Gå til innhold

HVILKEN LEFSE/LOMPE?

Curry

Anbefalte innlegg

Når dere lager lefserull, hvilken type lefse/lompe bruker dere? Hva slags Philadelphiaost? Rømme? Røkelaks? Dill? Skinke? Noen som har en hyperdetaljert "oppskrift"? (Ta med smak og varemerke!) Takk på forhånd! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke oppskrift dessverre. Jeg pleier nemlig å lage en lefse først som jeg smaker på for å få det riktig. :ler:

Men jeg bruker en eller annen type lefse, røkelaks eller gravlaks, snøfriskost vanlig eller dill (hvis vanlig bruker jeg mer fersk dill), fersk dill, nykvernet pepper.

Det som er viktig er at det ikke blir kvalmende smak.

Håper noen andre har oppskrift, jeg har liksom alltid bare prøvd meg fram dessverre. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Jeg må ha det inn med teskjeer; lefse som i en eller annen lefse, eller lefse som i lompe? (pølselompe). Passer snøfrisk til spekeskinke også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Jeg bruker lompe eller lompeliknende lefse, altså ikke sånn tjukk søt lefse.

Har bare lagd med vanlig snøfrisk og røkelaks, Philadelphia eller annen nøytral og kanskje litt syrlig kremost går også bra. Noe som er veldig godt og som jeg har et litt nostalgisk forhold til, er bagels med røkelaks, kremost (trolig Philadelphia), løkringer og tomat - så sistnevnte ingredienser kan sikkert brukes som tilbehør til lefserull med røkelaks.

Jeg klarer ikke helt å forestille meg hvordan spekeskinke/smøreost smaker, men det er jo godt med rømme til, så med en syrlig ost bør det jo bli godt. Ville styrt unna dillen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lefse som i lompe til pølser bruker jeg. Dvs. ikke lompe for den er rund i kantene, men en lompe eller lefse som er firkantet. Jeg bruker ikke tortillalefser som i taco, det blir feil. Det må liksom være som til pølse, ja, men firkantet.

Jeg synes snøfrisk vil passe til spekeskinke også, men kanskje da naturell varianten. Ellers passer det fint med rømme til spekeskinke.

Glemte å si i sted at jeg av og til også har brukt finhakket rødløk ved røkelaksruller.

Fant forresten en oppskrift på kokk.no

Eksklusive lefseruller med laks

(8 personer)

4 store lefser

2 beger snøfrisk naturell

200 g røket laks

fersk dill

Bland inn finklippet dill i snøfriskosten og smør dette på lefsene. Legg på tynne skiver av røket laks og rull sammen. Skjær 4 cm. biter på skrå og legg dette på serveringsfat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Chelsea! Akkurat så detaljert som jeg trengte! :) Denne skal serveres til helgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så bra!

Men jeg heier på å lage en prøve først. Man skal jo kose seg mens man lager maten også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra!

Men jeg heier på å lage en prøve først. Man skal jo kose seg mens man lager maten også!

Det er jeg helt enig i! Man må jo sjekke at maten blir bra! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker lompe eller lompeliknende lefse, altså ikke sånn tjukk søt lefse.

Har bare lagd med vanlig snøfrisk og røkelaks, Philadelphia eller annen nøytral og kanskje litt syrlig kremost går også bra. Noe som er veldig godt og som jeg har et litt nostalgisk forhold til, er bagels med røkelaks, kremost (trolig Philadelphia), løkringer og tomat - så sistnevnte ingredienser kan sikkert brukes som tilbehør til lefserull med røkelaks.

Jeg klarer ikke helt å forestille meg hvordan spekeskinke/smøreost smaker, men det er jo godt med rømme til, så med en syrlig ost bør det jo bli godt. Ville styrt unna dillen da.

Noterer meg dette bak øret også, ikke dill til spekeskinke nei, og heller rømme enn snøfrisk til den tror jeg ja. Takk igjen damer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...