Gå til innhold

Kattemating

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har for meg, den kuleste katta i verden! :)

Han er en skikkelig utekatt, men nå på vinteren er han ikke like mye ute som på sommeren, og da virker det som han ikke spiser like mye heller.

Jeg har brukt å gi han en tredjedel av en whiskas boks om dagen + at han elsker tørrfor som han får så mye han vil av.

Det som er problemet er at han er kresen på våtforet. Etter å ha åpnet boksen vil han ikke spise d som er mot bunnen.

Har nå byttet til kittekat porsjonspakker me 100g i hver pakke. Han digger d. Men er d nok å gi 100g våtfor, pluss tørrfor om dagen til en katt?

Han er 2 år, vanlig huskatt spenstig og normal vekt.

Er takknemlig for svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener at så lenge han alltid har tilgjengelig tørrfor så er det nok. Mange gir kattene sine kun tørrfor.

Skrevet

Katter trenger ikke våtfôr egentlig, så lenge han har god tilgang til tørrfôr er det nok. Våre spiser mest tørrfôr, om kvelden får de litt (¼ boks Friskies Gourmet hver) våtfôr bare for kos og for å ha noe å blande PlaqueOff (forebygger tannsten) i.

Skrevet

Tusen takk for svar.

Bare litt bortskjemt min katt da :)

Skrevet

Dersom katten ikke liker våtfor er det ingen grunn til å gi den det. Våtfor har lite næringsinnhold, og er kun for kosens skyld. Mine er bare måtelig interessert i det, og da gir jeg det heller ikke.

Skrevet

Helt enig med dem som sier at våtfor er unødvendig. Hvis du bruker et tørrfor av god kvalitet behøver ikke katten å ha ubegrenset tilgang til dette heller. Det står på posen hvor mye katten skal ha hver dag. Det er altfor mye salt i det katteforet du får kjøpt i dagligvarebutikken, noe som kan være direkte skadelig for katten. Vær spesielt oppmerksom på kasterete hannkatter, som er utsatt for å få urinstein som i værste fall kan føre til tette urinveier. Prøv f eks Royal Canin, Hills eller Eukanuba. Som jeg har skrevet før på KG, så får mine katter kun våtfor på lørdager, akkurat som jeg får lørdagsgodt:)

Gjest Sativa
Skrevet

Mine får stort sett bare tørrfor. men får litt våtfor av og til for avvekslingens skyld. Eller evt litt tunfisk.

Skrevet

Katten min spiser ikke noe annet enn tørrfor. Har prøvd både våtfor, fisk og kylling, for det er jo koselig å kunne gi dem en godbit i blant, men hun bare snuser på det og snur halen til. Den forrige katten likte heller ikke våtfor, men var veldig glad i rå kylling, peanøtter og oliven. Kanskje persere er spesielt sære i matveien?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...