Gå til innhold

Noen hjemmehjelpere her?

Elastika

Anbefalte innlegg

Hva går egentlig denne jobben ut på? Er det "bare" vasking av hus, eller personlig stell og sånn og?

Endret av Elastika
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som hjemmehjelp så er det vel først og fremst vasking og handling osv, men du kan nok måtte stelle de og hjelpe de og sitte å snakke litt med de :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri jobbet som hjemmehjelp, men kjenner noen...

Det er vel "de daglige gjøremålene", har jeg inntrykk av. Som vasking, støvsuging/støvtørking, skifte sengeklær, vask av klær, matlaging, følge/kjøre til butikk o.l.

Men dette kan sikkert variere, etter hva den enkelte trenger hjelp til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Jeg vet om ei gammel dame som vasker hele leiligheten sin selv før hun får besøk av hjemmehjelpen.. For hun vil bare ha selskap, så der er det full oppdekking hver fredag.. Hjemmehjelpen sa i fra at hun hadde lyst å gjøre noe, så nå sparer den gamle damen teppet, slik at hjemmehjelpen også føler seg nyttig når hun er der hjemme ved å støvsuge teppet.. Men hun ville ha hjemmehjelp på grunn av selskapet, og ikke fordi hun trengte så mye hjelp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som hjemmehjelp er det vasking av hus, handling og evt lage frokost/varme middag som er hovedoppgavene. Hvis du heller vil jobbe med stell kan du velge søke på jobbe som pleieassistent (hjemmesykepleien). Det er personlig stell, tilsyn, dele ut ferdigfylte dosetter (hvis du får ta medisinkurs) o.l..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe i mot å gjøre noen av de tingene dere har nevnt her, men har hørt at det er forferdelig stress å jobbe som hjemmehjelp. For i det offentlige skal man ikke ta seg tid til å sitte ned og snakke med de, for man skal haste seg avgårde til neste oppdrag. Og jeg vil ha tid til å snakke med de, nettopp fordi jeg er en omsorgsperson, og har lyst å ha tid til, spesielt til de eldre. Men også andre som måtte ha behov for å snakke ut om noe.

Jeg har søkt på en stilling som hjemmehjelp, i det offentlige. Så vi får se hva som skjer. Det er også et privat firma som har hjemmehjelpere, kanskje det er bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min erfaring er at det er mindre stress som hjemmehjelp enn som pleieassistent. Som hjemmehjelp har du 3-4 brukere i løpet av en dag og du har et par timer hos hver. Mange brukerne tar gjerne en liten prat underveis også, men man trenger som oftest den tiden man har til de oppgavene som skal gjøres. Det er ikke så mye flying fram og tilbake i området, men det er betydelig tyngre fysisk arbeid. Som pleieassistent har du betydelig flere besøk, men som tar kortere tid. Man føler ikke alltid at man får så mye kontakt med folk når man ser dem 5-10 minutter hver dag. Det er ikke så tungt fysisk, men det er trist å føle at man burde tatt seg bedre tid, men da går det bare utover nestemann på lista. Man har bare 8 timers arbeidsdag og alle på lista skal besøkes, man må bare være streng og gå når tiden er ute og oppdraget gjort. Brukerne får en nøye tilmålt tid til det som skal gjøres, og det er ikke mye rom til overs for andre ting.

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt sommerjobb som hjemmehjelp 2 år, og hadde en noe travlere arbeidsdag enn den Arkana beskriver - husker ikke helt, men tror det var ganske vanlig med 5-6 brukere om dagen. De fleste hadde vedtak på 1 eller 1,5 time, noen få hadde 2 (dersom det var svære eneboliger).

Hos mange var det mye å gjøre, og lite tid til samtale/kaffedrikking etterpå, mens man hos noen rakk en kaffekopp. Jeg opplevde at det var veldig forskjellig hva de ønsket av hjemmehjelpbesøket også - noen trakk seg unna (et par dro til og med ut av huset mens jeg var der), mens andre "fulgte etter" og skravla litt underveis. Jeg er også en omsorgsperson og syntes det var trivelig med de som ville ha litt sosial omgang ut av besøket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt sommerjobb som hjemmehjelp 2 år, og hadde en noe travlere arbeidsdag enn den Arkana beskriver - husker ikke helt, men tror det var ganske vanlig med 5-6 brukere om dagen. De fleste hadde vedtak på 1 eller 1,5 time, noen få hadde 2 (dersom det var svære eneboliger).

Da er det nok pga tiden dere hadde tid til så mange. Jeg har hatt sommerjobb i flere forskjellige bydeler og har vel aldri hatt mer enn maks fire i løpet av en dag. De fleste hadde vedtak på 2 timer (selv de med 3-roms leiligheter). Og med tid til å gå fram og tilbake, lunsj osv, er det ikke mye tid igjen. Vi pleide å ha to før lunsj og én etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor hadde hjemmehjelp i flere år. Hun var syk og hadde dessuten

problemer med ryggen. Det var stort sett støvsuging av gulvtepper, vasking av gulv og vaske vinduene inne. Min mor bodde i Oslo på den tiden og hun fikk ikke innvilget mer enn 2 timer hver annen uke. Dette til tross for alder, sykdom og dårlig rygg.

Hjemmehjelperne er som alle andre, veldig forskjellig i sin væremåte. En hjemmehjelper feide bare over gulvene og teppene medstøvsuger . bare midt

på gulvet, og det var det. En annen vasket gulvene og ikke noe mer. Så var det en kar fra Tyrkia som vasket, støvsugde, tørket støv og gjorde det han skulle, og gjorde en glimrende jobb, + litt til. Han tok nemlig rundvask av leiligheten også. Selvfølgelig utenfor arbeidstid. Han kunne ikke komme selv, så en kamerat kom og vasket. Og min mor synes det var greit. Hun betalte for en brukbar jobb. Men da hjemmehjelperen kom på jobb hos mor - igjen, forlangte han samme beløpet han også. Hm.

Den siste hjemmehjelperen mor hadde var en husmor i 40-årsalderen, med et våkent øye for det som skulle gjøres. Hun gjorde en så til de grader utmerket

jobb at jeg synes det var trist da hun sluttet. Ja, det er i sannhet forskjell på oss mennesker.

En hjemmehjelper kan stort sett gjøre det meste av vanlig husarbeid. Men de har av sikkerhetsmessige hensyn ikke lov til å pusse vinduer på utsiden, med mindre vinduene åpnes innover i rommet.

Endret av Isdronning
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet som hjemmehelp. I min kommune skulle det spares. Pga stresset så klarer en ikke full uke. Den gang hadde jeg ikke bil,men tok buss. Man fikk en halvtime mellom bosteder til brukere,noe som ofte skar seg.

Noen fikk en time, andre to timer. Det var ikke tid til noe ekstra. Mange fikk ikke pyntet tre eller gjort andre ting til jul.

En hadde ønske om å få pusset noen av søvtinga sine til jul,men det var ikke lov.

Tepper kom ikke ut,man følte hele tiden man gjorde en halvferdig jobb.

Mat fikk de bringt på døren, så det måtte de sette i ovnen selv.

Det var ikke tid til å prate. Som regel var det sistemann på ruten som fikk anledning til å spandere kaffe. Da trengte man en pause, så fikk man heller ta neste buss hjem.

Skulle de ha gjort noe ekstra, så måtte de leie folk. Ikke like greit for alle det med liten pensjon osv.

Noen hadde lyst til å være med i butikken og handle. Det var kansje deres eneste mulighet på 14 dager til å komme ut,men hva rekker man på 1 eller 2 timer. bare det å komme seg ut og bort til butikken tar tid med eldre syke folk.

Så måtte en da bryte inn og si at nå må vi gå. Da hadde ikke vedkommende sett stort. Da var det bare å få de hjem og springe videre. Da var det ikke tid til å gjøre noe hjemme hos de.

Så jeg orket ikke den jobben lengre heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...