Gå til innhold

Hvordan vasker du gulvene?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Den vanlige langkosten og store kluten er så tung, spesiellt for oss som har vond rygg.

Hva kan dere anbefale som gjør gulvvasken enklere og lettere?

(har hovedsakelig laminatgulv)

Takker for hjelpen.

Endret av Dorri
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tørrmopp! Den tar alt av støv. Og så går det an å gå over med fuktig trådmopp på de delene av gulvet som må ha fukt på seg (f.eks. kjøkken).

Skrevet

Bør nok ha noe som er fuktig for jeg har to katter og et barn, så det blir fort flekker og skitt på gulvet.

Tror ikke jeg kan få det bort med en tørrmopp.

Trådmopp: er det sånn stor hvit som de vasker skoler o.l med?

Synes de ser litt tunge ut, eller kanskje ikke?

Skrevet

Jepp. Trådmopp er sånn som de vasker skoler med. Og de kan bli litt tunge ja, -i allfall blir de det på parkettgulvet mitt.

Mulig du bør prøve mikrofiberklut da :klø: . De er lettere og tynnere enn vanlige vaskefiller.

Skrevet
Jepp. Trådmopp er sånn som de vasker skoler med. Og de kan bli litt tunge ja, -i allfall blir de det på parkettgulvet mitt.

Mulig du bør prøve mikrofiberklut da :klø: . De er lettere og tynnere enn vanlige vaskefiller.

Er dette en vanlig klut som man fester på langkosten?

Finnes det noen lettere kost?

Jeg må ha noe som er så lett som mulig.

Etter en prolaps i ryggen er det ikke mange takene med den vanlige kluten og langkosten før ryggen streiker.

Skrevet

Ja. Mikrofiberklut for gulv er helt vanlig klut som man fester på langkosten. Jordan har dem, men sikkert mange andre også.

Skrevet (endret)

Mopp er lettere. Og du får kjøpt både tørr og våtmopp, som du kan bruke på samme mobbestativ. Selv bruker jeg bare våtmopp, siden jeg har både hund og katt, og våtmopp vasker det renere enn langkost. Moppen er også mye bedre for ryggen, men det er viktig at du lærer deg å bruke den riktig, siden det er litt annen teknikk enn når man vasker med langkost. Det beste er om du finner noen som jobber med å vaske, som kan vise deg det i praksis. Har du mye flekker på gulvet bør du også kjøpe en sprayflaske med ett litt kraftig rengjøringsmiddel. Da sprayer du dette på flekkene først, lar det virke litt, og feier over med våtmoppen etterpå.

Endret av Eir
Gjest Fjellsippa
Skrevet

Jeg gjør som Cata. Bruker først tørrmopp og så våtmopp. Jeg bruker trådmopper som jeg dypper i såpevann og sentrifugerer i vaskemaskinen. Da er de passe fuktige. Fungerer utmerket og er ikke tungt i det hele tatt.

Gjest gjesta
Skrevet

På laminatgulv tror jeg mikrofibermopp skal fungere veldig bra. Du slipper å bruke vaskemidler som gjerne legger igjen belegg, og det er lite belastende for ryggen.

Skrevet

Vi har også laminatgulv og bruker Jif mikrofiber våtmopp og Jif Spray & Mop, veldig praktisk og greit. Vrir opp moppen i varmt vann og sprayer såpe der det er skittent, skyller moppen under springen med jevne mellomrom (slipper tung bøtte med skittent vaskevann).

Skrevet

Bruker tørr mopp og engangs våtmopp. Har flerbruks våtmopp, men har for det meste gått over til engangs. Har laminat på soverom, gang og stue samt parkett på kjøkken.

Skrevet (endret)

Jeg har furugulv på kjøkken og stue, og da er det av og til greit med en grov børste....det eneste som nytter på vanskelige flekker er å legge seg ned på alle fire og skure....

Jeg har kjøpt en terrassebørste, som jeg av og til bruker- da slipper jeg legge meg ned på gulvet ( slitsomt)

Som regel trenger jeg bare bruke våtmopp....

Har parkett/fliser i resten av huset..og angrer på at jeg ikke tok parkett i stue og kjøkken også... :grine:

Endret av Mini_me
Skrevet

Jeg bruker stort sett bare engangs våtmopp. Jeg vil ha det mest mulig praktisk. Hvis det er noen flekker som sitter litt mer fast sprayer jeg på litt sterkere middel, og så drar jeg over med våtmoppen.

Gjest vimse
Skrevet

Jeg bruker støvsuger og våtmopp(trådmopp) på mine laminatgulv. Moppene må ikke være for våte, da blir det tungt(dessuten skal vel ikke laminat ha for mye vann på seg heller?). Jeg fikk beskjed om at jeg ikke skulle bruke mikrofiber på laminat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...