Mona32 Skrevet 11. mars 2007 #1 Skrevet 11. mars 2007 Er det noen som vet noe om Odd Fellow? Positivt/negativt?
Meaty Skrevet 11. mars 2007 #2 Skrevet 11. mars 2007 Vet ikke noe spesielt om det....får bare negative vibber om sånne losjegreier. Samboer'n har vært med i Orange lodge, selv om det er mange år siden så vil han liksom aldri snakke om hva de egentlig drev med. Alt skal liksom være så hemmelig.
Gjest Emera Skrevet 11. mars 2007 #3 Skrevet 11. mars 2007 Jeg synes losjer er noe tull. Noe av grunnen er sikkert at jeg ikke vet nok om slik virksomhet, det skal jeg innrømme. Men jeg har aldri forstått hensikten med hemmelighold og ritualer. Er de småunger? Jeg vet at noen ordener framholder at de står for trofasthet, selvkontroll og sosialt engasjement. Men er de virkelig nødt til å gjemme seg og sin virksomhet for det? En gang var jeg på besøk i en losje. Med stolthet fortalte de som tilhørte ordenen at de hadde et rom i huset som var forbudt for kvinner. Herlighet. Jeg fikk lyst til å bryte meg inn i det omtalte rommet, stille meg midt på gulvet og kauke "se på meg, her er jeg, og hva har dere tenkt å gjøre med det?"
Mini_me Skrevet 11. mars 2007 #4 Skrevet 11. mars 2007 Odd Fellow serverer vaffler, smørbrød og kaffe på kreftavdelingen i Stavanger. Fint tiltak for folk sol gjerne ikke eier matfrist og som ofte reiser langt for å få behandling og skal på kontroll.. Det er vel sånn type arbeid de holder på med....medmenneskelighet og nestekjærlighet... Les på hjemmesiden deres....
Meaty Skrevet 11. mars 2007 #5 Skrevet 11. mars 2007 (endret) Odd Fellow serverer vaffler, smørbrød og kaffe på kreftavdelingen i Stavanger. Fint tiltak for folk sol gjerne ikke eier matfrist og som ofte reiser langt for å få behandling og skal på kontroll.. Det er vel sånn type arbeid de holder på med....medmenneskelighet og nestekjærlighet... Les på hjemmesiden deres.... ← Ja de driver med noe veldedighet men jeg er enig med Emera i at jeg ikke skjønner vitsen med hemmelighold og i hvert fall ikke dette med at kvinner ikke har samme status som menn! Endret 11. mars 2007 av Meaty
Gjest Frysepulver Skrevet 11. mars 2007 #6 Skrevet 11. mars 2007 Jeg synes losjer er noe tull. Noe av grunnen er sikkert at jeg ikke vet nok om slik virksomhet, det skal jeg innrømme. Men jeg har aldri forstått hensikten med hemmelighold og ritualer. Er de småunger? Jeg vet at noen ordener framholder at de står for trofasthet, selvkontroll og sosialt engasjement. Men er de virkelig nødt til å gjemme seg og sin virksomhet for det? En gang var jeg på besøk i en losje. Med stolthet fortalte de som tilhørte ordenen at de hadde et rom i huset som var forbudt for kvinner. Herlighet. Jeg fikk lyst til å bryte meg inn i det omtalte rommet, stille meg midt på gulvet og kauke "se på meg, her er jeg, og hva har dere tenkt å gjøre med det?"← Jeg er dødelig nysgjerrig på losjer. Min onkel er med i en losje. På lørdag skal vi i bursdag til han og det skal feires der de har disse hemmelige møtene sine. Gjett om jeg skal luske rundt a! Min far ble bedt med en gang, men vet ikke om han er så interessert. Oldemoren min jobbet i Frimurerlosjen og hun fortalte at det var noen kister og noen sverd... Selv hadde jeg vel aldri blitt opptatt (tenker da på Rebekkasøstrene, en losje for kvinner) for jeg klarer jo bare ikke å holde kjeft! Sikkert ikke uten grunn at det er mange leger, prester, journalister og jurister i slike losjer, de har jo yrker med masse taushetsplikt allerede, så de er godt øvet Eh, jeg er jo strengt tatt bundet av taushetsplikten jeg også da, men på min jobb er det ikke noe moro å sladre om noe, dessuten kan jeg jo fortelle morsomme historier så lenge jeg ikke identifiserer
Vihi Skrevet 12. mars 2007 #7 Skrevet 12. mars 2007 (endret) Faren min er medlem i frimurerlosjen.. Alt er så veldig hemmelig.. He he, men han er jo stolt som en hane over å være medlem. Det er visst litt prestisje eller noe... Gutteklubben Grei er hva jeg kaller det.. Fant forresten alle innvielsesritualene for gradsavanse på nett.. Temmelig spesielle greier.. He he, men det stemmer jo bra overens med det oldemoren til Frysepulver hadde observert. Sett gradsritualene tidligere, men da i forbindelse med en artikkel om en avhopper. Så de er nok nogenlunde presise Edit: Jeg syns forøvrig det er forferdelig moro å erte min kjære far med dette.. Særlig siden han ikke har lov til å si noe som helst. Men etter å ha vokst opp med ham så har man jo et visst inntrykk av hvilke fakter som brukes når man skjuler noe, rødmende kinn for eksempel.. he he Tilbake til første spørsmål; Her er hjemmesidene til Odd Fellow. Der står det de vil at offentligheten skal vite. Ritualer og alle andre hemmeligheter kan jeg nok ikke bidra med i spesiell grad Endret 12. mars 2007 av Vihi
Susannah Skrevet 12. mars 2007 #8 Skrevet 12. mars 2007 Ja de driver med noe veldedighet men jeg er enig med Emera i at jeg ikke skjønner vitsen med hemmelighold og i hvert fall ikke dette med at kvinner ikke har samme status som menn! ← Jeg synes egentlig ikke at dette er så forferdelig, kvinner har da hatt, og har, mange slags foreninger hvor menn i realiteten ikke har samme status som kvinner heller.
evilla Skrevet 13. mars 2007 #9 Skrevet 13. mars 2007 Jeg synes losjer er noe tull. Noe av grunnen er sikkert at jeg ikke vet nok om slik virksomhet, det skal jeg innrømme. Men jeg har aldri forstått hensikten med hemmelighold og ritualer. Er de småunger? Jeg vet at noen ordener framholder at de står for trofasthet, selvkontroll og sosialt engasjement. Men er de virkelig nødt til å gjemme seg og sin virksomhet for det? En gang var jeg på besøk i en losje. Med stolthet fortalte de som tilhørte ordenen at de hadde et rom i huset som var forbudt for kvinner. Herlighet. Jeg fikk lyst til å bryte meg inn i det omtalte rommet, stille meg midt på gulvet og kauke "se på meg, her er jeg, og hva har dere tenkt å gjøre med det?" ← latterlig! Enig med deg Emera
Gjest gjesta Skrevet 13. mars 2007 #10 Skrevet 13. mars 2007 Jeg skjønner ikke de som blir med på sånt jeg. De må igjennom opptaksritualet før man får vite hva det går ut på, og jeg er veldig veldig skeptisk til slike ting. Man vet jo aldri hva man går inn i? Selv om de fleste losjer er bare gutteklubber nå til dags, men jeg ville aldri ha innviet meg i noe jeg ikke har visst hva går ut på. Men det er vel en viss prestisje i det, man blir jo "valgt" ut, og blir fulgt opp av personer som innstiller deg som "medlem".. Og så må du gjennom rituale osv.. Men at de driver med sosiale tiltak er jo supert, men det er den hemmelighetskremmeriet rundt det jeg ikke liker.. Jeg søkte i medlemslistene til frimurerlosjen i hjemkommunen min på Magazinets hjemmesider, og det var mange brikker som falt på plass, for det gikk litt opp for meg hvilken forbindelse mange av de personene hadde, som jeg egentlig hadde sett på som en tilfeldighet.. Og på den måten kan man jo unngå spørsmål om inhabilitet osv.. ?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå