Gå til innhold

.....

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

slettet

Endret av Tassie
Videoannonse
Annonse
Gjest =tentacle=
Skrevet

I utgangspunktet har de ikke rett til å bestemme noe, men helt selvrådende blir man først den dagen man betaler sine egne regninger.

Skrevet

Så lenge de skal betale en stor del av bryllupet så er det kanskje ikke helt uvanlig at de vil være med og bestemme, men jeg skjønner godt at du reagerer.

Er det noen av planene deres du er enig i, som du kan la dem få lov til å få som du vil?

Et alternativ kan være å si at de feks skal betale for drikken, så da får de bestemme hva dere skal drikke til maten (man kan ikke bomme totalt da ;) ) eller noe annet.

Men som sagt: jeg skjønner veldig godt at du reagerer.

Vi slipper unna alt det der siden vi betaler alt selv ;)

tingeling

Skrevet

mine foreldre og hans skal dele utgiftene 50-50. MEN det er VI som kommende ektepar som bestemmer.

Si litt i fra hva dere (du) vil.

Jeg har ingen som bestemmer for meg egentlig, de er mer med på råd og tips.

Men sysn mamma kan bli litt voldsom.

Jeg vil ha enkel og ren stil med lime og orange. mamma tenker mer prinsesse aktig.

Så når det kommer til pynting og underholdning, vær obs på å sette foten ned, de vet jo det er deres dag, de ønsker ikke noe vondt, men de tar nok litt av til tider både dine og sviger foreldre.

Lykke til!

Skrevet

Du og din forlovede får sette dere ned og finne ut hvordan dere vil ha det. Så får han ta det med sin familie. Du skal ikke være nødt til å ta på deg rollen som den kranglevorne svigerdatteren.

• 2 uker senere...
Skrevet
Du og din forlovede får sette dere ned og finne ut hvordan dere vil ha det. Så får han ta det med sin familie. Du skal ikke være nødt til å ta på deg rollen som den kranglevorne svigerdatteren.

Helt enig!! Det er veldig viktig at han er med å kjempe på din side, og ikke jatter med sine foreldre og lar deg blir "den fæle svigerdatteren"!

Skrevet

Tja, hvis de betaler store deler av bryllupet burde de kanskje få litt bestemmelsesrett også? Det beste er kanskje at dere sier klart fra at dere vil bestemme absolutt alt, og gi svigerforeldrene mulighet til å trekke tilbake pengestøtten hvis de føler at det blir helt feil.

Skrevet (endret)

I utgangspunktet skjønner jeg meg ikke på foreldre som SKAL bestemme, uansett hvor mye de betaler! Men, de har vel rett til bestemme litt siden de bidrar såpass mye. Vi er heldige der, svigerforeldre og foreldre betaler, men vi bestemmer selv hvordan vi vil ha det.

Hadde de ikke godtatt det, ville jeg bedt dem spart pengene sine! Da kan vi like gjerne betale selv. Dette er litt satt på spissen.

Men det irriterer meg litt dette med at noen foreldre bare kan kjøre over brudeparet fordi de betaler for det! Er ikke hensikten at dagen skal bli fin og at det faktisk er brudeparet sin dag?? Det er vel ingen som skal gifte seg som drømmer om et bryllup der foreldre har ordnet alt, etter sine ønsker... :riste:

Endret av Brudeberta70
Skrevet
I utgangspunktet har de ikke rett til å bestemme noe, men helt selvrådende blir man først den dagen man betaler sine egne regninger.

Sånn er det, ja!

Vil du bestemme alt selv, må du betale for det selv. Å legge penger i et bryllup, er for mange å kjøpe aksjer og bestemmelsesrett. Mine svigerforeldre begynte slik som du forteller og trodde de skulle betale og styrte og ordnet og fortalte folk de skulle bli bedt og sånn. Da det gikk opp for dem at vi betalte alt selv og nektet å ta i mot en krone, ble det lange masker ja... en nytelse i seg selv.

Men som sagt, bestemme selv = betale selv.

Skrevet
dessuten så vil ikke min kjære si noe til foreldrene sine siden han mener at det er jeg som har kontrollen på alt sammen (han lar liksom meg organisere, så prater vi sammen om hva vi ønsker, og jeg får det til å funke), så da burde jeg prate med dem, ikke han... jeg har ikke veldig lyst, men skjønner jo at det er greit om jeg også prater med dem, men kan vi ikke liksom gjøre det sammen?

Tull, han bør ta seg av hoveddialogen med sine foreldre, og du med dine. Han er jo ikke akkurat uvitende om prosessen vil jeg tro. Sett ham ned og forklar ham at han må sette grensene for sine foreldre (og resten av familien på den siden).

Skrevet
I utgangspunktet skjønner jeg meg ikke på foreldre som SKAL bestemme, uansett hvor mye de betaler! Men, de har vel rett til bestemme litt siden de bidrar såpass mye. Vi er heldige der, svigerforeldre og foreldre betaler, men vi bestemmer selv hvordan vi vil ha det.

Hadde de ikke godtatt det, ville jeg bedt dem spart pengene sine! Da kan vi like gjerne betale selv. Dette er litt satt på spissen.

Men det irriterer meg litt dette med at noen foreldre bare kan kjøre over brudeparet fordi de betaler for det! Er ikke hensikten at dagen skal bli fin og at det faktisk er brudeparet sin dag?? Det er vel ingen som skal gifte seg som drømmer om et bryllup der foreldre har ordnet alt, etter sine ønsker... :riste:

Helt enig med deg. Selv om foreldrene mine betaler en god del av bryllupet er det ikke en selvfølgelighet at de skal bestemme over det meste. Jeg er heldig med mine foreldre som ønsker å skape drømmebryllupet vårt i samråd med oss. De kommer med sine forslag, men vi har all mulig rett til å si nei. Hadde vi begynt å bruke pengene på tull og det tok fullstendig av hadde de nok satt ned foten, men hadde jeg vært en slik person så hadde jeg nok ikke fått disponere pengene slik jeg gjør nå.

Gjest Pia 30.08.08
Skrevet

Jeg er enig i denna jeg altså... Foreldrene har som regel LYST til å hjelpe til å betale, det er ingen som sier at dem SKAL. Så lenge man tilbyr seg selv, så synes jeg at dagen fortsatt skal få være brudeparet sin...

Skrevet

Bare husk: det er din kjære og din sin dag - ikke foreldres dag (de har morsdag og farsdag de :) ). Lykke til!! :klem:

Skrevet

Høres ut som de verste kontroll-freakene! Hva sier din vordende brudgom til alt dette? Siden det er hans foreldre, er det vel han som burde ta å si ifra?

Sett fra svigers sine øyne, vil de vel bare hjelpe, og de gjør vel bare det de tror er best. Høres litt ut som om de er vant til å diktere og passe på. :) Men husk at de egentlig ikke bestemmer noen verdens ting: bare det du lar dem bestemme!

Fight the system! :icon_razz:

Skrevet

Min bror giftet seg i høst, og de delte regningen på tre (2x froeldre par og brudeparet). Men det var da ingen som mente at foreldrene skulle kunne bestemme over innholdet i brullupet for det. Om brudeparet trengte innspill eller en brainstorming, stilte vi opp, og gjennomførte de oppgavene vi hadde fått delegert.

Jeg tror du må være smart, for det er ditt bryllup. Om det blir dine svigerforeldres, kan du og din kjære like gjerne stikke av å gifte dere på egen hånd. Første punkt er å få din kjære til å ta opp problemet med foreldrene. Forklare at det er deres bryllup og at dere gjerne vil ta de endelige avgjørelsene.

Så kan heller de hjelpe til med å gjennomføre det dere bestemmer dere for.

Men det er mulig at du må velge ut noen kampområder. Sånn som at pynting av kirken er viktig, men tekstlesingen og salmene kanskje ikke er avgjørende. Kjolen, blomster, borddekorasjoner etc er viktig, mens kakebordet er mindre viktig. (Det kommer uansett så sent på kvelden, og kaker er kaker...) Skal dere styre musikken selv, kan dere sette opp spillelister, og få foreldrene til å lage CDene.

Håper det løser seg, og hvertfall det at din kjære tør å konfrontere foreldrene sine (for det er kanskje det som er problemet...?) Hvis ikke, høres det ut som du kan gå et slitsomt liv i møte. Hadde jeg vært i din situasjon hadde jeg vurdert veldig sterkt å bosette meg et stykke unna svigerforeldrene. Tenk hvordan de kommer til å oppføre seg den dagen du får barn...

Skrevet

Det er nok viktig å sette grenser helt fra starten av. Ikke gi dem nøkkelsett, la dem heller låne i perioder om de skal passe huset. Men ville nok uansett fått andre til å gjøre det. Kjenner dessverre ei som er blitt totalt overkjørt av svigerforeldre. De kommer og går når de vil, mater barna hennes og vasker klærne deres. Kanskje lurt å bosette seg i en annen bydel også, slik at det ikke blir like lett å stikke innom når man er på tur, eller på vei til/fra noe.

Så lenge dere tar opp problemene på en ordentlig måte, bør de akseptere at dere ønsker å leve deres eget liv. Og din kjære MÅ støtte deg, selvom det kan være tøft. Det er jo ikke sikkert at de vet hvor kontrollerende de er. Kanskje prøver de bare å hjelpe. Skal forholdet deres (du og svigers) fungere, må du satse på dialog. Selvsagt må du svelge endel kameler opp gjennom årene, men DITT bryllup, oppdragelse av DINE barn etc skal ikke være av dem. Du blir jo stuck med dem i ganske mange år...

Pick your battles...!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...