minienthe Skrevet 12. mars 2007 #1 Del Skrevet 12. mars 2007 utrolig irriterende egentlig for jeg vil vite hvem firma det er snakk om før jeg søker på en stilling og ikke alle vikarbyråer er like villige til å gi ut denne informasjonen. Jeg skjønner hvorfor firmaer setter ut prosessen til eksterne men hvorfor er enkelte byrå så utrolig sære på å opplyse om hvilket firma de representerer ? Blir for dumt for jeg er ikke interessert i å kaste bort tid og energi på å sette sammen en skikkelig søknad til et firma jeg ikke har interesse av å jobbe i. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
razmatazz Skrevet 12. mars 2007 #2 Del Skrevet 12. mars 2007 Er det ikke viktigere hva jobben innebærer enn hvilket firma det er for? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest niomi Skrevet 12. mars 2007 #3 Del Skrevet 12. mars 2007 Vikarbyråene har taushetsplikt overfor klientene sine, og ofte har klientene som klausul i kontrakten med vikarbyrået at det ikke opplyses om hvilket firma det er før man har kommet fram til aktuelle kandidater som skal innkalles til intervju med selve bedriften. Enkelt å skjønne hvorfor - blir fort mye merabeid til bedriften med telefoner etc. fra folk som prøver å komme seg inn direkte dersom de får vite at det er utlyst stilling der. Noe de ikke ønsker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Titta Skrevet 12. mars 2007 #4 Del Skrevet 12. mars 2007 Jeg skjønner godt hvorfor de gjør dette. Hvis det sto opplyst i utlysningen hvilket firma det gjelder så vil x-antall mennesker ta kontakt med firmaet for å vise sin interesse, spørre spørsmål osv. Det er mye av hva de betaler byrået for å gjøre - å ta seg av all jobben med nyansettelsen. Både svare på slike spørsmål. luke ut de beste kandidatene osv. De vil ha så lite med prosessen å gjøre frem til byrået presenterer de beste kandidatene på intervju. Jeg skjønner frustrasjonen, søkte selv på mange jobber via byrå nå i sommer. Jeg hadde fått høre at drømmejobben min var ledig, men ut fra stillingsannonsene fant jeg ikke ut hvilken stilling det var. Så jeg måtte søke på mange av dem for å være sikker på at jeg hvertfall hadde søkt på den jeg ville ha. Litt irriterende der og da, men jeg har full forståelse for at det gjør det slik. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minienthe Skrevet 12. mars 2007 Forfatter #5 Del Skrevet 12. mars 2007 Er det ikke viktigere hva jobben innebærer enn hvilket firma det er for? ← etter diverse erfaringer så ser jeg disse to punktene som en helhet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sberg Skrevet 13. mars 2007 #6 Del Skrevet 13. mars 2007 Så du vil heller gå glipp av drømmejobben? Jeg viste veldig godt hva slags jobb jeg ville ha og hva jeg kunne få så jeg skrev min søknad deretter. Trengte i det hele tatt få endringer så at det skulle kreve så mye tid og energi fra deg om for å skrive søknaden til drømmejobben kan jeg ikke forstå. Hvis du skulle bli ringt opp av rekrutteringsselskapet så kan du jo bare spørre da hvilket firma dette er for. Å vise interesse for det og gi inntrykk av at arbeidsstedet er viktig for deg er faktisk bare en fordel. Skulle firmaet ikke være et du vil jobbe for så ikke ta jobben da vel.. Jeg fikk en ganske perfekt stilling for meg nettopp på denne måten. Hadde i tillegg søkt på en annen utlysning hos rekrutteringsselskapet, men de syns søknaden min passet enda bedre til denne stillingen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minienthe Skrevet 13. mars 2007 Forfatter #7 Del Skrevet 13. mars 2007 (endret) Hvis du skulle bli ringt opp av rekrutteringsselskapet så kan du jo bare spørre da hvilket firma dette er for. Å vise interesse for det og gi inntrykk av at arbeidsstedet er viktig for deg er faktisk bare en fordel. Skulle firmaet ikke være et du vil jobbe for så ikke ta jobben da vel.. ← er nettopp her enkelte rekrutteringsfirmaer blånekter, de vil ikke gi meg informasjon om arbeidssted før omtrent den dagen jeg skal på intervju. da har jeg kanskje brukt masse tid og energi på å lage en skikkelig søknad, forberedt meg mye og hvis det da viser seg at f.eks stillingen befinner seg i gokk (jepp, det skjer... søkte på stillinger som ble utlyst i oslo og omegn - reellt arbeidssted var langt i nord) så blir jeg litt irritert. jo, jeg skjønner arbeidsgiver at de ikke ønsker masse mas og dermed setter ut prosessen til rekrutteringsbyråer men et minimum av informasjon bør de jo kunne gi ut etter min mening. og forøvrig, min drømmejobb befinner seg ikke langt i nord... eller sør eller vest for den saks skyld. Endret 13. mars 2007 av minienthe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
razmatazz Skrevet 13. mars 2007 #8 Del Skrevet 13. mars 2007 Det skjønner jeg veldig godt. Men kan du ikke bare gjøre det klinkende klart for vikarbyrået at du ikke er interessert i jobber som befinner seg langt i gokk? Da sender de deg vel heller ikke på intervju til disse stedene... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minienthe Skrevet 13. mars 2007 Forfatter #9 Del Skrevet 13. mars 2007 Det skjønner jeg veldig godt. Men kan du ikke bare gjøre det klinkende klart for vikarbyrået at du ikke er interessert i jobber som befinner seg langt i gokk? Da sender de deg vel heller ikke på intervju til disse stedene... ← har gjort det men saken er at jeg tydeligvis besitter en kompetanse det er behov for i andre deler av landet og da prøver de seg med sleipe triks virker det som. altså, det er smigrende å være "ettertraktet" på denne måten, for all del og hadde jeg vært flyttbar så kunne jeg også vurdert det men når disse byråene sitter på informasjon om at jeg ikke kan flytte mer en èn times kjøring fra her jeg bor nå så blir jeg litt irritert når de holder på slik. *puh... lang setning* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TheHairyToothfairy Skrevet 14. mars 2007 #10 Del Skrevet 14. mars 2007 Er det ikke viktigere hva jobben innebærer enn hvilket firma det er for? ← Noen ganger er det veldig greit å vite hvem det er som skal ha, f.eks. hvis du rett og slett er i bransjen og ønsker å skifte jobb. Jeg har selv opplevd å gå på møte hos byrået og få høre at det er den arbeidsgiveren jeg allerede har som skal ha nytt personell. Og noen ganger så er det gjerne arbeidsgivere du ikke vil jobbe for i det hele tatt, da kan man like gjerne spare tiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå