Gjest Pax Skrevet 8. mars 2007 #1 Skrevet 8. mars 2007 Jeg er ganske fersk på hekling, men liker det, og har heklet skjerf, vanter og vesker i det siste. Det er selvlært, så jeg har lært en del underveis. Bruker ikke oppskrift, men hekler etter fantasien. Jeg har et spørsmål om løse tråder: Når jeg har heklet noen omganger, og vil bruke en ny farge, har jeg klippet av tråden, og knyttet den nye tråden sammen med den gamle med en knute. Så har jeg knyttet en ekstraknute, og strammet godt. Deretter har jeg vasket plagget i vaskemaskin et par ganger (ullprogram), for å herde knutene. Deretter venter jeg en stund før jeg bruker plagget, helst noen uker, for at knuten skal "sitte". Dette funker greit når jeg bare bruker en eller to farger - da hekler jeg opp hele garnet og lager så en knute. Om jeg bruker flere farger, vil det jo bli flere knuter. Men det er jo ingen optimal løsning - knuten kan gå opp. Og særlig når det gjelder sokker - da vil jo knutene være harde å tråkke på! Det jeg t r o r man gjør er at man ikke klipper av tråden når man er ferdig med en omgang/farge, man lar den bare være der. Så begynner man på ny farge/tråd, og når man er ferdig med den igjen, "fisker" man ganske enkelt den gamle fargen/tråden opp og forsetter å strekke/hekle. Slik kan man redusere løse tråder. Blir ikke det riktig? Men det må jo bli noen løse tråder uansett. Hva gjør man med med dem? Jeg ser for meg at man fester dem så godt man kan, deretter tar man en nål, og syr den løse tråden inn i plagget. Stemmer det? Håper jeg klarte å forklare riktig.
Gjest Gjesta Skrevet 8. mars 2007 #2 Skrevet 8. mars 2007 Nå er ikke jeg noen ekspert, men jeg kan jo fortelle hva jeg gjør hvis jeg hekler med samme farge knyter jeg en knute og fester trådene i tøyet til slutt (klipper den aldri av nærme knuta) Men hvis man skal bytte farge ofte ville jeg nok latt den henge og hekle den inn i tøyet slik at det ikke synes hvis det er mulig så jeg slapp å feste et hundretalls tråder etterhvert. På den annen side... Nå jeg har heklet duk av små rundinger så har alle rundinger hatt to tråder som måtte festes etterpå, det er litt av en drittjobb, men det er eneste løsning. Så du kan fint hekle inn en tråd uten å knyte en knute, og så sy den inn senere.
Ugla Skrevet 8. mars 2007 #4 Skrevet 8. mars 2007 Ingen knuter! Endene (trådene) festes med nål, ved å sy de pent (=minst muli synlig) inn i arbeidet på vrangen. Om man t.d. strikker striper (eller annet mønster) kan man la være å kutte tråden mellom hver gang fargen brukes, men la den "følge med" på vrangen, dersom det ikke blir for lange "løkker" (dersom de blir for lange, er det fort gjort å "hekte seg fast" i de når plagget brukes).
Wildy Skrevet 8. mars 2007 #5 Skrevet 8. mars 2007 Jepp, dropp knutene! La trådendene henge og sy de pent inn når arbeidet er ferdig. Dette gjelder både strikking og hekling.
Gjest Pax Skrevet 8. mars 2007 #6 Skrevet 8. mars 2007 La trådendene henge og sy de pent inn når arbeidet er ferdig. ← Men kan det rakne?
Ugla Skrevet 8. mars 2007 #7 Skrevet 8. mars 2007 Men kan det rakne? ← Nei, ikke når du strikker/hekler et par masker med begge trådene (dobbel tråd), og lar det være igjen en ende på 10 - 15 cm (som du senere syr fast).
Spirito Skrevet 9. mars 2007 #8 Skrevet 9. mars 2007 Jeg lar trådendene henge uten knute og uten å strikke med dobbel tråd noe sted. Det blir penest, og det rakner da aldeles ikke. Bare la det henge igjen en stump på 10 cm. Når man hekler kan man ta stumpen fra den gamle nøstet og hekle inn i neste runde. Da legger man det bare oppå kanten av arbeidet, og lar den følge med. Det samme gjør man med den nye stumpen i neste runde.
Gjest Pax Skrevet 9. mars 2007 #9 Skrevet 9. mars 2007 Når man hekler kan man ta stumpen fra den gamle nøstet og hekle inn i neste runde. Da legger man det bare oppå kanten av arbeidet, og lar den følge med. Det samme gjør man med den nye stumpen i neste runde. ← Det var lurt.
Gjest Frk Åberg Skrevet 9. mars 2007 #10 Skrevet 9. mars 2007 Når jeg strikker ting hvor vrangen ikke skal syns (f.eks. en sokk, genser i motsetning til et skjerf), lar jeg tråden henger for så å ta den opp igjen om det ikke er alt for lenge til jeg skal skifte farge. Hvis jeg klipper tråden, syr jeg trådene inn i arbeidet til slutt. Unngår å lage helt enkle, vanlige knuter, men heller gjøre det sånn at om knuten skulle gå opp, så henger det en lengre stump der, slik at det blir lettere å fikse på enn om stumpen er veldig kort.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå