Gjest Gjesta Skrevet 11. mars 2007 #1 Skrevet 11. mars 2007 I kiosken på jobben min selger de oppskåret frukt. Det ser lekkert og innbydende ut, og jeghar falt for fristelsen et par ganger. Men jeg får sinnsykt sjokk hver gang jeg ser prisen! 16 kr hektoen blir fort mange kr Hvordan kan man forsvare en sånn pris? Ettersom jeg har skjønt er det få som gidder å handle denne frukten pga prisen...
Ephemera Skrevet 11. mars 2007 #2 Skrevet 11. mars 2007 Det er så utrolig synd at det skal være sånn!! Vi var på ferie i California sommeren for to år siden, og der gikk jeg helt i ekstase over at de solgte store pakker med vannmelon oppskåret i terninger! De lå på brett med plastfolie rundt. Noe så genialt! De solgte det over alt! I alle fall i L.A. Da gikk det an å kjøpe seg det istede for is for eksempel. Jeg så ikke etter hva dette kostet i forhold til vannmelon i større biter. De hadde forresten også slike pakker med forskjellige typer oppskåret melon. På en dagligvarebutikk her i byen hadde de også vannmelon oppskåret i skiver i fjor sommer! Det var også helt genialt, for det er ikke noe særlig å spise av en sånn diger trekant melon som de ellers selger... Men her sjekket vi priser og det var myyyye dyrere for melon skåret i skiver enn den som ikke var skåret opp Jeg skjønner jo at butikken har hatt arbeidet med å skjære opp, men likevel? Men uansett: Vi ønsker oss mere oppskåret frukt å få kjøpt!!
brumma* Skrevet 11. mars 2007 #3 Skrevet 11. mars 2007 Jepp, det er er grisedyrt! Ironisk nok dyrere enn smågodt... Jeg kunne godt tenkt meg å knaske mer frukt til lunch, men er student så det bli sjelden jeg tar meg råd til å fråtse i disse fruktdiskene.
skrue Skrevet 11. mars 2007 #4 Skrevet 11. mars 2007 Hvordan kan man forsvare en sånn pris? Ettersom jeg har skjønt er det få som gidder å handle denne frukten pga prisen... Prisen er jo som oftest en funksjon av hva de fleste er villige til å betale, men 160kr pr kg er jo rimelig friskt. Jeg ville kjøpt frukt selv i en valig butikk og tatt med meg, eventuelt gått sammen med noen andre og delt med dem for å få flere typer osv.
Meaty Skrevet 11. mars 2007 #5 Skrevet 11. mars 2007 Oppskåret frukt er genialt, spesielt for oss som får utslett av å ta i frukt men som tåler å spise det. På Tesco i UK har de godt utvalg i sånt. Jeg kjøpte tre porsjonspakker med forskjellige melonsorter i for ett pund, dvs. ca kr. 12,50. Jeg vet ikke hva vekten var men jeg reagerte på at det var billig. Det er kanskje fordi Tesco er en veldig stor kjede, da kan de ha en fabrikk som deler opp og pakker frukten og så distribuerer til alle butikkene.
treningsjenta Skrevet 11. mars 2007 #6 Skrevet 11. mars 2007 noe er jo galt noe sted! for mang en gang har jeg hørt at norge er bekymret for at vi bare eser ut i str, og blir feitere og feitere. hva med å snu på trenden, altså ikke la frukt være så dyrt, men la det være rimelig og sjokolade dyrere.. da tror jeg hvertfall at frukten blir mer attraktiv når den er rimelig. jeg styrer unna, da det er altfor dyrt, dessverre! MEN ultra har til 12 13 kr
Gjest Skya Skrevet 11. mars 2007 #7 Skrevet 11. mars 2007 Sikkert fordi folk kjøper det allikevel. Jeg skal iallefall innrømme at jeg er en av de. Kjøper ofte ferdigoppskåret frukt på vei til og fra trening, på shopping o.l. Men jeg hadde vel kjøpt mer og oftere om det hadde vært billigere.
Badlands Skrevet 13. mars 2007 #8 Skrevet 13. mars 2007 Sjølv er eg veldig glad i sukkererter, både som snacks og til mat. Og eg klarer ikkje med mi beste vilje forstå at det skal vere over 20 kr for ein liten pakke sukkererter - det er jo faktisk ein grønnsak som folk lett kan dyrke i blomsterbeddet sitt her i Noreg, og det veks fort og lett og ein får mykje avling. Og så skal vi importere frå sør-Amerika og betale i dyre dommer for det?? Ikkje lett å prøve å bli sunn.
Gjest gjesta Skrevet 13. mars 2007 #9 Skrevet 13. mars 2007 Vi bruker også og kjøpe masse oppskåret frukt i utlandet, det billig, godt og lett og ta med seg. Her finnes det nesten ikke, det er melon en del steder, men det liker jeg ikke, og det er i tillegg kjempedyrt. Hvis noen hadde satset skikkelig på oppskåret frukt tror jeg det hadde blitt veldig populært.
Gjest SuperMoo Skrevet 13. mars 2007 #10 Skrevet 13. mars 2007 Det er da ikke så fryktelig vanskelig å kjøpe frukten hel, skjære opp og ta med seg?? Mindre avfall blir det og ...
Mirepoix Skrevet 13. mars 2007 #11 Skrevet 13. mars 2007 Enig med deg Supermoo, men syns det ser mer fristende ut å plukke med seg forskjellige typer oppskåret frukt en å kjøpe en hel appelsin, banan, eple, melon osv...
Wildy Skrevet 13. mars 2007 #12 Skrevet 13. mars 2007 noe er jo galt noe sted! for mang en gang har jeg hørt at norge er bekymret for at vi bare eser ut i str, og blir feitere og feitere. hva med å snu på trenden, altså ikke la frukt være så dyrt, men la det være rimelig og sjokolade dyrere.. da tror jeg hvertfall at frukten blir mer attraktiv når den er rimelig. jeg styrer unna, da det er altfor dyrt, dessverre! MEN ultra har til 12 13 kr ← Helt enig! Få ned prisen på frukt og grønt! det er jo helt på trynet at sukkerbomber som brus og snop er billigere å kjøpe enn frukt! Sukkeavgift hadde kanskje vært noe? Det hadde kanskje også gjort at produsentene begynte å kutte ned på alt det skjulte sukkeret vi trør i oss hver dag.
skrue Skrevet 14. mars 2007 #13 Skrevet 14. mars 2007 Helt enig! Få ned prisen på frukt og grønt! det er jo helt på trynet at sukkerbomber som brus og snop er billigere å kjøpe enn frukt! Sukkeavgift hadde kanskje vært noe? Det hadde kanskje også gjort at produsentene begynte å kutte ned på alt det skjulte sukkeret vi trør i oss hver dag. ← Å øke prisene på sukker reduserer ikke prisen på frukt og grønsaker. Tror man må se i øynene at rent sukker er lett og billig å massefremstille, mens det kort og godt koster mer å produsere ett eple eller en banan. Eventuelt kan man prøve å betale mindre til produsent, men det vil igjen betyr redusert pengestrøm til land i verden som godt kunne trenge mer penger. Men, 160 kr kg er mye, det er mange ledd i den kjeden som tar seg godt betalt. Har en mistanke om at det er ganske mye svinn også. Dvs, det som ikke blir solgt i løpet av en dag, kastes.
MellonCollie Skrevet 15. mars 2007 #14 Skrevet 15. mars 2007 Oppskåret frukt er genialt, spesielt for oss som får utslett av å ta i frukt men som tåler å spise det. På Tesco i UK har de godt utvalg i sånt. Jeg kjøpte tre porsjonspakker med forskjellige melonsorter i for ett pund, dvs. ca kr. 12,50. Jeg vet ikke hva vekten var men jeg reagerte på at det var billig. Det er kanskje fordi Tesco er en veldig stor kjede, da kan de ha en fabrikk som deler opp og pakker frukten og så distribuerer til alle butikkene. ← Enig med deg, har bodd i England og der var jo sånt superbillig! Det var en av de tinga jeg savna når jeg kom tilbake til Norge... Vi brukte å handle på ASDA, og der var det kjempeutvalg av oppskåret frukt til nesten samme pris som vanlig frukt. Liker mye bedre å kunne kjøpe med meg blandinger av frukt, for å få i meg litt forkskjellig. I tillegg er jeg mye flinkere til å spise frukt når det er oppskåret..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå