kitekatt Skrevet 9. mars 2007 #1 Skrevet 9. mars 2007 (endret) Forstår at det kan være mer konsentrert i feks. decleor enn fra helsekosten, men ER allikevel forskjellen så stor? feks. Ylang Ylang oljen.....eller neroli o.l? Clarins har jo også oljer og den er langt billigere enn Decleor sin igjen...er det merket som gjør dette eller virker Decleor rett og slett mye bedre pga konsentrasjonen? Hva mener dere? Hadde jo vært kjekt å heller kjøpt på helsekost og fått det mye billigere... Forresten...når jeg søker på Ylang Ylang får jeg opp at det er for tørr hud flere steder, men Decleor bruker det jo mot fet hud *skjønner nada* Endret 9. mars 2007 av kitekatt
onyx Skrevet 9. mars 2007 #2 Skrevet 9. mars 2007 Hvis du skal ha rene oljer er helskost eller apotek helt fint, men det kan være forskjeller på ansiktsoljer som består av en baseolje tilsatt eteriske oljer som f.eks. ylang ylang. Da består vel forskjellene i hva slags baseolje som er brukt og mengde og kvalitet av de andre olje + ev tilsetningsstoffer. Derfor kan noen oljer virke helt fint, mens andre igjen blir helt feil.
kitekatt Skrevet 9. mars 2007 Forfatter #3 Skrevet 9. mars 2007 Hvis du skal ha rene oljer er helskost eller apotek helt fint, men det kan være forskjeller på ansiktsoljer som består av en baseolje tilsatt eteriske oljer som f.eks. ylang ylang. Da består vel forskjellene i hva slags baseolje som er brukt og mengde og kvalitet av de andre olje + ev tilsetningsstoffer. Derfor kan noen oljer virke helt fint, mens andre igjen blir helt feil. ← hmmm...sånt skjønner ikke jeg meg på
Parfumfreek Skrevet 10. mars 2007 #4 Skrevet 10. mars 2007 Du får kjøpt ylang ylang osv på helsekost og apotek, men det er ren konsentrat. Du kan ikke ha de rett på huden - de må blandes ut. Det er forskjellige typer baseolje å blande det i, f.eks mandelolje.
Gjest gjesta Skrevet 10. mars 2007 #5 Skrevet 10. mars 2007 Du får kjøpt ylang ylang osv på helsekost og apotek, men det er ren konsentrat. Du kan ikke ha de rett på huden - de må blandes ut. Det er forskjellige typer baseolje å blande det i, f.eks mandelolje. ← Ja, veldig viktig å blande ut, og helst i ca rett konsentrasjon. Ingen fordel å blande for sterkt, og om man får den eteriske (essensielle) oljen rett på huden er den i mange tilfelle irriterende. Sånn sett kan det være greit å kjøpe ferdigblandet, eller i hvert fall lese litt oppskrifter i bøker om aromaterapi og naturlig hudpleie før man setter i gang. Men mandelolje og jojobaolje er greie baseoljer, selv om det visstnok kan være enda mer ideelt å blande flere oljer med ulik karakter (noen er tørre, andre fete osv) til man får en blanding som passer huden perfekt.
Gjest Deception Skrevet 10. mars 2007 #6 Skrevet 10. mars 2007 Jeg tror Decleor-oljene blant annet har jordnøttolje som baseolje, noe nøtteallergikere bør være obs på. Ellers er vel druekjerneolje en bra baseolje av den tørrere typen. Druekjerner inneholder visstnok fryktelig mye antioksidanter. Jepp, teoretisk kunnskap. Jeg er altfor utålmodig til å teste ut selv.
onyx Skrevet 10. mars 2007 #7 Skrevet 10. mars 2007 Decleors ylang ylang bruker hasselnøttolje fordi den er bra mot uren hud (mener jeg å huske), men ellers tror jeg det varierer litt hva de bruker med hensyn til hva oljen er ment for. Ellers kan jeg foreslå aprikosolje som et rikere og mer fuktighetsgivende alternativ til mandelolje, den er visst spesielt godt egnet for moden hud.
kitekatt Skrevet 10. mars 2007 Forfatter #8 Skrevet 10. mars 2007 aha, så når jeg nå har kjøpt jojobaolje, så er det kun en baseolje uten noe i som hjelper for spesielle plager liksom?
onyx Skrevet 10. mars 2007 #9 Skrevet 10. mars 2007 aha, så når jeg nå har kjøpt jojobaolje, så er det kun en baseolje uten noe i som hjelper for spesielle plager liksom? ← Ja, den gir jo litt fukt og virker balanserende på huden, men "ekstra" pleie synes jeg ikke den gir. Hvis du vil ha mer pleie, men ikke gidder blande selv, så har weleda en kroppsolje (du kan fint bruke den i ansiktet også) som består av jojoba, mandelolje, roseolje ++. Litt mer pleiende, men ikke fet og gir en fin glød til huden.
Ling Skrevet 12. mars 2007 #10 Skrevet 12. mars 2007 Det er viktig å skille på eteriske/essensielle oljer og vegetabilske oljer. Eteriske oljer er uttrekk av plantedeler (blomster, bark, blader, skall osv). Disse er ikke fete og er uhyre konsentrerte. De regnes som plantens "hormonelle system" og består av molekyler som har forskjellig effekt på menneskers psyke og fysiske kropp. Ex. lavendel, ylang-ylang, rosmarin, sitron, kanel osv, osv. Vegetabilske oljer er enten lagd ved mascerering (ex. ringblomster som legges hele i en fet olje (ex. soya) og settes i sola for å trekke ut bestandeler av planten i 2-3 uker) eller ved pressing, som fex. av hasselnøtter, soya osv. Disse oljene er fete og brukes enten som "bæreoljer" for eteriske oljer eller alene. Så når det er snakk om ylang-ylang oljen til Decleor fex. er det eterisk olje av ylang-ylang (det bør stå Cananga Odorata på esken) blandet i en bæreolje. Kvaliteten i dette produktet ved jeg ingenting om.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå