Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er den noen som har noen tips til hva man kan gjøre når de små har voksesmerter? Guttung har begynt å bli mer og mer plaget. Og jeg vil helst ikke ty til for mye smertestilende. Smertene er ikke ekstreme. Men han klager ofte over vondt i beina.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan prøve varmeflaske!!

Det hjalp vertfall for meg :)

Skrevet

http://www.sjukvardsradgivningen.se/artike...tegoryID=22552:

Massage och värme kan lindra

Att massera benen kan lindra samtidigt som barnet blir tröstat av att ha någon hos sig. Värme kan också hjälpa. Ofta känns det skönt med ett par varma strumpor, benvärmare eller en filt runt benen.

Det stod på en annan site jag letade på att man inte vet varför de får dessa smärtor och en del har värre ont än andra. Men varme och massage lindrar. Har de mycket ont kan de få smärtstillande (med paracetamol).

Gjest baby-E
Skrevet

varmeflaske funket veldig bra for meg.

Skrevet

Jeg var veldig plaget da jeg var liten, og fikk god hjelp i homøopatmedisin!

Skrevet

I samme gata her, når ungene har hatt voksesmerter, har vi gitt dem varm-rispose. Dvs. Vi har noen bomullsokker i voksen størrelse som vi har fyllt med (ukokt :) ) ris. Disse varmer vi i mikroen et minutt eller to, og pakkes inn i et putevar eller noe. Og så legger pasienten pakken på vondten. Dette hjelper mot voksesmerter, og en million andre vondter.

Skrevet

Jeg var også plaget mye med voksesmerter. Det som hjalp meg var et godt, varmt bad eller at noen masserte benet. Evt. pleide jeg å "massere" benet selv, enten med hendene eller med å gni det mot f.eks lakenet.

Gjest Elastica
Skrevet

Å massere bena til min eldste som ofte klager over vondt i benet (han er sju år) hjelper ofte. Da sovner han til slutt med et fornøyd smil om munnen.

Skrevet

Jeg har vært plaget veldig med voksesmerter når jeg var mindre, og er fortsatt plaget med muskelsmerter. Har en del ting jeg går igjennom på listen (noe jeg gjør nå, og som mamma og de gjorde når jeg var liten)

- Enhalv brusetabelett er ikke så farlig, og man får visst den psykologiske virkningen

- Stikkord: varme; som nevnt før. Rispose, foten i en bøtte med varmt vann- og en ting mamma og pappa gjorde når jeg fikk vondt om natten var å vikle et varmt vått håndkle med et tørt håndkle utenpå rundt leggen (der jeg hadde vondt altså). Slik fikk jeg varmen i sengen, og sovnet fort.

- Massasje- har fortsatt problemer med vonde legger, så nå er det kjæresten som masserer- det løsner ofte opp i spenningene og jeg slipper å ta smertestillende- men av og til er det uunngåelig.

Jeg hadde veldig ofte vondt midt på natten og tror det er viktig å ikke la ungene måtte stå "opp" midt på natten for å sitte i badekaret eller lignende. Da blir man som regel mer våken og kjenner vondten mer.

Skrevet

Jeg har også lest at legene ikke kan påvise årsaken til disse smertene.

Jeg var også plaget av dette da jeg var liten, og mine foreldre maserte leggene (som var mest utsatt. Jeg syntes dette hjaøp veldig godt, men de måtte holde på noen minutter.

Jeg gjør idag det samme (dvs masserer musklene i leggene) for mine barn, og de påstår at det hjelper.

Når smertene også kommer i knær/ledd slik de gjør for noen, vet jeg imidlertid ikke hvordan de kan fjernes.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...