Gå til innhold

Null kjønn

Yrjenia

Anbefalte innlegg

Jeg er en av de som ikke higer etter likestilling. men likeverd, like rettigheter, like muligheter

- men rom for at kjønn stort sett er ganske forskjellige. Kvinner og menn er jo"laget" for forskjellige ting. Og jeg mener feilen ligger mer på at kvinner ikke har blitt respektert på samme måte som menn.

Feks flere steder i india er kulturen slik at kvinnene passer barna, lager maten, holder huset. Og tar alle de viktige avgjørelsene. Hun er på en måte "familiens overhode". Mannen er den som arbeider, tjener penger osv. Begge rollene er like viktige. Jeg sier ikke at det nødvendigvis er ideelt heller, men jeg prøver å få fram at det at kjønnene skal glattes helt ut, og man skal fornekte deres ulikheter fra naturens side, vil vi tape på.

I familien min er jeg i likeverd. Jeg har stor respekt som den kvinnen jeg er, og fordi jeg har valgt en "typisk" kvinnelig rolle. Det føles naturlig for meg å være hjemme med barna, være en del i deres liv. Og "holde huset" ;) Det er et veldig krevende yrke. Det gjør meg hel og lykkelig.

Men fra samfunnets side, virker det som det ikke er helt greit å være så "tradisjonell". At jeg helst burde være mer som en mann. Jobbe hjemmfra, overlate barna til intutisjon osv. Jeg opplever ikke liveverd i fra selve samfunnet, der er jeg mindre verdig, fordi jeg velger en "typisk" kvinnerolle.

Hadde jeg vært mann, og tatt det samme valget, hadde jeg blitt hyllet.

Det er iallfall veldig langt i fra likestilling.

Endret av Yrjenia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er egentlig helt enig med deg. Vil si at du balanserer pendelen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feks flere steder i india er kulturen slik at kvinnene passer barna, lager maten, holder huset. Og tar alle de viktige avgjørelsene. Hun er på en måte "familiens  overhode". Mannen er den som arbeider, tjener penger osv.

Det er ikke mitt inntrykk av India. (digresjon)

Jeg skjønner hva du sier i ditt innlegg, men jeg er veldig uenig i at kjønnene er så grunnleggende forskjellige. Jeg tror blant annet at det å "holde huset" også kunne gjøre mange menn "hele og lykkelige" som du kaller det, men det er ikke like lett for menn å innta den rollen. Du sier at de mennene som gjør det ville bli hyllet, og det er nok riktig hvis man ser på hva som skrives i avisene, men jeg tror ikke det er slik i praksis. Mange vil nok også se ned på hjemmeværende menn i mye større grad enn de gjør ovenfor hjemmeværende kvinner. De mennene som ønsker dette vil nok sjelden få slippe til i rollen. Tror du ikke mange menn gjerne vil være en del av sine barns liv? Og hvem hindrer dem i det, annet enn deres kvinner?

Og mener du virkelig at du blir nedvurdert fordi du er hjemmeværende? Du tror ikke det er fordi du bygger opp under ideen om Kvinnen som evig omsorgsperson?

Eller har jeg misforstått når jeg mener at omsorg ikke er en typisk kvinnelig egenskap?

Og til slutt: Hvilke ting mener du kvinner er "laget" for? Kontra hva menn er "laget" for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Are

Som mann og feminist må jeg si det er litt morsomt når folk sier at "menn og kvinner er ulike". hvor ulike er vi egentlig da? Vi må huske på at vårt genmateriale er bare ca 5 % forskjellig fra sjimpansenes også ;)

Med hilsen fra Jon Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inntrykket stemmer nok, men gjelder bare for overklassen. Blant de fattige, som jo er flertallet i India har kvinnene liten eller ingen makt over eget liv. Så den formen for likestilling er bare for de priviligerte.

Ellers er jeg enig med trådstarter i at menn og kvinner har en del medfødte forskjeller, som vi bør ta hensyn til. Men samtidig er det også viktig å huske at det alltid finnes unntak fra dette, så menn og kvinner bør ha like muligheter, men samtidig frihet til å velge det de selv ønsker, selv om det er såkalt "tradisjonelle" valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og til slutt: Hvilke ting mener du kvinner er "laget" for? Kontra hva menn er "laget" for?

Kvinner er laget for å bære fram barn og amme.

Menn er laget for å klare fysisk tunge ting.

For å ta et par eksempler på det mest åpenbare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som mann og feminist må jeg si det er litt morsomt når folk sier at "menn og kvinner er ulike". hvor ulike er vi egentlig da? Vi må huske på at vårt genmateriale er bare ca 5 % forskjellig fra sjimpansenes også ;)

Med hilsen fra Jon Are

Ja, og hannsjimpansene er veldig ulike hunnsjimpansene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inntrykket stemmer nok, men gjelder bare for overklassen. Blant de fattige, som jo er flertallet i India har kvinnene liten eller ingen makt over eget liv. Så den formen for likestilling er bare for de priviligerte.

Ellers er jeg enig med trådstarter i at menn og kvinner har en del medfødte forskjeller, som vi bør ta hensyn til. Men samtidig er det også viktig å huske at det alltid finnes unntak fra dette, så menn og kvinner bør ha like muligheter, men samtidig frihet til å velge det de selv ønsker, selv om det er såkalt "tradisjonelle" valg.

Som sagt, det eksempelet fra india er ikke nødvendivis ideelt uansett. Men det virker som her kan man ikke forestille seg at det faktisk går an å være kvinne i en kvinnerolle, og samtidig være den mest annekjente parten.

Hvorfor begynte likestillingskampen med at kvinner skulle være som menn? På den måten sier jo kvinnene selv, at de er mindreverdige. At menn er mer verdige. Og at nå vil de være like verdige,

ved å bli som menn!

Burde heller kjempet for kvinnelighet.

Som innebærer lik respekt, like rettigheter, og også like muligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Snart medlem*

Jeg skjønner hva du sier i ditt innlegg, men jeg er veldig uenig i at kjønnene er så grunnleggende forskjellige. Jeg tror blant annet at det å "holde huset" også kunne gjøre mange menn "hele og lykkelige" som du kaller det, men det er ikke like lett for menn å innta den rollen. Du sier at de mennene som gjør det ville bli hyllet, og det er nok riktig hvis man ser på hva som skrives i avisene, men jeg tror ikke det er slik i praksis. Mange vil nok også se ned på hjemmeværende menn i mye større grad enn de gjør ovenfor hjemmeværende kvinner. De mennene som ønsker dette vil nok sjelden få slippe til i rollen. Tror du ikke mange menn gjerne vil være en del av sine barns liv? Og hvem hindrer dem i det, annet enn deres kvinner?

Og mener du virkelig at du blir nedvurdert fordi du er hjemmeværende? Du tror ikke det er fordi du bygger opp under ideen om Kvinnen som evig omsorgsperson?

Eller har jeg misforstått når jeg mener at omsorg ikke er en typisk kvinnelig egenskap?

Amen! Jeg er helt enig med deg!

Selv om trådstarter sier at "kvinner er laget for å føde barn og amme", noe det selvsagt er vanskelig å være grunnleggende uenig i, er jeg veldig skeptisk til om dette har en naturlig sammenheng med at kvinner i større grad enn menn skal passe huset. Da vil jeg si man trekker kvinnens "naturlige" rolle veldig, veldig langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amen! Jeg er helt enig med deg!

Selv om trådstarter sier at "kvinner er laget for å føde barn og amme", noe det selvsagt er vanskelig å være grunnleggende uenig i, er jeg veldig skeptisk til om dette har en naturlig sammenheng med at kvinner i større grad enn menn skal passe huset. Da vil jeg si man trekker kvinnens "naturlige" rolle veldig, veldig langt.

Jeg må bare få sagt at jeg mener ikke det nødvendigvis trenger å være kvinnens rolle å passe huset. Men om en kvinne er hjemmeværende faller det jo naturlig at det meste i huset blir gjort av kvinnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Snart medlem*
Jeg må bare få sagt at jeg mener ikke det nødvendigvis trenger å være kvinnens rolle å passe huset. Men om en kvinne er hjemmeværende faller det jo naturlig at det meste i huset blir gjort av kvinnen.

Men det virker som om du antyder at kvinner i større grad burde være hjemmeværende i stedet for menn ettersom de har er "laget for å føde barn og amme" - og den holdningen er jeg ikke en tilhenger av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta
Men det virker som om du antyder at kvinner i større grad burde være hjemmeværende i stedet for menn ettersom de har er "laget for å føde barn og amme" - og den holdningen er jeg ikke en tilhenger av.

Sier meg enig her.

Men jeg er forsåvidt også enig i at det er greit at det er litt forskjell på kvinner og menn, dvs. at det f.eks trenger ikke å være noe mål å få slutt på at det finnes "kvinneyrker" og "mannsyrker". Men det bør absolutt være et mål å få slutt på at kvinneyrkene er lavere lønnet, og det bør også være et mål at de som ikke vil ta de typiske valgene, altså f.eks menn som vil bli hjelpepleiere og kvinner som vil bli elektrikere, har all mulighet til det uten å bli diskriminert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg
Hvorfor begynte likestillingskampen med at kvinner skulle være som menn? På den måten sier jo kvinnene selv, at de er mindreverdige. At menn er mer verdige. Og at nå vil de være like verdige,

ved å bli som menn!

Her er jeg grunnleggende uenig med deg. Hvis du tror at målet er å være som menn i seg selv, så tror jeg du har misforstått. Målet er å ha muligheten til å gjøre de tingene menn har mulighet til. Det er vel ingen som prøver å presse kvinner til å gjøre ting de ikke vil. Om man helst vil være hjemme, så må man jo bare det. Men hvis man mener det er det naturlige stedet for kvinner å være, og at alle andre bare forsøker å være som menn fordi vi føler oss mindreverdige i forhold til dem...nei, da er jeg ikke med.

Forøvrig så tror jeg at kjønnsforskjeller er veldig overdrevet. Det er nok noen biologiske forskjeller, men veldig mye av det vi tror er medfødt, tror jeg er skapt av kulturen vår. Man må få gjøre det man trives best med, men å uttale seg om hva som mest naturlig for kjønnene, syns jeg blir feil, fordi jeg tror det er like stor variasjon innen kjønnene som mellom dem.

Jeg er i grunnen lei av å snakke om kjønn i alle sammenhenger. Kan vi ikke bare være personer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er jeg grunnleggende uenig med deg. Hvis du tror at målet er å være som menn i seg selv, så tror jeg du har misforstått. Målet er å ha muligheten til å gjøre de tingene menn har mulighet til. Det er vel ingen som prøver å presse kvinner til å gjøre ting de ikke vil. Om man helst vil være hjemme, så må man jo bare det. Men hvis man mener det er det naturlige stedet for kvinner å være, og at alle andre bare forsøker å være som menn fordi vi føler oss mindreverdige i forhold til dem...nei, da er jeg ikke med.

Forøvrig så tror jeg at kjønnsforskjeller er veldig overdrevet. Det er nok noen biologiske forskjeller, men veldig mye av det vi tror er medfødt, tror jeg er skapt av kulturen vår. Man må få gjøre det man trives best med, men å uttale seg om hva som mest naturlig for kjønnene, syns jeg blir feil, fordi jeg tror det er like stor variasjon innen kjønnene som mellom dem.

Jeg er i grunnen lei av å snakke om kjønn i alle sammenhenger. Kan vi ikke bare være personer?

I utgangspunktet så var jo målet å ha samme rettighet som menn. Stemmerett, lik lønn etc etc. Og det er jo klart at skal være likt. Men det virker for meg som om det har gått for langt, i den forstand at nå er det ikke lenger snakk om at kvinner har muligheten til å være som menn. (som menn "alltid" har vært. ) Nei, nå SKAL kvinner jobbe ute, kvinner SKAL IKKE være hjemmeværende, selv om de vil.

Og vi skal for all del ikke høre snakk om at det er mer naturlig for en kvinne å være hjemme med de små. Selv om det er kvinnen som ammer feks. Jeg tror ikke verden er så ukomlisert at det kvinner har puppene, ikke betyr mer enn det.

Virker som almennoppfatningen av feks amming er at det er bare melken det er snakk om, og ingenting annet. Kos kan man jo få av pappa og. Eller barnehagepersonell.

Barnets følelsmessige og psykologiske utviklingsstuktur tviler jeg på er så enkel og ukomlisert.

Men når det er sagt. Jeg tviler ikke på mannens evne til å være omsorgsperson, om han først -frivillig- har havnet i den rollen. Det er ikke det dette handler om.

Og jeg tviler heller ikke på kvinnens kompetanse som tømmermann, om hun først er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...