gunzilla Skrevet 12. mars 2007 #1 Del Skrevet 12. mars 2007 Hei! Jeg har noen spørsmål til dere angående arbeid som kontormedarbeider. 1. Hva er vanlig begynnerlønn på kontor? Varierer dette mye i forhold til arbeidsoppgaver? (Uten høyere utdanning, men med fagutdanning. Bosatt i oljebyen.) 2. Hvordan kan man kvalifisere seg til andre oppgaver enn de man starter med? Kan det være en idé å ta emner/kurs innen økonomi/markedsføring etc. fra f.eks BI for å heve kompetansen? 3. Kan man stige i lønn på bakgrunn av å vise initiativ og god innsats? På jobbfeber.no står det oppført lønn fra 250.000 til 400.000 kr for adm.sekretær. Det var et stort spenn... Takk for svar! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mien Skrevet 13. mars 2007 #2 Del Skrevet 13. mars 2007 Jeg begynte på kontor for ca 10-12 år siden så jeg vet ikke hva begynnerlønnen er i dag, jeg begynte på kr. 100,- i timen den gang. Da hadde jeg kun videregående skole å skilte med. Etterhvert fikk jeg mer krevende oppgaver i jobben, innen regnskap og lønn, men også ansvarsoppgaver av andre arter. Er man som poteten, kan man jo brukes til alt.. Har tatt litt tilleggsutdannelse på BI, men ikke mer enn bedriftsøkonom-studie. Lønnen steg med kompetansen ja, men kanskje mest med erfaringen jeg fikk, i dag ligger jeg på kr 360000 i årslønn. Ikke dumt å starte i en "begynnerjobb" og heller jobbe og utdanne seg til bedre kompetanse og lenger erfaring. Hadde et år i offentlig sektor bare for å prøve meg på noe annet, og der jeg jobbet ihvertfall, var det liten sjanse til å videreutvikle seg i arbeidet og i lønnsnivå. Det er motsatt fall i privat næringsliv. Det er ihvertfall min erfaring. Å kunne slå i bordet med kompetanse i form av skolegang hjelper også i lønnsforhandlinger. Og selvfølgelig; er du entusiastisk og arbeidssom og viser hva du er god for, så vil en god arbeidsgiver vise å sette pris på deg! Jeg er ihvertfall godt fornøyd! Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maja_83 Skrevet 25. mars 2007 #3 Del Skrevet 25. mars 2007 Jeg har 140kr timen og jobber kun deltid. Burde jo ikke ligge noe lavere enn 150kr timen som fast ansatt da... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedda-78 Skrevet 26. mars 2007 #4 Del Skrevet 26. mars 2007 Det kommer jo helt an på hva du mener med kontor- jobb, da! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gunzilla Skrevet 27. mars 2007 Forfatter #5 Del Skrevet 27. mars 2007 Jeg har 140kr timen og jobber kun deltid. Burde jo ikke ligge noe lavere enn 150kr timen som fast ansatt da... ← Maja_83: Hvilken type jobb/hvilke oppgaver er dette snakk om? Jeg synes det er vanskelig å kreve mye når det gjelder lønn enda, siden jeg ikke har mye erfaring fra før. Ville heller ikke gå glipp av noen muligheter nå i starten, ikke prise meg ut og kanskje gå glipp av muligheter som passer interessene mine. Hvor mye er det vanlig å stige i lønn når man skifter jobb? Hvordan forhandler man egentlig lønn med vikarbyråer? De prøver jo selvfølgelig å presse prisene ned å godt de kan... Jeg bruker vikarbyrå for å skaffe erfaring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 27. mars 2007 #6 Del Skrevet 27. mars 2007 Det er litt vanskelig å svare på hvor mye det er vanlig å stige i lønn når man bytter jobb. Jeg har aldri steget særlig i lønn ved jobbytter, men har steget vesentlig mens jeg har vært i samme stilling. Blitt ansatt på lav lønn og steget vesentlig etter at de har "testet meg ut". Nå jobber jeg ikke som sekretær da, men er definitivt kontormedarbeider. Ville nok bedt om 150 kroner timen som startlønn i dag, da jeg var uteksaminert i for over 10 år siden, fikk vi 100 kroner timen (høyere utdanning, men i sekretærstillinger). Ellers kan du stige godt i lønn om du blir fast ansatt etter et vikariat. Vikarbyrået dobler nemlig lønnen din når de fakturerer til kunden, så om du får 250 000, betaler de 500 000.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gunzilla Skrevet 29. mars 2007 Forfatter #7 Del Skrevet 29. mars 2007 Men vikarbyråene betaler vel generelt dårligere enn bedriftene selv? Nå har jeg 135 kr/t. Hvilke argumenter kan jeg bruke når jeg skal be om høyere lønn i nytt oppdrag? Jeg har gode referanser, og de sa på intervju at bedriften jeg evnt. skal jobbe i går godt, og at det er resultatkrav der . Er dette argumenter som kan brukes? Eller er det 'snill pike'-tendenser å i det hele tatt trenge å argumentere? Kan jeg si at jeg har sjekket ut hva som er normalt lønnsnivå? *klør seg i hodet* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 29. mars 2007 #8 Del Skrevet 29. mars 2007 De betaler nok dårligere på denne typen oppdrag. Vet ikke hvordan det er på oppdrag som krever høyere utdanning. Bedriftene betaler som sagt omtrent det dobbelte av hva du får, så det er jo litt begrenset hva de kan ta også. Argumenter må jo være kompetansen din, egnethet og generelt lønnsnivå for stillingstypen og spesielt lønnsnivå i bransjen og bedriften det dreier seg om. Gode referanser underbygger kompetansen og egnetheten din. Resultatkrav kan bidra til resultatlønn - dvs en bonusordning på toppen om du når dine krav. det er snill pike-tendenser å IKKE argumentere/forhandle. Da får du heller ikke stort - ingen som kaster penger etter deg om du ikke krever det, OG de vil beholde deg. Klart du kan si du har sjekket normalt lønnsnivå, men du bør være forberedt på at de spør deg hvor, og ber om å få se resultatene. Tror neppe de godtar en tråd her inne som "sjekk", du bør inn i tariffer eller lønnsstatistikker for din bransje/yrkestype. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maja_83 Skrevet 30. mars 2007 #9 Del Skrevet 30. mars 2007 Jeg jobber i hovedsak med rapportering, arkivering og fakturering, men har også andre små-oppgaver. Da jeg fikk tilbud om jobben gjennom manpower sa jeg at jeg ville ha 140 i timen, og da sa manpower at lønnsnivået ikke hadde ligget der tidligere, men på ca 135, men at de skulle spørre kunden. Det samme har skjedd i andre byråer jeg har jobbet gjennom, man sier hva man mener man er verdt, og etter noen måneder i jobben så krever man mer. Og det får man fordi kunden vil beholde deg om du gjør en god innsats. Forøvrig så kom fakturaen fra manpower her om dagen, og de charger kunden 243kr i timen for at jeg er ansatt der, så vikarbyråene lider ingen nød Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chica Skrevet 30. mars 2007 #10 Del Skrevet 30. mars 2007 Forøvrig så kom fakturaen fra manpower her om dagen, og de charger kunden 243kr i timen for at jeg er ansatt der, så vikarbyråene lider ingen nød ← Er ikke så mye de tjener da? Hvis du har 140 kr timen så blir Manpower i tillegg belastet nesten 42% i avsetning til feriepenger, sosiale kostnader etc. Det blir tilsammen to hundre kr, så da tjener de 43 kr timen på deg som skal gå til å lønne konsulentene deres, lokaler etc i tillegg til at de må sette av penger til sykefravær etc da trygdekontoret ikke dekker de 16 (?) første dagene av sykefravær. Så syns ikke 243kr i timen var så mye Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå