Gå til innhold

Hvem ville du kjøpt valp av?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Med bakgrunn i tråden om hva eier av hanhund har krav på ved parring må jeg virkelig spørre: Hvem ville du kjøpt valp av, seriøs oppdretter eller naboen som har satt valper på den søte (og tilsynelatende friske) tispa si?

Hva spør du etter som valpekjøper? Hva er viktigst for deg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer jo veldig an på hva jeg skal bruke hunden til da, og hva slags hund det er snakk om. Personlig har jeg kjøpt hund av en anerkjent oppdretter, etter parringer godkjent av NKK/raseklubben til den pågjeldende rase. Jeg snakket med folk som hadde hund fra samme oppdretter for å høre hvilke erfaringer de hadde osv. Men, noen av de triveligste og snillleste hundene jeg kjenner er skikkelige evertyrblandinger, så jeg hadde ikke vært redd for å kjøpe hund etter naboens tispe, hvis jeg visste at både tispa og hannhunden var friske og velfungerende individer.

Skrevet

Jeg ville aldri ha kjøpt valp av en useriøs oppdretter og ei heller en valp etter en parring som ikke var godkjent av avlsrådet i den aktuelle rasehundklubben/NKK. Årsaken til det er ikke at jeg er "jålete", men jeg vil være så sikker som overhodet mulig på at valpen ikke har arvelige sykdommer og at rasestandarden ivaretas. Jeg ville også ha sjekket blodslinjene til det aktuelle valpekullet og forhørt meg litt hos andre i miljøet, før jeg bestemte meg.

De som driver med seriøs oppdrett har gjerne fulgt blodslinjer i årevis, sørget for å få inn friske gener der hvor det har vist seg å oppstå "feil", sørger for at tispe og hannhund utfyller hverandre genetisk osv. osv.

Blandingshunder blir etter mitt syn noe annet. De er som regel resultat av "uhell" og når de først kommer til verden er de like bra som andre hunder, men som valpekjøper kan man aldri vite helt hva man får. Synes man det er greit, kan man like gjerne kjøpe en blandingshund som en renraset hund. Jeg vil imidlertid gjerne vite hva jeg kjøper og må forvente å forholde meg til i 10 - 15 år og derfor foretrekker jeg renrasede hunder når jeg kan velge.

Gjest Pia 30.08.08
Skrevet

Jeg har absolutt ingen problemer med å kjøpe bikkje som er avlet av det dere framstiller som "useriøse". Har en gatemix nå, og alle gatemixer jeg kjenner er herlige hunder.

Det er jeg ser etter er om valpene er vaksinert og har hatt ordentlig tilsyn av vetrinær, og temperament på mor og gjerne også far hvis han er tilgjengelig. Valpene skal være glade og lekne og søke menneskelig selskap og andre hunder. I tillegg ser jeg gjerne på om hus og område rundt ser ordentlig ut, men det er jo også mulig og shine opp før man kommer.

Jeg synes faktisk at det er viktigere at bikkja er livsglad og frisk enn at den er renraset og at foreldra er stilt ut. Skal hvis alt går etter planen ha valper på bikkja til sommeren. Hun er 4 år, og har hatt 5 kjøpere klare siden hun var ett år gammel. Har blitt stoppet på gata og på toget av folk som har sett hvordan hun oppfører seg når jeg sitter på kafé eller på tog/buss o.s.v. fordi de lurer på hva slags hund det er og hvor det er mulig å få tak i en sånn en. Når jeg da forteller hvilke raser hun er og at det nok er ganske vanskelig og få tak i en som henne så er det mange som har spurt om det er noen sjanse for at jeg skal ha valper på henne i framtiden, og noen som også har gitt meg tlf. nr.

Bikkja er ikke noe jeg vil bruke for å tjene penger, den er heller ikke til for å vise seg fram eller løpe etter dyr i skogen. Hun er der for å være min VENN, og jeg både behandler henne deretter og ser på henne som akkurat det. Dette gjelder da MEG, det er mine meninger. Og jeg vet også at det ikke er alle som har rasehund som har de kun for utstillinger/valper/jakt o.s.v.

Skrevet

Pia: har du tenkt å røntge og øyelyse hunden for å forsikre deg om at det ikke er noen skjulte sykdommer hunden kan bringe videre før du setter henne i avl? Eller bare satser du på at hun er frisk? Hvordan er hennes søsken, har de like bra gemytt osv? Det er ingenting som tilsier at man må drive med renrasede hunder for å drive oppdrett, men enkelte ting bør man vel forsikre seg om uansett..

Bare som et ps: det er ikke noe motsetningsforhold i å ha en hund som er familiemedlem og turkamerat kontra det å drive aktivt med utstillinger, jakt osv.

Skrevet
Jeg ville aldri ha kjøpt valp av en useriøs oppdretter og ei heller en valp etter en parring som ikke var godkjent av avlsrådet i den aktuelle rasehundklubben/NKK. Årsaken til det er ikke at jeg er "jålete", men jeg vil være så sikker som overhodet mulig på at valpen ikke har arvelige sykdommer og at rasestandarden ivaretas. Jeg ville også ha sjekket blodslinjene til det aktuelle valpekullet og forhørt meg litt hos andre i miljøet, før jeg bestemte meg.

De som driver med seriøs oppdrett har gjerne fulgt blodslinjer i årevis, sørget for å få inn friske gener der hvor det har vist seg å oppstå "feil", sørger for at tispe og hannhund utfyller hverandre genetisk osv. osv. 

Blandingshunder blir etter mitt syn noe annet. De er som regel resultat av "uhell" og når de først kommer til verden er de like bra som andre hunder, men som valpekjøper kan man aldri vite helt hva man får. Synes man det er greit, kan man like gjerne kjøpe en blandingshund som en renraset hund. Jeg vil imidlertid gjerne vite hva jeg kjøper og må forvente å forholde meg til i 10 - 15 år og derfor foretrekker jeg renrasede hunder når jeg kan velge.

Er veldig enig med Leo. Som oppdretter bruker vi mye ressurser på å velge riktige linjer og avlsdyr, og da sjekker vi flere generasjoner bakover!

Har selv hatt blandingshunder, og etter erfaringer fra raseoppdretter er jeg vel mer skeptisk til blandinger i dag. Tidligere var vel de fleste blandinge uhell, men i dag ser vi stadig flere som driver bevisst avl på blandinger, noe jeg ikke kan bifalle (unntatt greyster, alaska husky o l som er blandingsavl på høyt nivå, med målrettet utvalg av avlsdyr)

Jeg har absolutt ingen problemer med å kjøpe bikkje som er avlet av det dere framstiller som "useriøse". Har en gatemix nå, og alle gatemixer jeg kjenner er herlige hunder.

Det er jeg ser etter er om valpene er vaksinert og har hatt ordentlig tilsyn av vetrinær, og temperament på mor og gjerne også far hvis han er tilgjengelig. Valpene skal være glade og lekne og søke menneskelig selskap og andre hunder. I tillegg ser jeg gjerne på om hus og område rundt ser ordentlig ut, men det er jo også mulig og shine opp før man kommer.

Jeg synes faktisk at det er viktigere at bikkja er livsglad og frisk enn at den er renraset og at foreldra er stilt ut. Skal hvis alt går etter planen ha valper på bikkja til sommeren. Hun er 4 år, og har hatt 5 kjøpere klare siden hun var ett år gammel. Har blitt stoppet på gata og på toget av folk som har sett hvordan hun oppfører seg når jeg sitter på kafé eller på tog/buss o.s.v. fordi de lurer på hva slags hund det er og hvor det er mulig å få tak i en sånn en. Når jeg da forteller hvilke raser hun er og at det nok er ganske vanskelig og få tak i en som henne så er det mange som har spurt om det er noen sjanse for at jeg skal ha valper på henne i framtiden, og noen som også har gitt meg tlf. nr.

Bikkja er ikke noe jeg vil bruke for å tjene penger, den er heller ikke til for å vise seg fram eller løpe etter dyr i skogen. Hun er der for å være min VENN, og jeg både behandler henne deretter og ser på henne som akkurat det. Dette gjelder da MEG, det er mine meninger. Og jeg vet også at det ikke er alle som har rasehund som har de kun for utstillinger/valper/jakt o.s.v.

Vel, jeg kjenner noen gatemikser som ikke har vært helt heldige, og det skyldes ikke eierne, men grunnleggende egenskaper i hunden. Vi hadde en blandingshund som hadde både gjeting, jakt og forsvar/vokting i sine gener, og resultatet ble ikke heldig.... Spisshund og gjeterhund blandinger er heller ikke alltid så morsomme for eier.

Og hvordan kan du vite hva din fantastiske hund vil føre videre av gener, og hvordan vet du at hun ikke er bærer av arvelige sykdommer? Er den HD/AA røntget, øyelyst, patella undersøkt, hjerteundersøkt..... Og hva med status for kullsøsken???

Og det er langt fra sikkert at valpene arver sin mors behagelige gemytt.....

Skrevet

Jeg vil bare legge til et par ord ang øyelysing og røntging. Det er jo ikke alle raser som krever øyelysning, min rase gjorde det f eks ikke (vorsteh korthår). HD, evt AD røntging er selvfølgelig en god ide, men det hender jo at man får avkom med HD/ AD grad etter frie foreldre også. (jeg syns jo det er litt aritg da, at min KV har papir på at hun er ADHD fri :ler:) Dessuten er det vel ikke til å stikke under en stol at enkelte raser er mer utsatt for forskjellige sykdommer enn andre, og at blandingshunder ofter er sunne og friske individer. Det er iallefall min erfaring:) Velg rase med omhu og åpne øyne er vel mitt råd, og ikke ta alt oppdretteren sier for god fisk, de er jo tross alt frelst på "sin rase", og ofte ikke veldig opptatt av å informere om evt vanlige sykdommer og problemer i rasen.

Gjest Pia 30.08.08
Skrevet

Jeg har faktisk ikke engang tenkt til å diskutere det at jeg skal sette valper på bikkja mi her. Det har absolutt ingenting med denne diskusjonen og gjøre. Jeg bruker mitt eksempel for å statuere et eksempel, ikke for at noen skal tvile på mine valg, og om jeg er egnet til og avle.

Til Trillrund:

Du sier at du kjenner gatemixer som ikke har vært så heldige, men hvor mange rasehunder er det ikke som ikke er "så heldige"? Har vært borti et utall rasebikkjer med dårlig gemytt, men ingen av gatemixene jeg har vært borti har hatt dårlig gemytt. Kanskje det bare er jeg som har vært heldig med dem og uheldig med de raserene, men det får nå så være. Kan også være at det er du som har vært uheldig med de blandede...

Og nå er jo også de renrasede mye mer utsatt for arvelige problemer, pga. bl.a. innavl. Oooog før noen begynner og legge ut om at alle er så flinke til og sjekke stamtavler o.l., så vil det uansett være mye mer innavl hos de "rene". Det er veldig sjelden man finner HD, hudproblemer og "rasetypiske" sykdommer hos en gatemix.

Skrevet

Og nå er jo også de renrasede mye mer utsatt for arvelige problemer, pga. bl.a. innavl. Oooog før noen begynner og legge ut om at alle er så flinke til og sjekke stamtavler o.l., så vil det uansett være mye mer innavl hos de "rene". Det er veldig sjelden man finner HD, hudproblemer og "rasetypiske" sykdommer hos en gatemix.

Eh, rasetypiske sykdommer videreføres også til valpen selv om foreldrene ikke er av samme rase. En shäfer med HD vil gi HD til avkommet selv om den andre forelderen er en annen rase. Denne blandingsvalpen vil igjen videreføre dette til nye valper. Så å tro at en blandingshund automatisk er frisk er rett og slett særdeles blåøyd.

Da takker jeg meg heller til å kjøpe valp av noen som faktisk har sjekket foreldredyrene for sykdommer.

Skrevet
Det er veldig sjelden man finner HD, hudproblemer og "rasetypiske" sykdommer hos en gatemix.

Vis meg vitenskapelig bevis på dette, og jeg skal tro deg. Men virkeligheten er nok ikke så rosenrød som du tror..

Hvis du krysser to hunder av ulike raser, der begge/noen av rasene er disponert for HD eller PRA, så er det like sannsynlig at valpene får disse sykdommene som ved raseavl. Men i raseavl har man tross alt mer kunnskap om hvilke hunder/linjer som er disponert for disse sykdommene.

Og hudproblemer er vel også veldig arvelig, så hvis du har en hund med litt kløe og en hund med litt dårlig immunforsvar, så er det veldig sannsynlig at valpene får kløe/hudproblemer.

Og klart det er "fin" HD statistikk på blandinger, hvor mange av disse blir røntget, tror du...???

Gjest Pia 30.08.08
Skrevet
Eh, rasetypiske sykdommer videreføres også til valpen selv om foreldrene ikke er av samme rase. En shäfer med HD vil gi HD til avkommet selv om den andre forelderen er en annen rase. Denne blandingsvalpen vil igjen videreføre dette til nye valper. Så å tro at en blandingshund automatisk er frisk er rett og slett særdeles blåøyd.

Har jeg sagt noen annet? Selvsagt vil sjansen være like stor for å få HD hvis en av foreldrene har det, men man avler som regel ikke på en hund med HD. Kanskje du tror at bare fordi det er en gatemix så sjekker man den ikke ordentlig før man avler?? Nei selvsagt ikke, for en gatemix er jo ikke verdt såpass :ironi:

Men sjansen er mye større for å få en hund med HD/hudproblemer/arvelige sykdommer hvis du avler rent, fordi disse sykdommene ligger tettere, enn hvis man blander 2 raser som ikke er disponible for de samme sykdommene.

Gjest niomi
Skrevet

Jeg har vokst opp både med parkvesenets gatemiks og rasehund. Og det spørs jo helt hva man har hunden til. Førstnevnte var en miks mellom en puddel og et-eller-annet og var en vakker hund. Litt kraftig, med helt blåsvart, storbølgete pels. Han hadde nok en far av en tålmodig rase, for han hadde verken staheten eller utålmodigheten som en renraset hund ofte har. Vi betalte ingenting for denne valpen, naturligvis. Vi hadde også en renraset jakthund - irsksetter. Her var oppdretter valgt med omhu, for denne hunden skulle brukes som jakthund, i tillegg til å være familiehund.

Den gangen vi bor litt bedre til, med mer plass, kommer vi til å skaffe oss Strihårig Vorsteh. Og da vil naturligvis stamtavler telle mye. Jaktmeritter samt foreldrenes lynne vil veie tungt.

Skrevet
Har jeg sagt noen annet? Selvsagt vil sjansen være like stor for å få HD hvis en av foreldrene har det, men man avler som regel ikke på en hund med HD. Kanskje du tror at bare fordi det er en gatemix så sjekker man den ikke ordentlig før man avler?? Nei selvsagt ikke, for en gatemix er jo ikke verdt såpass :ironi:

Hvor mange som avler på blandingshunder røntger og øyelyser hundene da?

Men sjansen er mye større for å få en hund med HD/hudproblemer/arvelige sykdommer hvis du avler rent, fordi disse sykdommene ligger tettere, enn hvis man blander 2 raser som ikke er disponible for de samme sykdommene.

Dette må du gjerne dokumentere :)

Gjest Pia 30.08.08
Skrevet
Hvor mange som avler på blandingshunder røntger og øyelyser hundene da?

Dette må du gjerne dokumentere :)

Neimen i alle dager... Det sier seg da selv at det er mindre sjanse for å få sykdommen hvis en av rasene ikke er disponible for den. Dette blir litt for mye kverulering spør du meg...

Og hvordan i alle dager vet du at de som ikke avler reint er så mye mindre seriøse enn de som gjør det? Hvis rasen/-e til bikkjene du avler på er disponible så hvorfor skal man IKKE sjekke dem? Fordi de ikke er mer verdt i kroner og øre?

Skrevet

Dersom jeg skulle kjøpt en rasehund ville jeg valgt den seriøse oppdretteren, både fordi det er ett kvalitetsstempel, og fordi jeg ikke ønsker å støtte bakgårdsavl. Samtidig må man også huske at det er mange oppdrettere som gir seg ut for å være seriøse, uten å være det, så det er mange feller å gå i.

Skrevet

Neimen i alle dager... Det sier seg da selv at det er mindre sjanse for å få sykdommen hvis en av rasene ikke er disponible for den. Dette blir litt for mye kverulering spør du meg...

Om en av foreldredyrene er dispinert så er det selvfølgelig mindre sjanse for videreføring enn om begge er det selvfølgelig. Det har dog lite å gjøre med blandingsavl da også der kan begge foreldredyrene være disponert. Dette oppdages derimot sjelden siden blandingshunder sjelden røntges, øyelyses osv. Dette er ikke kverulering, bare kontatering av det de fleste av oss ser som åpenbare fakta. Sitter du på motstridende dokumentasjon så er det fritt fram å legge den ut selvfølgelig :)

[quote

Og hvordan i alle dager vet du at de som ikke avler reint er så mye mindre seriøse enn de som gjør det?

Skrevet
Jeg har vokst opp både med parkvesenets gatemiks og rasehund. Og det spørs jo helt hva man har hunden til. Førstnevnte var en miks mellom en puddel og et-eller-annet og var en vakker hund. Litt kraftig, med helt blåsvart, storbølgete pels. Han hadde nok en far av en tålmodig rase, for han hadde verken staheten eller utålmodigheten som en renraset hund ofte har. Vi betalte ingenting for denne valpen, naturligvis. Vi hadde også en renraset jakthund - irsksetter. Her var oppdretter valgt med omhu, for denne hunden skulle brukes som jakthund, i tillegg til å være familiehund.

Dette er vel selvmotsigende.... En far av tålmodig rase???? for rasehunder er egentlig stae og utålmodige???

Hvis du spør er atferdsterapeut for hund, så tror jeg nok brorparten av de hundene som har atferdsproblemer, er blandingshunder. Og blandingshunder er oftere til omplassering og blir raskere avlivet ved problemer.

Gjest Pia 30.08.08
Skrevet

Fordi om valpene ikke kan registeres i NKK betyr da ikke det at hundeeierene er useriøse? Du kan fint sjekke en hund for sykdommer, gå på kurs o.s.v. uansett om bikkja ikke er renraset. Skulle gjerne visst hvor du fikk dine "fakta" fra. Kan DU dokumentere noen av disse påstandene, bortsett fra at blandingbikkjer ikke registreres i NKK?

Og jeg lurer også på hva du mener registrering i NKK har med sykdommer og gjøre. Bare fordi noen ikke vil bruke 10-20 tusen på og kjøpe ei bikkje betyr ikke det at man ikke er seriøs. Det finnes nok like mange useriøse rene oppdretter som urene, hvis man ser på gjennomsnittet. Men det er ikke like lett og oppdage for "hvermansen".

Gjest Pia 30.08.08
Skrevet
Hvis du spør er atferdsterapeut for hund, så tror jeg nok brorparten av de hundene som har atferdsproblemer, er blandingshunder. Og blandingshunder er oftere til omplassering og blir raskere avlivet ved problemer.

Det har nok helt andre grunner enn at de er arvelig belastet. Blandingsbikkjer er billigere, noe som gjør det lettere for useriøse kjøpere og få tak i dem.

Jeg tror nok grunnen til at de er oftere til omplassering er at rasebikkjene selges eller leveres tilbake til oppdretter hvis det noe galt med lynnet. Og at de blir raskere avlivet går vel heller på dømmekraft eller økonomi enn at de er arvelig belastet eller farlige...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...