Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som har erfaring med å være i forliksrådet, eller på annen måte vet noe om hvordan det fungerer?

Vi er uenig i en faktura vi har fått og nekter å betale. Dvs vi har tilbydt oss å betale havlvparten for å få saken ut av verden, men det ble ikke godtatt.

Hva skjer som regel i slike møter? Hvor mye må man betale hvis man taper?Kan man møte to sammen, eller må man komme alene? Er det lov å ha med vitner?

Hører gjerne fra hvem som helst som har erfaring eller kjennskap til forliksråd på noe vis.

Videoannonse
Annonse
Gjest Landra
Skrevet

Hei!

Hadde en sak i forliksrådet i desember i fjor. Det var tre dommere der og en sekretær som skrev det som ble sagt.

Når begge har sagt det de ville kan vedkommende som har bedt om møte få dom (hvis dommerne mener at de kan nok om saken).

For mitt vedkommende så tapte jeg en soleklar seier. Under møte var dommerne på min side og presser x min for å betale meg det beløpe han skylde meg. Jeg fikk helt sjokk når dommen kom. Ringte og snakket med dem og forklarte loven og at begrunnelsen for dommen var jo helt feil (kunne dokumentere det). Dessverre orket verken jeg og min nåværende kjæreste å ta neste steget til tingsretten.

En annen sak er at dommerne er kjente personer fra lokal samfunnet. Bor i Akershus og måtte reise helt til Rogaland pga møte. De dommerne kjente både x min og familien hans veldig godt.

Kan godt være forskjell fra sted til sted, men de dommerne jeg hadde kunne ingenting og krevde ikke noe form for dokumentasjon på det som ble sagt. De hadde dette som bi jobber og ingen av dem kunne noe om jus og norske loven.

Det eneste du taper er vel ca 800 kr. i saksomkostninger, reisekostnader og tid.

Det er lov å ta med vitner, men dette må du si fra om på forhånd.

Ønsker deg lykke til!

Skrevet

Samboeren min og jeg var i forliksrådet for noen år siden angående at han vi leide hos nektet å betalt tilbake depositumet når vi skulle flytte. Vi vant frem og han ble dømt til å betale saksomkostningene, hele beløpet han hadde holdt tilbake, samt strafferente.

Men det skal også sies at dette var en ganske klar sak i forhold til at vi ikke var de første han hadde prøvd å svindle.

Vet ikke om det ga noe svar i forhold til det du lurte på.

Lykke til i allefall!

Skrevet

Jeg sendte advokat til Forliksrådet. Dermed slapp jeg å ytre noen meninger om det som ble sagt etter å ha gitt han fullmakt til å snakke på mine vegne. Det var tre dommere, der to av dem ikke hadde jurisik utdannelse, samt en sekretær.

Jeg vant mot Spar Mat, og de ble idømt å betale erstatning til meg, gjennom en uteblivelsesdom. Og i løpet av noen måneder hadde jeg fått erstatningsbeløpet utbetalt gjennom namsmyndighetene, og etter det jeg vet ble lokalene raskt solgt til en annen matbutikk etterpå...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...