Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal prøve å lage et scrapalbum for første gang, og lurer på hva jeg trenger for å komme igang.

Jeg har kjøpt et album på panduro, som inneholder 10 plastlommer med hvite ark. Limer jeg tingene mine på det hvite arket, eller skal jeg bytte ut hvite med egne ark? Har lest endel artikler om temaet, og det nevnes kartong, designark, mønsterark osv, men jeg skjønner egentlig ikke helt forskjellen og hva jeg egentlig skal ta utgangspunkt i :sjenert:

Håper det er noen her som kan forklare meg litt. Jeg trenger det visst inn med teskje :ler:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg anbefaler deg å først plukke ut bildene du vil bruke på en side, og velge en farge utifra det. Så lar du den fargen bestemmme hva slags ark du skal begynne med. Om du bruker mønsteraark, ensfargede eller hvite er heelt opptil deg. men som sagt; velg en (el to) farger fra bildet/-ene som blir gjennomgående for siden din.

Ikke lim noen ting før du har prøvd å plassre ting rundt omkring. Prøv deg frem med bilder, rammer, bånd, knapper, bokstaver etc, til du synes det ser bra ut. da kan du begynne å lime. Et par tips:

- Klipp til bildene og lim de på en farget bakgrunn slik at de får en passepartout/ramme.

- Bruk limputer på bokstaver og ffekter for å få dybde og liv til Lo'en din

Du kan bruke nesten hva som helst til scrapping, bare fantasien setter grenser. Bruk knapper, stoffblomster, bånd, klistremerker, glitter osv.

Gjest Tanita
Skrevet (endret)

Husk at det skal være syrefritt slik at bildene dine ikke gulner etterhvert.

Skjærebrett og skalpell og evt papirskjærer er nok et must.

Ensfarvet kartong og mønsterpapir.

Pluss stæsj! (Blomster, brads((splittbinders som fester blomster og pynter)), bånd, penner og tusjer til å skrive med, rub-ons((klistremerker)), diecuts((papirfigurer i kartong til å pynte med)), knapper)

En god saks, fotolimfirkanter, lim, fotohjørner, gluedots, buet hjørnepunch osv osv... :ler:

Her er en link med liste over ting og tang for å starte. http://www.minnehjornet.no/tipstrix/articles/artid67.html

Endret av Tanita
Skrevet

Tusen takk for svar! Tror jeg må ut og handle litt mer utstyr :ler:

Husk at det skal være syrefritt slik at bildene dine ikke gulner etterhvert.

Skjærebrett og skalpell og evt papirskjærer er nok et must.

Ensfarvet kartong og mønsterpapir.

Begynner man alltid med kartong og limer ark/bilder/pynt på den?

Skrevet

Man gjør vel akkurat det man har lyst til.

Jeg bruker gjerne et mønsterark som basis, og så limer jeg bilder og pynt på det.

Jeg ville ikke kjøpt så mye stasj før jeg visste hva jeg foretrakk å gjøre.

En papirkutter er veldig praktisk da, siden den gjør at du kan beskjære bilder og papir på en pen og lettvint måte.

Jeg har så langt brukt mest papir/kartong i forskjellige farger og mønster, klistremerker (Pynt, border/rammer og bokstaver) og festet ting sammen med fotolimfirkanter.

Har ikke trengt så mye stasj til det.

Nå har jeg blitt mer avansert etter hvert, og får ideer om hva jeg kan bruke av ting og tang mens jeg er i butikker. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...