Gå til innhold

Filtknotter til møbelben

Anbefalte innlegg

Gjest Bodillen
Skrevet

Vet ikke om det heter det, da, men dere skjønner? Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har måttet sette på ny filt under stolben o.l fordi de har løsnet eller flyttet på seg, sånn at alle hybelkaninene klistrer seg fast i limrestene der de opprinnelig satt. Forbanna irriterende...

Det er så utrolig frustrerende å oppdage akkurat litt for sent at filten har falt av - ripene i parketten er som regel første tegnet på at noe ikke er helt som det skal.

Vi bygger nytt hus, vi har unger som ikke akkurat er mest forsiktige når de skyver stolen fra bordet mens de sitter på den. Har lyst til å bevare parketten fin lengst mulig.

Noen som vet om det finnes noe som virkelig sitter?

Gjest Frysepulver
Skrevet

Din bror sier du ikke må være gjerrig og kjøpe ting på Ikea... De fra 3M, Scotsman osv. sitter veldig bra. De har slike under spisestuestolene og de har aldri falt av...

Gjest Bodillen
Skrevet
Din bror sier du ikke må være gjerrig og kjøpe ting på Ikea... De fra 3M, Scotsman osv. sitter veldig bra. De har slike under spisestuestolene og de har aldri falt av...

Jeg har kjøpt knottene mine hvorsomhelst, jeg... :sjenert:

Naive meg tror alt er like bra uansett pris. :forvirret:

Skrevet

Mine fra Ikea har sittet som støpt i flere år.

Hva om du bare sjekker dem/bytter dem ut med jevne mellomrom? Eller hva med en dæsj superlim? Det vet jeg om noen som har gjort med stort hell, men har ikke prøvd selv altså.

Skrevet
Vet ikke om det heter det, da, men dere skjønner? Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har måttet sette på ny filt under stolben o.l fordi de har løsnet eller flyttet på seg, sånn at alle hybelkaninene klistrer seg fast i limrestene der de opprinnelig satt. Forbanna irriterende...

Det er så utrolig frustrerende å oppdage akkurat litt for sent at filten har falt av - ripene i parketten er som regel første tegnet på at noe ikke er helt som det skal.

Vi bygger nytt hus, vi har unger som ikke akkurat er mest forsiktige når de skyver stolen fra bordet mens de sitter på den. Har lyst til å bevare parketten fin lengst mulig.

Noen som vet om det finnes noe som virkelig sitter?

Det finnes filt som sitter på en plastplate med stift i slik at du kan spikre de inn i stolbeinet. De faller ikke av. Finnes på enhvær byggevareforretning.

Gjest Frysepulver
Skrevet

Din bror sa også at slike man spirker inn faller ENNÅ fortere av og at du for Guds skyld ikke må bruke de

Skrevet

Vi har brukt de filtknottene med stift under helt til de var helt nedslitt... helt ned til plastikken.....OG det tok noen år...

De med lim faller bare av....

Skrevet

Jeg ble lei av de man kjøpte, som bare fallt av.

Derfor sparer jeg på noen tepperester, som jeg klipper biter av (da får jeg de så store jeg vil), og limer de fast med limpistol.

De sitter!

Skrevet

Det med tepperester og limpistol var lurt.....

Skrevet
Det med tepperester og limpistol var lurt.....

Jepp... :sjarmor:

Ofte er jo de man får kjøpt alt "for små", og man må bruke flere under hvert ben...

Skrevet
Jeg ble lei av de man kjøpte, som bare fallt av.

Derfor sparer jeg på noen tepperester, som jeg klipper biter av (da får jeg de så store jeg vil), og limer de fast med limpistol.

De sitter!

*noterer*

Gjest Gjesta
Skrevet
Jepp...  :sjarmor:

Ofte er jo de man får kjøpt alt "for små", og man må bruke flere under hvert ben...

For små??

Hvor store stolben har du?

Jeg har store fine frikantede filtbiter som passer akkurat til stolene våre. Jeg har også kjøpt en stor firkant (10X10 cm kanskje) som man kan klippe til slik man vill, eller ha under borbeina. (vi har kraftig eikebord)

Skrevet
For små??

Hvor store stolben har du?

Tja... :sjenert:

T.d. 4 stk skinnstoler (med sving) er det 5 "ben" på hver (= 20 ben), hvert ben har en flate på ca 5 x 15 cm. Der ville jeg nok brukt 4 - 6 knotter pr. ben.

Men nå er det lenge siden jeg har kjøpt knotter (fordi jeg har god erfaring med "egne knotter"!), og de jeg har hatt har vært sånn ca 1,5 - 2 cm i diameter.

På spisestuestolene (8 stk) brukte jeg 2 knotter på hvert ben, men de har jeg for lengst skiftet ut (når de fallt av).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...