Gå til innhold

Til dere single- Har dere råd til å eie

Gjest Jon Are

Anbefalte innlegg

Gjest Jon Are

Dette er et spørsmål til dere single...

Har dere råd til å eie deres egen bolig, eller leier dere? Selv leier jeg en koselig leilighet, der jeg og mine to hunder bor! :)

Hva med dere?

Med hilsen fra Jon Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kunne nok hatt råd hvis jeg valgte å forsake mye annet. Men siden jeg hele tiden har visst at en bedre betalt jobb har ventet på meg så har jeg leid inntil videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest glamourgirl

Jeg skjønner ikke helt spørsmålet, jeg eier billigere enn jeg leiet. Men muligens jeg er heldig, og at det har med Oslo å gjøre.

Bor i et finere og mer trivelig strøk nå enn da jeg leiet, har mere plass og betaler mindre per måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. nå er ikke jeg singel da, men siden det er jeg som eier bolig tillater jeg meg å svare. Ja, det hadde jeg hatt. Har eid mens jeg var singel også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg eier, men hadde neppe fått tilsvarende banklån hvis ikke jeg hadde foreldrene mine i ryggen. De hjelper meg også litt med avdragene. Det er DYRT å bo i Oslo, men jeg trives jo kjempegodt, da...

Og litt etter litt så blir det jo mitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kunne nok hatt råd til det om jeg prioriterte vekk endel annet jeg bruker penger på i måneden, men tviler sterkt på at jeg hadde fått utgifter pr mnd som hadde blitt likt eller mindre en det jeg betaler nå som jeg leier.

er veldig fornøyd med min leide leilighet, den er akkurat passe størrelse, har balkong og ligger i ett strøk jeg er veldig bekvem med å bo i, hadde jeg skullet kjøpt noe her i området som koster det samme per mnd, kunne jeg KANSKJE fått meg ett kott med felles do og dusj på gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt spørsmålet, jeg eier billigere enn jeg leiet. Men muligens jeg er heldig, og at det har med Oslo å gjøre.

Bor i et finere og mer trivelig strøk nå enn da jeg leiet, har mere plass og betaler mindre per måned.

jeg hadde aldri i verden kommet billigere ut av det pr mnd, sånn utgiftsmessig. Vet ikke om du er heldig, flink kanskje? muligens heldig, som kjøpte på ett bra tidspunkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg kjøpte leilighet på egen hånd like før jul. Betaler litt mer per. mnd. nå enn da jeg leide, men det er verdt det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest glamourgirl
jeg hadde aldri i verden kommet billigere ut av det pr mnd, sånn utgiftsmessig. Vet ikke om du er heldig, flink kanskje? muligens heldig, som kjøpte på ett bra tidspunkt?

Mulig, men jeg betaler ganske mye mindre i mnd nå, og leiligheten var ikke spesielt billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville nok kommet rimeligere ut av det om jeg hadde valgt å eid. Men nå har jeg truffet drømmemannen og syns det er like greit at jeg kun leier. Kan flytte etter en måneds oppsigelsestid og slipper å stresse med å få solgt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer denne. Jeg sliter også med å få helt tak på problemstillingen her. Jeg eier mye billigere enn jeg kunne ha leiet. Nå er det riktignok en del år siden jeg kjøpte, men likevel - hadde jeg gått ut på leiemarkedet nå, ville jeg trolig ha måttet ta til takke med noe på feil side av elva. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det eri kkje noko problem for meg å eie boligen min sjølv om eg er singel. Har god jobb og slikt. MEN problemet lå i å få lån. Det fekk eg altså ikkje utan hjelp frå foreldra mine (tilleggslån + kausjon), pluss fleire samtalar i banken.

No betalar eg ned på tre ganske store lån - tilleggslånet til foreldra, huslånet, og studielånet. Det går heilt greitt. Men eg opplevde altså at dei i banken var ganske skeptiske - og ville ha forsikringar på alle baugar og kantar. Dette opplevde eg som ganske nedverdigande, eg har alltid jobba hardt for det eg ville ha, og aldri betalt ei rekning for seint nokon gong. Og føler at eg har meir kontroll på økonomien min no som singel enn det eg nokon gong har hatt då eg budde med sambuarane mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eier, og var heldig å få 100% lån, til tross for at jeg ikke hadde noen som kunne stille som sikkerhet. Men det koster jo igjen deretter.. Føler det er veldig trangt å få ting til å gå rundt. Man er jo veldig sårbar, da man har den ene lønninga. Og til og med er mer avhengig av å ha en liten buffer tilfelle ting skulle skje.. Jeg har vel egentlig ikke råd til å eie, men vet at det er eneste utvei for og en gang komme på gli på boligmarkedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest glamourgirl
Signerer denne. Jeg sliter også med å få helt tak på problemstillingen her. Jeg eier mye billigere enn jeg kunne ha leiet. Nå er det riktignok en del år siden jeg kjøpte, men likevel - hadde jeg gått ut på leiemarkedet nå, ville jeg trolig ha måttet ta til takke med noe på feil side av elva. ;)

Og vi vet alle hva som kan skje på feil side av elva...

(Bille? :ler: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og vi vet alle hva som kan skje på feil side av elva...

Jupp, der blir man hudfletta av pensjonistfruer med minkkåpe og puddel. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har råd til å eie leiligheten min, ja. Men så bor jeg ikke i Oslo heller, da! (Skjønt, hvis jeg hadde hatt tilsvarende jobb i Oslo, hadde jeg også tjent mye mer, så det hadde nok gått bra det også.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...