Gjest Corto Maltese Skrevet 10. mars 2007 #1 Skrevet 10. mars 2007 Er dere enige i min påstand at alle mennesker er i stand til og utføre ondskap. Altså det vil si at de er i stand til det men ikke alle gjør det. eller er det slik at bare noen mennesker er i stand til det. Eller er onde mennesker rett og slett bare misforståtte ?
Gjest Frk Åberg Skrevet 10. mars 2007 #2 Skrevet 10. mars 2007 Hvor vidt definerer du ondskap? Er en slem kommentar ondskap? Og snakker vi om onde handlinger eller må intensjonen være å gjøre skade for at de skal kunne kalles ondskap?
Gjest Eir Skrevet 10. mars 2007 #3 Skrevet 10. mars 2007 Jeg tror ikke på ondskap, så da er heller ingen mennesker onde. Men jeg tror også at alle mennesker er i stand til å gjøre handlinger som skader andre, dersom de havner i riktig situasjon.
Gjest Corto Maltese Skrevet 10. mars 2007 #4 Skrevet 10. mars 2007 Hvor vidt definerer du ondskap? Er en slem kommentar ondskap? Og snakker vi om onde handlinger eller må intensjonen være å gjøre skade for at de skal kunne kalles ondskap? ← jeg mener i tanke og handling...mord ord alt ondt du kan tenke deg
eximus Skrevet 10. mars 2007 #5 Skrevet 10. mars 2007 (endret) Hevn av voldtekt og drap av egne barn. F.eks drepe personen. Er det ondskap? Jeg synes ikke det. Derfor blir det vanskelig å avgi stemme med de alternativene som er. Endret 10. mars 2007 av eximus
Gjest Corto Maltese Skrevet 10. mars 2007 #6 Skrevet 10. mars 2007 Hvordan kan du rettferdigjøre et mord men si at et annet er galt ? det ene er mer forstålig men det retteferdigjør det ikke
Gjest Pax Skrevet 10. mars 2007 #7 Skrevet 10. mars 2007 Jeg vil ikke si at vi mennesker er onde, men at vi er egoistiske og at egoisme og ondskap ofte kan være det samme. Men, det betyr ikke nodvendigvis at det er en negativ ting. Den onde/egoistiske kan sikkert ha det mye morsomt. Vi har jo innsett at vi trenger lover og regler for å ikke leve i anarki, derfor holdes ondskapen til et begrenset nivå for at vi skal kunne ha et fungerende samfunn. Jepp, jeg er ond/egoistisk selv.
Yme Skrevet 10. mars 2007 #8 Skrevet 10. mars 2007 Hvordan kan du rettferdigjøre et mord men si at et annet er galt ? det ene er mer forstålig men det retteferdigjør det ikke ← Det er klart at et mord er mer galt enn et aant. Hvis noen dreper en person, helt umotivert, så er det værre enn hvis du dreper noen som feks. har drept barna dine.
Gjest Corto Maltese Skrevet 10. mars 2007 #9 Skrevet 10. mars 2007 Det er klart at et mord er mer galt enn et aant. Hvis noen dreper en person, helt umotivert, så er det værre enn hvis du dreper noen som feks. har drept barna dine. ← jeg sier meg uenig i det.
eximus Skrevet 10. mars 2007 #10 Skrevet 10. mars 2007 jeg sier meg uenig i det. ← Jeg er IKKE ett ondt menneske, men i disse dager kunne jeg drept! Dog - jeg gjør det ikke. Vet du at enkelte er frikjent etter å ha drept sine barns mordere - i retten?
Gjest Corto Maltese Skrevet 10. mars 2007 #11 Skrevet 10. mars 2007 Vet du at enkelte er frikjent etter å ha drept sine barns mordere - i retten? ← ja jeg vet det....Vet du at folk som har drept noens barn også blir frifunnet i retten. rettsystemet er en farse.
Yme Skrevet 10. mars 2007 #12 Skrevet 10. mars 2007 (endret) jeg sier meg uenig i det. ← Hvorfor det? Syns du at et menneske som er en fare for andre menneskers liv, har like mye rett til å leve, som mennesker som øker andres livsglede? Isåfal, hvorfor? Endret 10. mars 2007 av Yme
Gjest Corto Maltese Skrevet 10. mars 2007 #13 Skrevet 10. mars 2007 Hvorfor det? ← det har jeg vel egentlig sakt...Men jeg kan skrive det igjen. fordi jeg mener et mord er ondskap uansett hvor rettferdig det ene mordet måtte virke så er det ondskap i mine øyne.
mr. louis Skrevet 10. mars 2007 #14 Skrevet 10. mars 2007 Mord er vel ikke en overveldende vennlig handling, uansett. Jeg tror ikke jeg innehar noe særlig ondskap, jeg dreper ikke fluer, og stankelbein geleider jeg ut vinduet, fuglene får solsikkefrø og elgene får grøntfor. Men jeg kan sikkert i en gitt situasjon gjøre noe som kan kalles ondskapsfullt men ser ikke helt hva det skulle være.
Yme Skrevet 10. mars 2007 #15 Skrevet 10. mars 2007 det har jeg vel egentlig sakt...Men jeg kan skrive det igjen. fordi jeg mener et mord er ondskap uansett hvor rettferdig det ene mordet måtte virke så er det ondskap i mine øyne. ← Ja, det er jo ikke noe man gjør fordi man er glad. En som dreper noen i hevn, gjør det jo av hat... Det er jo ikke akkurat godt ment. Men en som dreper noen fordi han/hun bare hadde lysst... Det er mer ondt, uansett. Man skal jo ikke drepe folk, men jeg syns at de som dreper folk fordi de bare liker det, er mest onde, å derfor er det mer tillat å drepe dem.
aline Skrevet 10. mars 2007 #16 Skrevet 10. mars 2007 å drepe er for meg alltid en ond handling, selvsagt er det forskjell på galskapen i mordet, noen mord FORSTÅR jeg, andre ikke, det gjør likevel ikke mordene jeg kan forstå til noe u-ondt. å drepe er en ond handling, såfremt det ikke er i rent selvforsvar eller i forsvar (det er ikke en blid handling i selvforsvar heller, men da dreper man ikke fordi man ønsker det men fordi man tvinges til enten det eller å dø selv.) tror de fleste ville vært i stand til å drepe i selvforsvar, tror mange i tanke er i stand til å drepe som hevn, på barns eller andre kjæres vegne, tror få FRISKE mennesker er i stand til å drepe utover di to forrige situasjoner, men tror mange er mottakelige for sykdom som ødelegger dem dersom de blir utsatt for feil ting. tror ikke alle friske mennesker er i stand til å være onde som i drepe-voldta-angripe/fysisk skade-ondskap, men dersom man også tar med ondskap som i å si og gjøre onde ting som å mobbe, si ting, gjøre ting som også oppfattes som ondt (si lyve eller ødelegge for andre i mindre skala en drap og voldtekt etc), så tror jeg ihvertfall at veldig veldig mange er i stand til det. og jeg tror ikke det da er snakk om å være missforstått, jeg tror mange kan være bevisst onde i mindre sammenhenger.
Gjest Munchy Skrevet 11. mars 2007 #17 Skrevet 11. mars 2007 Under de rette omstendighetene kan alle utføre "onde" handlinger ja...
eximus Skrevet 13. mars 2007 #18 Skrevet 13. mars 2007 Alle kan i gitte situasjoner begå drap, men det er ikke i alle situasjoner at drapet er begått av ondskap.
Gjest Corto Maltese Skrevet 13. mars 2007 #19 Skrevet 13. mars 2007 Alle kan i gitte situasjoner begå drap, men det er ikke i alle situasjoner at drapet er begått av ondskap. ← det kan hende men drap er uansett ondskap
eximus Skrevet 13. mars 2007 #20 Skrevet 13. mars 2007 Drap er ikke uansett ondskap. Selvforsvar for eksempel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå