Ekko Skrevet 12. mars 2007 #1 Skrevet 12. mars 2007 Noen som kan hjelpe? Jeg skal lage et takkekort i photoshop og lurer på følgende: -hvor mange pixels bør takkekortet være? -hvordan forminsker jeg bilder som jeg skal bruke på takkekortet?
Catzy Skrevet 12. mars 2007 #2 Skrevet 12. mars 2007 640 x 480 pleier å være bankers, men kan kansje være litt lite. Du kan også prøve med 800 x 600, men med mindre du vet at alle de som skal få kortet har store skjermer, så bør du ikke gå større enn det. Den enkleste måten å forminske bilder på, er å gjøre om størrelsen i en egen kopi av det originale bildet først, og så legge det inn som et eget layer i takkekort-bildet. Da har du også mulighet til å gjøre om på størrelsen av dette laget, men det er oftest greiest å gjøre "grovarbeidet" først. Når du er ferdig med bildet ditt, så bør du lagre det i PhotoShops eget format, så du beholder layerene dine. Så gjør du Save as / Lagre som, for å lagre i et format som krymper bildestørrelsen. Hvis du ikke har flere enn 256 farger, så kan du lagre som gif. Ellers kan du velge jpg eller png. PNG-formatet kan nå leses i de fleste nettlesere, og du mister ikke kvalitet i bildet, i motsetning til med jpg. Du får prøve deg fram med kvalitet kontra filstørrelse, og finne ut hva som funker best for ditt kort.
Gjest nalle-maja Skrevet 13. mars 2007 #3 Skrevet 13. mars 2007 Du bør opprette et dokument med faktiske mål i cm, f. eks 15 cm x 20 cm. Resolution bør du sette til 300 PPI (Pixels Per Inch) om du skal printe det ut/trykke det. Trykker du inn "Z" når du jobber med dokumentet, kommer det opp en knapp på verktøylinjen der det står "print size". Trykker du på den, får du se hvor stort dokumentet ditt faktisk blir på utskrift. 256 farger og .png-format er til web, ikke print/trykk.
Catzy Skrevet 14. mars 2007 #4 Skrevet 14. mars 2007 Nalle-maja har veldig rett når det gjelder oppløsning og farger for trykk. Jeg pleier bare å lage grafikk som skal vises på skjerm.
mowgli Skrevet 16. mars 2007 #5 Skrevet 16. mars 2007 Sniker meg inn her med ett spørsmål... hvordan får jeg til å legge inn flere bilder i samme bilde? Vil gjerne lage noe som dette her, dette eller dette.... For så å fremkalle det hos Eurofoto eller FotoKnudsen...
Gjest nalle-maja Skrevet 17. mars 2007 #6 Skrevet 17. mars 2007 Mowgli, du kan lage deg et tomt dokument med ønskede mål, f. eks 20x20 cm med 300 PPI. Sørg for at det er i RGB, da kan du dra over bilder du har åpne i RGB-modus i Photoshop, så danner de et nytt lag Ctrl+T for å skalere de ned (men da kan du ikke skalere de opp igjen).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå