakover. Kom på enda en ulempe med Think; kun ett verksted med kompetanse i Oslo-området (på Skøyen), ikke fornøyd med dem... Fordelene oppveier galant ulempene, det aller, aller deiligste er det økonomiske. Det miljømessige teller selvsagt også stort, men det gir seg jo selv når man kjører elektrisk. Nå er det sengtid for store piker men spør gjerne om mer.
Gjest Tweek Skrevet 17. mars 2007 #7 Skrevet 17. mars 2007 Ja det kule og spesieller er noe for meg Vet ikke om det er noen i kr.sand området som har kompetanse for el-bil. Det eg så på de nye er at for 16.000 mer kan man få bakseter
Catzy Skrevet 18. mars 2007 #8 Skrevet 18. mars 2007 Jeg ble også kjempeglad for nyheten om at det vil bli flere Think-biler tilgjengelige. Jeg synes Think-bilene er søte. Men Kewett Buddy-bilene, som det er flest av i Oslo, synes jeg er ganske stygge. Det er de små, firkanta. Mulig det er slike du har sett, og ikke Think? Ellers kan du se på sidene til Reva, som er en indisk el-bil-produsent: http://www.revaindia.com/ Tror de har forhandlere i Norge.
Gjest Tweek Skrevet 18. mars 2007 #9 Skrevet 18. mars 2007 Nei, hvis jeg skal ha el-bil vil jeg ha think. De andre er jo dritt stygge
Laban75 Skrevet 19. mars 2007 #10 Skrevet 19. mars 2007 Vi har vurdert, men de er dyre å kjøpe - ca 260.000,- og man må påregne å bytte batteriet *var det annethvert år - usikker* (koster ofte 60.000,-). Var nettopp innom FINN. Man får visst brukte elbiler for rundt 100.000, men da er de 5-6 år gamle allerede.. Greit at man sparer på de andre tingene, men man har da en bil man ikke kan kjøre veldig langt med (det er ulik begrensning tror jeg). Det blir en bil som brukes til og fra jobb... Skal jeg først ha bil vil jeg ha en jeg kan bruke på ferie også... (iallefall når de er såpass dyre) Et annet minus er at det på de fleste er bare to seter.. Tror Peugeot har fire seter.. Til slutt - et siste minus jeg har funnet - det er ikke mange steder man finner stikkontakt for å lade bilen. Er du skikkelig uheldig kommer du ikke hjem igjen - for du har ikke fått ladet... Se forresten denne linken før du vurderer el-bil: http://www.dinside.no/php/art.php?id=9154 HURRA for el-bil!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå