Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2007 #1 Skrevet 9. mars 2007 Jeg kjenner at jeg har mye "greier" i puppene mine, hovent vev eller noe sånt veldig ofte. Puppene blir veldig sprengte og ømme innimellom. Regner med det er pga p piller. Jeg liker ikke å kjenne på brystene mine for jeg føler at jeg kjenner masse klumper og slikt og er redd for å finne noe som virker mistenkelig. Men jeg gjør det jo likevel..... er jo best å finne noe om det er noe der enn å vente til det er for sent. Iallefall, for noen dager siden så smurte jeg inn brystene med krem og kjente etter. Og jo... jeg fant en kul. Den sitter i venstre bryst rett oppenfor brystvorten. Den er ganske liten på str med en ert, kanskje litt større men jeg kjenner den veldig godt. Den er hard. Uff jeg er så redd! Har legetime om en uke. Syns det er lenge å vente. Er så redd for jeg har gått på p piller i ett siden jeg var 15 og er redd jeg har fått kreft pga dette.. Jeg er bare 24 år, men det er jo ikke såå ungt heller. Uff....
MissJenny Skrevet 9. mars 2007 #2 Skrevet 9. mars 2007 Prognosen på brystkreft er veldig godt, selv om man ikke skal late som om det ikke tar liv. Men du har oppdaget det tidlig og har vært modig og bestilt legetime. Om du fortsetter å uroe deg så ring de igjen og få en akuttime. det regner jeg med du kan få om det ikke er en drøss andre en ettermiddag, for det er ikke bra å gå å kjenne slik angst uke etter uke. For meg så høres det ut som en betent kjertel eller noe sånt, det trenger ikke være en reel kul heller, men best å få sjekket ut. Er det brystkreft i familien din? da skal du sjekke ekstra godt, hvis ikke så prøv å ikke bekymre deg før du har hørt hva legen har å si. Føler med deg, og håper det er en helt uskyldig kul, men det er flott at du tar opp det her, vi kvinner trenger å sjekke oss selv regelmessig! det ordner seg nok!
tatiana Skrevet 9. mars 2007 #3 Skrevet 9. mars 2007 Sannsynligheten for å få brystkreft av P-piller er så liten at de ikke engang advarer mot p-pillebruk. Veldig mange mennesker har i tillegg kuler i brystene sine. Vanligvis er dette ingen ting farlig. Ta det med ro. Men hvis du er veldigt redd, så be legen om å henvise deg til mammografi (så slipper du å være redd for at det er noe). Jeg har lært at man skal sjekke brystene i løpet av første uka etter mensen, og ikke andre ganger i syklusen. Det vil alltid være "ruglete" inne i brystet, men man skal visstnok kjenne etter om det er noen nye kuler som ikke har vært der før. For å finne dette, så skal man kjenne etter på samme periode av syklusen hver gang. Les her: http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=321783
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 9. mars 2007 #4 Skrevet 9. mars 2007 Takk for svar... Tror kanskje to tanter av mamma hadde brystkreft eller noe sånt, men ingen nærmere enn det såvidt jeg vet. Var hos legen for det samme (at jeg fant en kul) for ca to år siden også, det viste seg å bare være en cyste. Kan jo være denne også er en cyste, men den kjennes helt annerledes ut Cysten var ganske avlang og var ikke så avgrenset som denne. Denne er mye mindre og hardere. Vet jo at ingen her kan analysere ut ifra hva jeg skriver, men det hjelper å skrive litt om det. Få ut litt tanker. Jeg er kanskje ekstra redd for kreft pga at pappaen min døde av det for bare to mnder siden. Hater hele sykdommen!! Får håpe på det beste.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå