Gå til innhold

Lage såpe

Gjest Theodora

Anbefalte innlegg

Gjest Frysepulver

Fikk høre i kveld at min grandtante har liggende gamle ting fra fabrikken mannen hennes jobbet ved, blant annet formene som ble brukt til såpelaging. Lurte på å bruke de for å lage morsomme gammeldagse såper, men har aldri gjort det før.

Er det vanskelig?

Skaper det mye klin?

Ødelegger man gryter m.m.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Rosin

Jeg har lagt såpe bare én gang. Det var ikke vanskelig, men heller ikke så enkelt som de sa i butikken. Det tok også lengre tid å stivne såpene enn det jeg fikk antydet. Jeg blandet farge og duft i såpebasen, men hadde ikke figuerer i såpen slik jeg ser de gjerne har på såpebutikker. Innbiller meg at det kan være litt styr å få pynten til å ligge fint.

Jeg smeltet basen i vannbad. Grytene som hadde såpen i seg ble ikke ødelagt av dette, men måtte jo rengjøres grundig etterpå.

Å lage såpe var gøy, men det har ikke blitt til at jeg har gjentatt det. Det var koselig å kunne gi vekk hjemmelagde såper i presang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri laget såpe med såpebase, men har laget det fra grunnen av på gamle-måten mange ganger.

Jeg bruker en vanlig kjele i stål til dette, og det går helt fint. Det blir ikke så mye klin hvis du jobber rolig og ikke slurver.

Når man lager såper på denne måten bruker man jo lut, så det er viktig å tenke på sikkerheten.

Jeg anbefaler deg imidlertid å prøve. Det er gøy, og resultatet blir bra. Men du må lese deg på litt på såpelaging først, så du vet hva du gjør!!!

En skikkelig såpekalkulator er også viktig slik at du får riktig forhold mellom lut og oljer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd skikkelig såpelaging med lut en gang og fikk det ikke til. (Tror jeg er for utålmodig og for lite nøyaktig) Men med base har jeg laget mange ganger og det var enkelt og skikkelig gøy. Du kan gjøre det litt personlig uten at noe går galt og jeg hadde mange deilige dufter i såpene og ulike farger og til og med urter i. En jul fikk alle kjente og kjære hjemmelagete såper av meg, jeg kan absolutt anbefale deg å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)

Jeg lagde masse såper til jul, og ga bort til familie og venner, sammen med hjemmelagde drops. Jeg brukte såpemasse, farger og lukt fra Panduro og putta masse morsomme ting inne, alt fra perler til plastblomster (må dynkes først.)

Så det er veldig lett, (syntes jeg) og fiine gaver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frysepulver

Tipper vi kjøper en sånn blokk og har i farge og lukt og kanskje noen ting... Må diskutere det med de andre først. Håper vi får det til ihvertfall! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...