treningsjenta Skrevet 12. mars 2007 #1 Skrevet 12. mars 2007 nå nærmer sol og varme seg med stormskritt og jeg ser frem til å¨kunne bruke verandaen igjen! den har vært lukket hele vintern pga den ikke holder varme. den er glassisolert men er for det super kaldt der om vintern! men nå begynner det å lysne og rommet kan snart brukes. pus er veldig nysgjerrig på å gå ut dit og det skal han få¨lov til, MEN vi bor i 5 etasje og det er helt åpent om vi skyver dørene fra, da kan pus ta seg en flyvetur ned og det vil vi unngå!!!!! så hvordan skal vi tette dette slik at det ikke ser ut som et fengsel men allikevel slik at pus er sikker! halvparten har slike sprinkler, mens halvparten øverst er helt åpent. sprinkelmellomrommene må tettes og ev noe stopper oppe, slik at han ikke hopper opp og over..... mye møbler her så han kan fint hoppe.....
aimee Skrevet 12. mars 2007 #2 Skrevet 12. mars 2007 En typisk problemstilling som jeg har hver sommer med min innepus! Bortsett fra at vi bor i en høy andre etasje, så her har han hoppet ut flere ganger ( dårlig samvittighet). Hvor gammel er pusen din? Er det for sent med oppdragelse? En venninne av meg lærte pusen sin å ikke klatre i gardinene, ved å alltid ha en vannpistol i nærheten. Hver gang pus prøvde seg, fikk hun seg en real sprut, og sluttet med det ganske snart Jeg har ingen gode forslag til "gitter" dessverre. Her i huset blir pus plassert i et annet rom hvis vi skal lufte skikkelig ut, eller så er jeg i nærheten og følger med hvert sekund han sitter i vinduskarmen. *drømmer om bedre vilkår for pus i framtida* sukk...
treningsjenta Skrevet 12. mars 2007 Forfatter #3 Skrevet 12. mars 2007 neida pus er bare 4 5 mnd så oppdragelsen skal vel kunne utnyttes enda, (det minner meg om at jeg har et spm om min oppdragelse her, men det kan jeg starte i en annen tråd) jeg også synes det er for ille at man skal sitte å være redd for pusen, og ikke kan nyte verandaen, vi hadde i fjor sommer verandaen oppe hele tiden, nettopp fordi det ble så varmt pga glasset... håper virkelig på noen gode råd, også får jeg bare ta frem spruteflaska..
onyx Skrevet 12. mars 2007 #4 Skrevet 12. mars 2007 Vel, du får sette opp hønsenetting, slik som mange andre med verandakatt velger å gjøre. Å tren med spruteflaska er faktisk ingen garanti for at ikke katten likevel hopper opp og ramler utfor.
treningsjenta Skrevet 12. mars 2007 Forfatter #5 Skrevet 12. mars 2007 hønsenetting, er jo så lett for pus å klatre i...... er jp helt tragisk om han hopper over, for sannsynligeheten for at han overlever det er meget liten
Gjest Elfrida Skrevet 12. mars 2007 #6 Skrevet 12. mars 2007 Vi lot pus være inne når vi hadde vinduene åpne på verandaen.
Arkana Skrevet 12. mars 2007 #7 Skrevet 12. mars 2007 Vi har dekket hele balkongen vår med hønsenetting, fra gulv til tak. De kan klatre så mye de vil (noe de aldri gjør), de kommer seg ikke ut. Det ser kanskje ut som et fengsel, men det er vel verdt det når jeg ser hvordan de koser seg der ute. Hele sommeren og store deler av høsten nærmest bor de ute på balkongen. De har sikret seg hver sin stol med pute som de sover i, og ellers er bevegelser på bakken, fugler og insekter veldig spennende. Og vi nyter ikke balkongen vår noe mindre med hønsenetting rundt. Vi kan ikke lene oss ut lenger (men det gjorde vi aldri før heller), og sol og varme får vi like mye av fremdeles.
onyx Skrevet 12. mars 2007 #8 Skrevet 12. mars 2007 hønsenetting, er jo så lett for pus å klatre i...... er jp helt tragisk om han hopper over, for sannsynligeheten for at han overlever det er meget liten ← Er hønsenetting lett for katter å klatre i? Uansett må du jo sannsynligvis ha den helt opp til taket. Men du får velge selv, for mange andre gode alternativer finnes det ikke.
Lotten Skrevet 18. mars 2007 #10 Skrevet 18. mars 2007 For oss var det ikke mulig å kle inn verandaen i hønsenetting, da vi bor helt øverst uten noe å feste nettingen i. Vi har en kommet opp med en løsning for har fungert for pus og oss i tre år nå. Langs kanten på verandaen har trukket et tau mellom to kroker ca. 10 cm over gulvet. Deretter laget vi et bånd til katten som er så langt at hun kan hoppe opp på verandakanten og sitter der hvis hun ønsker. Båndet er vel ca. 1,2 m og gjør også at hun kan nå alle deler av verandaen. Den ene enden av båndet er festet med en karabinkrok eller lignende rundt tauet som går langs kanten. Den andre enden festes i katteselen. Det er da selvfølgelig viktig at man har en god kattesele som katten ikke kan gli ut av. Vi bruker en bilsele for katt/liten hund som festes både rundt halsen og bak forpotene. På den måten er den kroppen som bærer vekten hennes dersom hun skulle falle. I prinsippet blir dette en form for løpeline for pus på verandaen. Den løser ikke problemet med lufting mv. Rent praktisk må katten være i selen på verandaen eller i et annet rom når vi lufter, men den har reddet livet hennes et par ganger som kattuge da hun la seg til å sove på kanten og plutselig rullet over kanten. Fordelen med denne løsningen er at den ikke er synlig for naboer.
treningsjenta Skrevet 19. mars 2007 Forfatter #11 Skrevet 19. mars 2007 ikke dumt! men lille pus liker ikke å gå i bånd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå