Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har sett i tidligere tråder her, men finner ikke svar på det jeg lurer på. Har også vært innom på scrapping.no, men føler det er ti nivåer over meg, så synes det var vanskelig å finne ut av ting der.

Jeg har altså gått til anskaffelse av en del scrappeutstyr i helgen, og begynt på mitt første album ( rimelig amatørmessig...). Men veldig artig!

Det jeg har lyst på er en slik maskin som trykker ut figurer (rammer?) og bokstaver i papir. Finnes dette, og i så fall hva heter det, hva koster det og hvor får jeg kjøpt det? Her må jeg ha det inn med teskje, og aller helst link! :sjenert:

Har snust litt rundt på nett i dag, og ser at det faktisk er ganske mye tekst på en LO. Hvordan gjøres dette? Når jeg gjorde det, brukte jeg klistremerkebokstaver, og kunne derfor bare skrive ett ord eller to før brettet med bokstaver var tomt. :sur: Så hvordan gjør dere eksperter dette med teksting?

Jeg har papp, mange forskjellige mønsterark, masse forskjellig pynt (blomster, bånd ol.), papirkutter, sakser, limmerker, "høye" limputer, gullpenn, tusjer. Men ønsker allerede litt mer utsyr (dette blir nok en dyr hobby-bra jeg egentlig er travel student og ikke har all verdens tid til dette :ler: ).

Endret av Metis
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Det jeg har lyst på er en slik maskin som trykker ut figurer (rammer?) og bokstaver i papir. Finnes dette, og i så fall hva heter det, hva koster det og hvor får jeg kjøpt det? Her må jeg ha det inn med teskje, og aller helst link! :sjenert:

Har snust litt rundt på nett i dag, og ser at det faktisk er ganske mye tekst på en LO. Hvordan gjøres dette? Når jeg gjorde det, brukte jeg klistremerkebokstaver, og kunne derfor bare skrive ett ord eller to før brettet med bokstaver var tomt. :sur: Så hvordan gjør dere eksperter dette med teksting?

Du kan få kjøpt en tang - Quickutz. Til denne tangen får du kjøpt alfabeter og figurer På linkene jeg har lagt inn her så ser du både hvordan de ser ut og priser og du får kjøpt det her :)

Ang. tekst på LO - på overskriftene kan du bruke disse alfabetene fra QK eller klistremerkebokstaver. Resten av teksten kan du enten skrive selv, eller printe ut på syrefritt papir fra PCen :)

Skrevet

Takk for svar! Må innrømme at jeg ble lang i masken da jeg så prisene på dette....Blir nok ikke kjøpt inn med det første. Nesten 1500 kroner for et alfabet-hjæææælp! :forvirret:

Mener jeg har sett en slags maskin som også stanser ut mønster ol. En slik en som man snurrer et håndtak på eller noe sånt....Vet du hva jeg mener? Hva er best av den maskinen og tang? Prisen mener jeg var nesten det samme.

• 1 måned senere...
Skrevet

Jepp, en dyr hobby.

Jeg pleier å ønske meg gavekort i de butikkene jeg handler mest hos.

Jeg må allikevel begrense meg da... litt greit å ikke skaffe seg alt med en gang, det er jo ikke alt man blir like glad i.

Eller at teknikken kan erstattes med ett rimligere alternativ.

Som umonterte stempler i stedet for små stempler til 100 kr stk...

Skrevet

Det finnes en del maskiner hvor du sveiver i stedet for å trykke - og de som har dem er vel mer fornøyd enn med tang. Disse maskinene kan ta dieser/figurer og alfabeter fra fler produsenter, mens tanga stort sett tar bare sine egne dieser. Og i stedet for å bruke kraft for å trykke kan du sveive og det er ikke like tungt. Hadde jeg skullet hatt stanseverktøy hadde jeg valgt en av de som du sveiver, eller en elektronisk maskin (men de er dyre de!!)

Ellers finnes det gode alternativer til stanseverktøy - colluzle er sjablonger som brukes sammen med skalpell, selv bruker jeg pc'n mye! både til teksten og til å skrive ut bokstaver speilvendt i word og skjære dem ut selv. Tenker som så at jeg kan sitte mange timer å knote med skalpellen for det dette verktøyet koster!!

Bruker også noe klistermerker og rub ons, sånne gnukke-bokstaver, a'la de figurene som var med i Donald (er med?) som du overfører til et annet ark med å gnukke på baksida med en ispinne.

Lykke til - og ja, det er en dyr hobby, men det trenger ikke være så fryktelig dyrt, du kommer langt med papir, saks og lim altså!

Skrevet

Det finnes mange ulike kuttemaskiner på markedet, og alle har sine fordeler og ulemper. QuicKutz-tang er den mest vanlige og de vanlige diesene til den er greie i pris. Alfabeter og dies kan du også få kjøpt brukt på ulike scrappeforum, da er de ikke så dyre heller.

QuicKutz har også 2 andre maskiner. Det ene er Revolution som er en sveisemaskin som tar større dies. Den andre er Silhouette som er en eletronisk kuttemaskin.

Av andre maskiner har du Sizzix, Cuttlebug, Creative Cutter, Craft Robo m.m. Som sagt, det finnes massevis. Hvis du melder deg inn på et scrappeforum, finner du masse info der iallfall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...