Gjest Jon Are Skrevet 12. mars 2007 #1 Skrevet 12. mars 2007 Jeg snakket med en bekjent her om dagen. Han bor sammen med sin kjære og de fikk for 7 mnd siden ei datter Vi satt og snakket sammen en stund og han nevnte at samboeren hans var litt sliten om dagen..Vel, jeg tenkte at det er jo ganske normalt når man har såpass små barn. Men så sa han at hun var oppe så ofte om natten med datteren. Jeg måtte da spørre denne fyren om han ikke tok sin del han også. Da dro han litt på det, og sa at han jo måtte opp tidlig fordi han jobbet! Ja, det skjønner vel jeg også,men samboeren hans må vel også stå opp tidlig! Dette fortalte jeg ham i en ganske streng tone, men han prøvde tydeligvis å snakke det bort...Si meg, er man ikke to om å få barn? Hva er det med menn, skal ikke de også ta sin del av ansvaret når et barn av deres eget kjøtt og blod har kommet til verden? Hva synes dere jenter, er det greit at menn sover natten gjennom fordi de må være uthvilt på jobb? Hva med kvinnen da? Med hilsen fra Jon Are
tuji Skrevet 12. mars 2007 #2 Skrevet 12. mars 2007 Det er klart man til en viss grad deler på det. Men mammaen har muligheten til å sove på dagen når babyen sover, det kan ikke pappaen gjøre.
Gjest søt Skrevet 12. mars 2007 #3 Skrevet 12. mars 2007 Kjæresten min er veldig flink med å stå opp om nettene, og om morgenen når vi tar h*n inn i senga vår, så sovner h*n på armen til sambo.. I helgene så er det mest sambo som står først opp med h*n. Jeg kommer som regel diltende etter en time.. det spørs jo litt, men han nøler ikke et sekuknd med å være en del av natt/morgenrutiner (klart at på hverdagene faller dte på meg.... )
Leo Skrevet 12. mars 2007 #4 Skrevet 12. mars 2007 Så du mener at det er mye bedre at den som må stå opp på et gitt tidspunkt og yte noe på jobb, er utslitt om morgenen enn at den som er hjemme og har mulighet til å legge seg litt nedpå i løpet av dagen og til å utsette andre oppgaver enn akkurat de som er knyttet til barnets ve og vel i løpet av dagen er det? Synes du ikke det er på tide at menn lærer seg å amme snart også?
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2007 #5 Skrevet 12. mars 2007 Unnskyld meg folkens, men nå nevnte faktisk trådstarter tilfeller hvor begge var i jobb! Ikke bare den ene... Og når begge er i jobb (og ikke moren går hjemme med barnet) så burde man jo dele på ansvaret. Moren går vel som regel hjemme første året, men barnet kan jo våkne opp ved senere anledninger også når begge er i jobb. Og da er det nok som TS sier, kvinnen blir den som må stå opp mens mannen bare ruller seg rundt med mage og rumpe og snorker videre.
Leo Skrevet 12. mars 2007 #6 Skrevet 12. mars 2007 Når et barn er 7 måneder gammelt er normalen at en av foreldrene har permisjon og når det åpenbart ikke er faren, så er det vel rimelig god grunn til at moren er i permisjon? Når begge er i full jobb og barnet ikke lenger ammes, er det naturlig at man deler på oppgavene, som også omfatter de tingene skjer om natten selv om de naturligvis blir færre etter som barnet blir eldre.
Gjest Jon Are Skrevet 12. mars 2007 #7 Skrevet 12. mars 2007 Så du mener at det er mye bedre at den som må stå opp på et gitt tidspunkt og yte noe på jobb, er utslitt om morgenen enn at den som er hjemme og har mulighet til å legge seg litt nedpå i løpet av dagen og til å utsette andre oppgaver enn akkurat de som er knyttet til barnets ve og vel i løpet av dagen er det? Synes du ikke det er på tide at menn lærer seg å amme snart også? ← Nå må du huske på at det å være hjemme med små barn er en like slitsom oppgave som å være utearbeidende,MINST!!! Skulle bare mangle at ikke mannen står opp om natta! Med hilsen fra Jon Are
MsRP Skrevet 12. mars 2007 #8 Skrevet 12. mars 2007 Hver gang jeg leser et innlegg fra deg så er det det samme våset, fanatisk feministpreik... Men jeg må jo innrømme at du har vakt en viss nysgjerrighet, og det jeg lurer på er hva slags menneske er det som skjuler seg bak dette nicket? Får du ikke så mye positiv respons fra kvinner i det virkelige liv, og prøver å få innsmigra deg hos oss på denne måten? Er du egentlig en såret kvinne, en mannehater? Kanskje bare en feminin gutt som liker å slikke litt ræv? Eller er det kun for å provosere og irritere? Uansett er jeg imponert over utholdenheten. Svar på saken du legger frem her: Selvfølgelig er det begges ansvar om begge jobber. Jobber kun mannen utenfor hjemmet bør kvinnen stå opp om natten, siden hun har mulighet til å sove om dagen. Og er det perioder der hun er syk eller ikke klarer å sove om dagen, bør jo han hjelpe litt til et par netter så hun kan hente seg inn igjen. Det kan vel ikke være så mye å diskutere?
mummimamma Skrevet 12. mars 2007 #9 Skrevet 12. mars 2007 Hvor stor mulighet har man til å bare ta seg en lur på dagen imens barnet sover? Har barnet søsken som er hjemme blir det vanskelig. Har man ting å gjøre blir det vanskelig, og det er mange ting å gjøre med babyer og hus. Hvor mange har ikke hørt av mannen at "du går jo bare hjemme hele dagen så du får gjort husarbeid da". Har barnet vært oppe flere ganger om natten flere netter i strekk og man har måttet gjøre ting på dagen og man endelig tid til å legge seg nedpå når barnet endelig sover kan du være sikker på at barnet våkner, tlf ringer(ja, den kan slås av), noen kommer innom mm. Min x sto (nesten) aldri opp om natten, bare rullet rundt og snorket videre. Han visste at til slutt så sto jeg opp. Det er flere som gjør det, de vet at vi står opp. Å stå opp en gang i blant gjør underverker for forholdet. Vi blir ikke så trøtte og slitne og det er vel greit når man skal legge seg, og for mannen slippe å høre "ikke i dag, jeg er så trøtt og h*n kommer sikkert til å våkne i natt også. Å stå opp om natten en gang i blant gjør også at man blir bedre kjent med barnet og blir bedre knyttet sammen.
Leo Skrevet 12. mars 2007 #10 Skrevet 12. mars 2007 Nå må du huske på at det å være hjemme med små barn er en like slitsom oppgave som å være utearbeidende,MINST!!! Skulle bare mangle at ikke mannen står opp om natta! ← Har jeg påstått noe annet? Nei! Jeg sier bare at når man er hjemme så har man mulighet til å tilpasse sin egen rytme til barnets. Det har man overhodet ikke når man er i full jobb. Jeg sier heller ikke at den som skal på jobb aldri skal måtte stå opp om natten, men den som er hjemme bør naturlig nok ta hovedansvaret. Hadde det vært meg som var utslitt av nattevåk, så kan jeg love at hybelkaniner og oppvask hadde fått seile sin egen sjø hvis ikke mannen min forsto at han måtte ta hånd om dette når han ikke var på jobb. Jeg hadde når som helst lagt meg til å sove så snart jeg fant åpning for det og hvis barnet hadde større søsken som var hjemme, hadde mannen måttet ta sin tørn på ettermiddag/kveld slik at jeg fikk i alle fall noen timers sammenhengende søvn i løpet av døgnet. Jeg er forresten også rimelig lei av dette våset, så jeg tror jeg skal holde meg unna trådstarters tråder heretter...
Varda Skrevet 12. mars 2007 #11 Skrevet 12. mars 2007 Kort oppsummert to forskjellige scenarioer slik jeg ser det: 1. Begge er i full jobb = Begge deler på å stå opp om nettene. 2. Mannen er i full jobb, jeg er hjemme i permisjon med barnet = Jeg står opp på natten siden jeg har mulighet til å slenge meg nedpå utpå dagen når barnet har en liten lur. Så får heller hybelkaninene leve i sus og dus en dag og to ekstra. Synest det da er viktig at han som er i full jobb kommer uthvilt på jobb. Kall meg gammeldags, men det er mitt syn på saken.
Cathie Skrevet 12. mars 2007 #12 Skrevet 12. mars 2007 Jeg syns det kommer ann på mange faktorer jeg, det er flere ting som må tas hensyn til. Er barnet lite og fortsatt ammes så er det ganske mye lettere å dra fram puppen og amme barnet tilbake i søvn. Hvis barnet da etter å ha fått pupp nekter å sove på lenge så syns jeg nok pappa'n kan trå til litt hvis det er vanskelig for mor å ta igjen søvn i løpet av dagen. Hvis mor derimot har ett barn eller større, ikke så krevende barn feks i barnehage så syns jeg at mor skal ha hovedansvaret om natta. Med hovedansvar betyr ikke det hver eneste natt uansett. Her har vi gjort det sånn at jeg som regel tar mini om natta så lenge han ikke var usedvanlig kranglete og surra i timer om natta. Til gjengjeld har mannen stått opp tidlig i helgene og tar med mini ned så jeg får noen rolige morgentimer. En perfekt løsning her hvor jeg føler at vi tar like mye.
CoolDuckie Skrevet 12. mars 2007 #13 Skrevet 12. mars 2007 Hva synes dere jenter, er det greit at menn sover natten gjennom fordi de må være uthvilt på jobb? Hva med kvinnen da? Med hilsen fra Jon Are ← Dersom mannen skal på jobb og kvinner har permisjon, synes jeg hun bør stå opp. Så bør mannen stå opp når han har permisjon. Dette kommer jo også an på om kvinnen ammer barnet om natten(?). CD
Gjest =tentacle= Skrevet 12. mars 2007 #14 Skrevet 12. mars 2007 Jeg snakket med en bekjent her om dagen. Han bor sammen med sin kjære og de fikk for 7 mnd siden ei datter Vi satt og snakket sammen en stund og han nevnte at samboeren hans var litt sliten om dagen..Vel, jeg tenkte at det er jo ganske normalt når man har såpass små barn. Men så sa han at hun var oppe så ofte om natten med datteren. Jeg måtte da spørre denne fyren om han ikke tok sin del han også. Da dro han litt på det, og sa at han jo måtte opp tidlig fordi han jobbet! Ja, det skjønner vel jeg også,men samboeren hans må vel også stå opp tidlig! Dette fortalte jeg ham i en ganske streng tone, men han prøvde tydeligvis å snakke det bort...Si meg, er man ikke to om å få barn? Hva er det med menn, skal ikke de også ta sin del av ansvaret når et barn av deres eget kjøtt og blod har kommet til verden? Hva synes dere jenter, er det greit at menn sover natten gjennom fordi de må være uthvilt på jobb? Hva med kvinnen da? Med hilsen fra Jon Are ← Hvis hans kjære er mer sliten enn han (og mange foreldre i permisjon har det mye mer slitsomt enn når de er i full jobb), så er det en selvfølge at han avlaster henne på natt, inntil halvparten av tiden. Småbarnsmødre blir vel ca like freshe og uthvilte etter 5 timers oppstykket nattesøvn og to blundeforsøk på 40 og 50 minutter utpå dagen som vi andre voksne blir. Hvis de da greier å sovne på dagen.
Gjest =tentacle= Skrevet 12. mars 2007 #15 Skrevet 12. mars 2007 Mange mener jo også at flere depresjoner i barselstiden kunne vært unngått om ikke man hadde drevet slik rovdrift på mødre. Fedre som ikke drar sin del av familielasset fortjener ikke å få barn.
CoolDuckie Skrevet 12. mars 2007 #16 Skrevet 12. mars 2007 Mange mener jo også at flere depresjoner i barselstiden kunne vært unngått om ikke man hadde drevet slik rovdrift på mødre. Fedre som ikke drar sin del av familielasset fortjener ikke å få barn. ← Helt klart at man må se dette an. Det å få barn sliter på hele familien, men det er jo sikkert ofte verst for moren. Personlig opplevde jeg at det nok var fullt mulig å bli sliten som far også, i tiden med vår førstefødte. Jeg kom hjem fra jobb, lagde ofte middag, og måtte bære babyen mer eller mindre konstant på armen fra ca 19:00 til 23:00 hver dag. Hun hadde antakelig kolikksmerter og det hjalp veldig å bære henne med magen ned mot underarmen min. Poenget her er at jeg var også sliten hele tiden. Med full jobb måtte jeg stå opp i 7-tiden. Ville vært helt ferdig om jeg ofte skulle stått opp om natten i tillegg. CD
Caramba Skrevet 12. mars 2007 #17 Skrevet 12. mars 2007 (endret) Jeg er i barselpermisjon med et lite barn og det er en selvfølge at jeg tar ham om natten. Han ammes, og det er mat han vil ha når han våkner. Han trenger sjeldent øvrig stell. Det gavner ikke vår familie at mannen min ikke får nattesøvnen sin. Han har en svært krevende jobb og må prestere fullt hver dag. Jeg koser meg på dagtid med turer, venninetreff og babystell. Ja, det er slitsomt å aldri få en full natts søvn, men det følger med et spedbarn. Dagene mine krever ikke så mye av meg at jeg ikke fikser det i litt groggy tilstand.........Har også lest ett eller annet sted at kvinnen er programert til å tåle våkenetter i spedbarnsperioden, hormoner eller noe sånt. Jeg kan jo også ta meg en lur på dagen hvis det røyner på, men det er ikke så ofte jeg gjør det. Så deilig å gjøre litt andre ting når barnet sover. Surfe på KG, feks. Når begge jobber igjen må vi dele på nattevåket. Regner med at barnet vårt kommer til å være ferdig med nattammingen da, men det dukker sikkert opp andre ting som sykdom, mareritt ol. Endret 12. mars 2007 av Caramba
Gjest =tentacle= Skrevet 12. mars 2007 #18 Skrevet 12. mars 2007 Ja, det er slitsomt å aldri få en full natts søvn, men det følger med et spedbarn. ← Er det èn som har fått et spedbarn, eller to, når man er et par?
CoolDuckie Skrevet 12. mars 2007 #19 Skrevet 12. mars 2007 Er det èn som har fått et spedbarn, eller to, når man er et par? ← Skal alt være likt må jo mannen også ha full permisjon. CD
Gjest =tentacle= Skrevet 12. mars 2007 #20 Skrevet 12. mars 2007 Skal alt være likt må jo mannen også ha full permisjon. CD ← Er det noen unnskyldning for å la moren til barnet sitt slite seg ut, mens en selv sparer på kreftene og drømmer søtt?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå