Gjest Tanita Skrevet 10. mars 2007 #1 Del Skrevet 10. mars 2007 (endret) Yucapalmen min (opp mot 1 m høy), som jeg har stående i en krukke, er blitt for lang. "grenene" som bladene er på, er blitt for lange, slik at de bare henger, ikke står mer. Skal jeg klippe de av? Det har kommet en helt ny palme som vokser opp i samme krukke, så det er vel på tide å potte om. Noen gode råd? Endret 10. mars 2007 av Tanita Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tanita Skrevet 10. mars 2007 #2 Del Skrevet 10. mars 2007 Ingen??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
eximus Skrevet 10. mars 2007 #3 Del Skrevet 10. mars 2007 Nei desverre. Min Yukkapalme slo krøll på seg til slutt, og hadde bare blader i tuppen. Ikke mye fint Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tanita Skrevet 10. mars 2007 #4 Del Skrevet 10. mars 2007 Hva gjør man da, går det bra å klippe de av ved stammen og håpe det vokser ut nye? Min har jeg hatt i 4-5 år nå. Vil ikke kaste den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Reven Skrevet 10. mars 2007 #5 Del Skrevet 10. mars 2007 Knekk greinene av fra stammen, eller skjær dem av der du vil. Dekk kuttet med voks for å hindre fordamping. Det går helt fint å dryppe stearin på. Det kommer garantert nye blader, ofte flere rosetter. Stammedelene kan du dele i så mange biter du vil, dekke toppen med voks og stappe dem rett i jorda. Vips! Så har du en hel yuccaplantasje. Etter såpass som 4-5 år kan det være på tide å bytte jord. Yucca har et lite rotsystem, så det er ikke sikkert at du trenger å bytte potte. Fjern mest mulig av den gamle jorda og skjær vekk døde røtter før du setter den i potte med ny jord. Hvis røttene ikke har kommet ut til kanten av potta (de vokser ofte rundt og rundt der) er det ikke nødvendig å potte om. Da kan du nøye deg med å bytte ut topplaget, en cenimeter eller fler (ned til røttene.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tanita Skrevet 10. mars 2007 #6 Del Skrevet 10. mars 2007 Tusen takk for svar! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå