Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

JEg kom til å nevne påskeharen her om dagen for min stesønn. Og jeg sa at den eksisterte, men vi ikke så den sånn som nissen. Dette var greit nok til noen dager etterpå da hans mor hadde blitt sint fordi jeg hadde snakket om den. For hun ville ikke at det skulle være mer. Det var nok med nisse og tannfe. Greit nok det. Så nå ville hun at jeg skulle si at den ikke eksisterte, men i min tradisjon gjør den jo det.

Jeg ble nesten litt lei meg jeg. Jeg må da få lovt til å "tro" på påskeharen, men min stesønn trenger da ikke det. Far er enig med mor og det skal han da ha lovt til, men jeg vil ikke si at den ikke eksisterer. Men tror jeg vil si at ikke alle tror på det samme!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Påskeharen er ikke noe jeg er vant med fra min familie og kan ikke si jeg har hørt noe særlig snakk om det i andre familier heller. Er dette noe det er vanlig å tro på her i Norge? (Vet opprinnelsen til påskeharen, men har ikke hørt så mye om det her i Norge) Mulig jeg har gått glipp av noe, men jeg kommer ikke til å innføre påskehare i vår familie.

Skrevet (endret)

Påskeharen har vel ikke akkurat så stor tradisjon i Norge....?

Det er vel mer USA og England som har easter-bunny.

Endret av Lizzee
Skrevet
Påskeharen har vel ikke akkurat så stor tradisjon i Norge....?

Det er vel mer USA og England som har easter-bunny.

Det samme tror jeg, selv om selve påskeharen vel egentlig er tysk.

Skrevet

Jo jeg vet heller ikke om så mange andre familier som har det med påskeharen. Jeg har ikke noe større forhold til den enn at den kom med egget mitt.

Og ikke mener jeg at stesønn skal tro på det. Men at jeg må si at jeg bare lurte han syns jeg ikke blir helt riktig.

Gjest Elfrida
Skrevet

Jeg er sikkert misforstått ett eller annet, for jeg tror ikke på å la barn tro på nissen, tannfeen, påskeharen, dodraugen, engler, troll, spøkelser, hekser, trollmenn, eller andre mytiske vesener bare fordi det er søtt og koselig og de er lettlurte.

Skrevet

Vel, ærlig talt så har du vel faktisk lurt ham. Du går vel ikke rundt og tror at påskeharen er ekte, selv om det er en tradisjon du liker selv? Om foreldrene til stesønnen din ønsker at du skal fortelle ham sannheten, så synes jeg du bør det. Men, du trenger ikke si direkte "du, jeg har lurt deg."

Du kan f.eks fortelle at påskeharen i seg selv ikke er ekte som en person, men at det er en tradisjon som lever i sinnet til den som ønsker å tro på den.

Gjest Vidvandre
Skrevet

Så rart, når jeg var liten lærte vi også at påskeharen fantes. Pappa eller onkel pleide å ta oss søskenbarna med i skogen og lete etter påskeegg som "påskeharen" hadde lagt ut. Kjempekos! Selv om ingen av oss ungene egentlig trodde på det da. Men fin tradisjon.

Skrevet

Vi trodde på påskeharen da vi var små. Den kom og gjemte små sjokoladeegg rundt om i huset og 1. påskedag gikk vi rundt med hver vår kurv og lette etter eggene. Og så fikk vi et stort egg fylt med snop som stod på frokostbordet. Ser ingen grunn til at man ikke skal la barn tro på påskeharen, nissen, tannfeen eller hvem det er. Ingen blir traumatisert av det og jeg tror ikke noen vokser opp og tror at nissen faktisk eksisterer som voksen. Jeg ser ingenting galt med slike koselige fantastitradisjoner.

Gjest Vidvandre
Skrevet
Jeg er sikkert misforstått ett eller annet, for jeg tror ikke på å la barn tro på nissen, tannfeen, påskeharen, dodraugen, engler, troll, spøkelser, hekser, trollmenn, eller andre mytiske vesener bare fordi det er søtt og koselig og de er lettlurte.

Det syntes jeg egentlig bare høres trist ut...

Jeg hadde masse gøy med å "tro" på sånt som mindre og kunne ennå ønske det fantes. Man vokser det jo av seg, så hvorfor ikke kose seg mens man ennå er barn og har lov til å magi uten at folk tror man er gale ;)

Skrevet

Mine barn tror kanskje ikke helt på påskeharen, men de blir iallefalt anbefalt å ikke si noe nedsettende og stygt om han dersom de ønsker egg til påske. Påskeharen vår pleier å henge egg fylt med godsaker i, i trærne bak huset vårt.

Og vi voksne er ALDRI i tvil om at det er påskeharen :icon_lol:

Gjest Elfrida
Skrevet
Jeg hadde masse gøy med å "tro" på sånt som mindre og kunne ennå ønske det fantes.

Ja, jeg hadde også livlig fantasi som barn! Men at voksne skal legge seg i selen for at barn skal tro på det voksne har lyst til at de skal tro på blir litt rart for meg.

Sjøl hadde jeg en panikkaktig skrekk for julenissen. Skumle mannen listet seg rundt med sekker om natten og kom inn i huset mens man sov!

Skrevet
Vel, ærlig talt så har du vel faktisk lurt ham. Du går vel ikke rundt og tror at påskeharen er ekte, selv om det er en tradisjon du liker selv? Om foreldrene til stesønnen din ønsker at du skal fortelle ham sannheten, så synes jeg du bør det. Men, du trenger ikke si direkte "du, jeg har lurt deg."

Du kan f.eks fortelle at påskeharen i seg selv ikke er ekte som en person, men at det er en tradisjon som lever i sinnet til den som ønsker å tro på den.

Jeg har vel ikke dirkete lurt han med å si at jeg tror på den. Men jeg skjønner godt hva du mener. Jeg kommer nok ikke til å si direkte jeg har lurt deg, men jeg tenkte jeg kunne nevne noe om andre ting som folk tror på som ikke han gjør. F.eks jesus eller spøkelser. Så vi alle tror forskjellig og at han ikke må tro på alt det jeg tror på.

Men vi får se hvordan det blir. Ble bare litt irritert over måten at JEG MÅTTE fortelle at jeg løy. For de har da ting de tror på som ikke jeg tror på. Jeg går da ikke å sier til han at foreldrene tar feil.

Gjest Elfrida
Skrevet
Ble bare litt irritert over måten at JEG MÅTTE fortelle at jeg løy. For de har da ting de tror på som ikke jeg tror på. Jeg går da ikke å sier til han at foreldrene tar feil.

Enig. Foreldre må klare å takle at andre kan fortelle ting til barna som de ikke nødvendigvis tror på selv. Hva hvis det hadde blitt fortalt i barnehagen, skulle de forlangt at personalet satt seg ned med barnet og forklarte at det var løgn?
Skrevet
Enig. Foreldre må klare å takle at andre kan fortelle ting til barna som de ikke nødvendigvis tror på selv. Hva hvis det hadde blitt fortalt i barnehagen, skulle de forlangt at personalet satt seg ned med barnet og forklarte at det var løgn?

Det har nesten skjedd det og :ler:

mor frika helt ut over noe.

mens jeg mente det var bare å ta det knakende med ro så kom alt til å gå over av seg selv. og det gjorde det jo :ler:

Gjest Mayamor
Skrevet

Her har vi ingen tradisjon med påskeharen, men vi tuller jo med flere ting sammen med barna uten at vi legger opp til det som en "sannhet". ;)

Tradisjoner med hyggelige overraskelser kan ikke jeg se er negativt for barn. Skremming er en annen diskusjon, men nå annser ikke jeg at påskeharen som legge ut godteriegg som noe barn blir skremt av... :ler:

Skrevet

Hos oss kommer påskeharen hvert eneste år! Og nå er barnet i huset 17... :sjenert:

Jeg tror, som Arkana, at ingen blir traumatisert av å høre om og/eller tro på verken tannfe, julenissen eller påskeharen, jeg tror vi har godt av å fantasere litt sammen med ungene jeg!

Skrevet

Jeg har vokst opp uten påskeharen, det er ingen i min familie som har noen tradisjon med den.

Ungene får påskeegg men de vet at det er vi som kjøper og fyller eggene, det har aldri vært noen "hemmelighet".

Skrevet
Vi trodde på påskeharen da vi var små. Den kom og gjemte små sjokoladeegg rundt om i huset og 1. påskedag gikk vi rundt med hver vår kurv og lette etter eggene. Og så fikk vi et stort egg fylt med snop som stod på frokostbordet. Ser ingen grunn til at man ikke skal la barn tro på påskeharen, nissen, tannfeen eller hvem det er. Ingen blir traumatisert av det og jeg tror ikke noen vokser opp og tror at nissen faktisk eksisterer som voksen. Jeg ser ingenting galt med slike koselige fantastitradisjoner.

Helt enig. Milde moses så alvorlig folk tar alt mulig.

Skrevet
Ble bare litt irritert over måten at JEG MÅTTE fortelle at jeg løy. For de har da ting de tror på som ikke jeg tror på. Jeg går da ikke å sier til han at foreldrene tar feil.

Ja, hvorfor i all verden måtte du si noe mer om det? Det skadet ikke akkurat gutten at du fortalte om påskeharen. Syns ikke du har begått en dødssynd her :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...