Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal kjøpe nytt bilsete. Det blir et fremovervendt, det begynner å bli trangt om plassen for bena. Dette er ikke noe som er noe bråhast, så vi kikker litt her og leser litt der. Det som er viktig for oss (i tillegg til sikkerhet, selvsagt) er at det enkelt kan flyttes mellom biler.

Så fikk vi tips om at de på OBS hadde et veldig greit sete, som settes inn i trepunktsseler og kan vokse med barnet. Rimelig var det også.

Så da er mitt spørsmål, er dette for godt til å være sant? Kan man stole på sikkerheten til et sete fra OBS? Jeg er ingen merkesnobb, men når det gjelder sikkerhet til barnet mitt, betaler jeg det det koster. Samtidig er det jo ikke krise å spare penger, selvsagt.

Noen som har tips om andre seter som enkelt kan flyttes mellom biler? Vi snakker 15 mndr og oppover - 12 kilo +

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har Britax two way elite til begge våre barn. Det koster stort sett rundt 1600 på tilbud, for eksempel hos Fru Lyng. Det er enkelt å flytte, og kan stå begge veier. Ifølge Fru Lyng skal det holde til barnet kan sitte på pute.

Dette setet er også vervepremie hos bokklubbens barn, så hvis du er medlem der og får lurt noen inn, så får du det enda billigere.

Skrevet

Att det är trångt för benen ska inte vara ett hinder för att barnet ska sitta säkrast möjligt. Barn upp till 3-4 år bör helst sitta bakåtvänt för att deras huvud är så pass mycket större och tyngre än vad kroppen är. Det finns flera artiklar både på http://www.tryggtrafik.no och på http://www.vv.se om detta.

Så till din fråga.

Oavsett VAR du köper din barnstol ska den vara godkänd. Titta efter CE-märkning (i Sverige finns också en hårdare E-märkning). Är stolen godkänd med denna markering ska den vara säker.

När tidningarna testar barnstolar brukar de inte gradera stolarna utan bara se om de inte brister. Att gradera HUR säker en stol är ska vara väldigt väldigt svårt eftersom det beror på så många olika faktorer (stolens placering, bilens typ, vilken krock etc) och att det därmed kan ge en falsk bild av att vissa stolar är säkrare än andra.

Vill du ha den stolen så tycker jag du ska köpa den - om den är CE -märkt

Skrevet

Takk for svar. Ble litt klokere nå.

Skrevet

http://www.tryggtrafikk.no/Norsk/Trafikksi...blicShow;ID=877

her er bilde av godkjenningsmerket du skal se etter.

Jeg hadde ikke kjøpt et sete på obs, men det er meg.

Også er det viktig å kjøre bakovervendt til 3-4år, det er faktisk 5ganger så stor sjanse for at et barn blir drept i en kollisjon fremovervendt. Hadde heller kjøpt et bakovervendt med større plass til bena.

Gjest Mayamor
Skrevet

Vi har et slikt fra Obs og er fornøyd med det. :)

Skrevet
http://www.tryggtrafikk.no/Norsk/Trafikksi...blicShow;ID=877

her er bilde av godkjenningsmerket du skal se etter.

Jeg hadde ikke kjøpt et sete på obs, men det er meg.

Også er det viktig å kjøre bakovervendt til 3-4år, det er faktisk 5ganger så stor sjanse for at et barn blir drept i en kollisjon fremovervendt. Hadde heller kjøpt et bakovervendt med større plass til bena.

Har du forsøkt å kjøre med en treåring bakovervendt?

Det er IKKE plass til bena deres. Det er selvfølgelig en fordel å sitte bakovervendt, men det er IKKE deilig å sitte med knærne i brystet når man skal kjøre bil for det er i de fleste biler ikke plass til en treårings lange ben..

Vi har snudd begge våre når de var halvannet år ca. Da begynte de å protestere for de ble kvalme av å sitte baklengs (spydde - så det var klar tale). Men det var allerede begynt å bli trang for bena da..

Skrevet

Det er IKKE plass til bena deres. Det er selvfølgelig en fordel å sitte bakovervendt, men det er IKKE deilig å sitte med knærne i brystet når man skal kjøre bil for det er i de fleste biler ikke plass til en treårings lange ben..

Vi har snudd begge våre når de var halvannet år ca. Da begynte de å protestere for de ble kvalme av å sitte baklengs (spydde - så det var klar tale). Men det var allerede begynt å bli trang for bena da..

Ja visst har jag det.

Min treåring mätte hela 107 cm på sin 3 års dag OCH han satt bakåtvänt.

Han satt med benen böjda men långt ifrån uppe mot bröst och haka eller så var benen raka upp mot baksätets ryggstöd eller lite åt sidan.

Det är INTE farligt för barnen att sitta med böjda ben. Jag hade en länk till en trafiksäkerhets site om detta tidigare men finner den inte just nu.

I dag har vi dessvärre fått vända på sonen och sätta honom i en annan stol eftersom han vuxit ur den bakåtvända. Öronen sticker upp över ryggstödet och då är stolen för liten.

Skrevet (endret)

Det er flere seter som har god plass til bena bakovervendt, har også sett en 6åring som sitter bakover med helt fin plass til bena, så det argumentet holder desverre ikke!

Og ja, jeg lar heller barnet mitt sitte bakovervendt og sutre og klage litt, så lenge jeg vet han har det bra, enn at jeg vet at det er 5 ganger så stor sjans for at han dør hvis jeg skulle kræsje!

Men det er mitt valg! Hva andre velger får de bestemme selv, jeg sier bare hva jeg hadde gjort og begrunner.

Edit: Må legge til at når barn spyr og bare hyler så har jeg forståelse for at det er vanskelig å ha barn bakovervendt.. Men jeg gjør alt jeg kan for å ha barn i bilen bakovervendt så lenge som mulig etter å ha lest mye og hørt hva en overlege på ullevål har sagt om barn som kommer inn etter bilulykker.

Endret av Cathie
Skrevet

Lurer på hva slags biler dere kjører da.. Vi kjørte stor stasjonsvogn på det tidspunktet vi måtte snu barna - og det var faktisk trangt for bena. Setene er ikke så ulike at barnesetet vil ha så mye å si - det er vel heller plassen i baksetet.. Eneste er hvis man setter setet veldig bratt i ryggen.. Men da tipper de forover hvis de sovner - tror ikke det er bra for nakken heller jeg da.

Det er selvfølgelig flott hvis folk klarer å ha barna snudd til de er fire år, men det klarte ikke vi (på langt nær...).

Skrevet

Vi kjører en mitsubishi carisma, som ikke akkurat er blandt de største...

I duologic setet til min sønn (som bare foreløpig er 6mnd'er) sitter ofte sønnen til venninna mi på 2 i hakk nr 2 (er enda ett hakk så det blir mer plass til bena) med goood plass til bena, han må ikke bøye de i hele tatt! Ikke henger han med hodet når han sover der heller...

Så jeg skjønner faktisk ikke hvordan det ikke går!

http://www.nybaktmamma.com/plassen/showpos...28&postcount=18

Her er forresten bilde jeg snakket om...

Skrevet
Vi kjører en mitsubishi carisma, som ikke akkurat er blandt de største...

I duologic setet til min sønn (som bare foreløpig er 6mnd'er) sitter ofte sønnen til venninna mi på 2 i hakk nr 2 (er enda ett hakk så det blir mer plass til bena) med goood plass til bena, han må ikke bøye de i hele tatt! Ikke henger han med hodet når han sover der heller...

Så jeg skjønner faktisk ikke hvordan det ikke går!

http://www.nybaktmamma.com/plassen/showpos...28&postcount=18

Her er forresten bilde jeg snakket om...

*imponert*

Skrevet

OBS har da forskjellige bilseter. HTS Be safe Izi kombi, som har kommet meget bra ut i tester, det finnes på OBS og det. Og er billigere der en i banreutstyrsforretninger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...