gojenta Skrevet 11. mars 2007 #1 Skrevet 11. mars 2007 Vi har bestemt at permisjonen skal være 54 uker med 80 prosent lønn. Jeg skal også ta ut 4 uker lovbestemt ferie. Vil disse ukene komme i tilllegg til de 54 ukene som permisjonen varer? Blir det 58 uker tilsammen?
Gjest Gjesta Skrevet 11. mars 2007 #2 Skrevet 11. mars 2007 Vi har bestemt at permisjonen skal være 54 uker med 80 prosent lønn. Jeg skal også ta ut 4 uker lovbestemt ferie. Vil disse ukene komme i tilllegg til de 54 ukene som permisjonen varer? Blir det 58 uker tilsammen? ← Jeg trodde det var 53 uker. Men ferien kommer i tillegg, ja.
tingeling Skrevet 11. mars 2007 #3 Skrevet 11. mars 2007 Husk at du får veldig lite feriepenger året etter at du har vært i permisjon, du opptjener kun feriepenger for de 12 første ukene du er i permisjon, dvs at du kun opptjener ca !/4 av hva du vanligvis ville fått. Kan være lurt å spare de feriepengene du får utbetalt det året du er borte fra jobb slik at du har mulighet til å ta full ferie året etter (hvis dere ikke har en helt super økonomi og klarer det likevel da ) tingeling
Gjest Gjesta Skrevet 11. mars 2007 #4 Skrevet 11. mars 2007 Husk at du får veldig lite feriepenger året etter at du har vært i permisjon, du opptjener kun feriepenger for de 12 første ukene du er i permisjon, dvs at du kun opptjener ca !/4 av hva du vanligvis ville fått. Kan være lurt å spare de feriepengene du får utbetalt det året du er borte fra jobb slik at du har mulighet til å ta full ferie året etter (hvis dere ikke har en helt super økonomi og klarer det likevel da ) tingeling ← Dette er ikke nødvendigvis riktig. Hvis det er arbeidsgiver som betaler ut permisjonspengene, så får hun også full pott på feriepenger. Men dersom hun velger at Nav betaler ut pengene, så får hun bare for de første 12 permisjonsukene.
Gjest Gjesta Skrevet 12. mars 2007 #6 Skrevet 12. mars 2007 Hvordan velger man hvem som betaler da? ← Jeg er ikke sikker på om alle kan velge selv, eller om det finnes arbeidsgivere som ikke omfattes av ordningen. Kanskje noen andre her vet?
tingeling Skrevet 12. mars 2007 #7 Skrevet 12. mars 2007 Man velger ikke, arbeidsgiver velger hvordan de gjør det, på samme måte som at noen arbeidsgivere velger å gi fedrene lønn de to ukene etter fødsel, og noen velger å betale mer i permisjonspenger enn det folketrygden gir. Undersøk med din arbeidsgiver hva som gjelder. tingeling
Gjest Gjesta Skrevet 12. mars 2007 #8 Skrevet 12. mars 2007 Jeg tror for eksempel statsansatte har krav på lønn under permisjonstiden. Da får de i tillegg til full pott på feriepengene, også lønnstillegg på lik linje med kollegene.
Kosejenta Skrevet 13. mars 2007 #9 Skrevet 13. mars 2007 Husk også på at føder du før termin faller disse dagene bort slik at permisjonen din blir kortere. Vi missforstod der slik at jeg skulle ha begynt å jobbe 12 dg før jeg gjorde, noe som førte til at pappapermisjonen ble forkortet, og jeg tapte selvsagt lønn for de 12 dagene... Ingen forteller deg noe på trygdekontoret, så sørg for å spør om alt du lurer på(sjekk gjerne opp lover og regler og få dem forklart slik at de ikke misstolkes)
Gjest Turi Skrevet 13. mars 2007 #10 Skrevet 13. mars 2007 Dette er ikke nødvendigvis riktig. Hvis det er arbeidsgiver som betaler ut permisjonspengene, så får hun også full pott på feriepenger. Men dersom hun velger at Nav betaler ut pengene, så får hun bare for de første 12 permisjonsukene. ← Det spiller ikke noen rolle hvem som fysisk betaler ut permisjonspengene - om arbeidsgiver gjør det for NAV er de bare en mellompost. Dersom du har i avtalen din at du har full lønn under svangerskapspermisjon derimot, betaler arbeidsgiveren din fulle feriepenger (eller full prosent av opptjeningsgrunnlaget på 80%) året etter.
Gjest Gjesta Skrevet 13. mars 2007 #11 Skrevet 13. mars 2007 (endret) OK. Da har jeg misforstått. Endret 13. mars 2007 av Superma
Gjest niomi Skrevet 13. mars 2007 #12 Skrevet 13. mars 2007 Det Sissan mener - vil jeg anta - er at man i utgangspunktet ikke opparbeider seg feriepenger fra mer enn de første 12 ukene uansett om det er arbeidsgiver eller NAV som fysisk utbetaler permisjonspengene. Men man kan ha i arbeidsavtalen sin at arbeidsgiver utbetaler fulle feriepenger året etter uansett, selv om man ikke har tjent de opp.
Lula Skrevet 13. mars 2007 #13 Skrevet 13. mars 2007 Jeg ville gjort følgende: 1) Hør med arbeidsgiver om de utbetaler i permisjonstiden eller om dette gjøres av NAV 2) Hør så med arbeidsgiver eller NAV (avhengig av svar på spm.1) hvilke regler som gjelder. Mange arbeidsgivere velger å tilby sine ansatte en bedre avtale enn den som er lovfestet gjennom NAV. Min arbeidsgiver feks dekker gapet mellom statens satser (er det 6G tro?), og de ansattes lønn. Man få i tillegg feriepenger for hele perioden. Far får også lønn for de to ukene rett etter fødsel. Men som sagt; det varierer veldig, så det er ikke lett for oss her å svare på hva som gjelder i din bedrift. Du kan også lese mer på NAV. Der står det mye info. http://www.nav.no/page?id=328
Gjest Turi Skrevet 13. mars 2007 #14 Skrevet 13. mars 2007 Takk Niomi, det var det jeg mente. Står det ikke i arbeidsavtalen/personalhåndboken, får man ikke noe utover faste satser, som er opptjeningsgrunnlag på 12 uker. Det vanlige er vel ingen avtale eller avtale om full lønn / 80% av full lønn utover 6G. En slik avtale innbefatter feriepenger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå