Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja jeg sliter endel med dette foreldrepengeberegningen.. Kort fortalt er min situasjon slik:

- Jeg jobba 100% i vikariat fra juli til og med november 2006. Har fått fast lønn

- Har jobba 60% i vikariat fra desember til nå. Har fått fast lønn.

- Har jobba ekstra ett annet sted der jeg har levert timeliste.

- Har jobba som avlastningshjem der jeg har levert timeliste

Lønningskontoret mitt sier nå at jeg KUN vil få beregnet mitt vikariat på 60% som fødselspengegrunnlag. Dette fordi det er den lønnen jeg har når jeg går ut i permisjon, og fordi dette er en fast-lønn-ordning.

Jeg nekter å godta at min 100% jobbinga (i de værste mnd av mitt liv) ikke skal få innvirkning på foreldrepengene mine. Jeg vil også ha med inntekten min fra den timebaserte jobben (selv om ikke det er snakk om sååå mye) og fra avlastningsgodtgjøringa (dette utgjør en betydelig sum).

Derfor er mitt spm:

Finnes det andre som har fått flere forskjellige jobber som grunnlag ved beregning av foreldrepenger?????? Og har man da jobbet på fast lønn eller timebasert?

Finnes det noen andre som har fått beregnet lønna som avlastningshjem som grunnlag til foreldrepenger??

Skrevet

all skattepliktig inntekt regnes med, men det er ikke lønningskontoret ditt som avgjør dette, det er nav. Ta en prat med dem!

Gjest baby-E
Skrevet

en gammel kollega av meg jobber 85 % på et sykehjem. Hun er gravid, og nå jobber hun ekstra på min jobb for at hun skal få 100%. Så hun får jo foreldrepengegrunnlaget fra to jobber. En med fast lønn og en med timelistelønn.

Skrevet (endret)

Tror du virkelig det gaja?? *håpe håpe*

Jeg skal til NAV trygd til onsdag, så jeg håper å få litt mer svar da... Har vel kommet fram til at lønningskontoret er vant med å håndtere de som faktisk har fast jobb, og ikke slike som meg som ligger i grenseland...

Baby-E, så fint! Jeg blir glad når jeg hører om andre som får beregnet flere inntekter.. Ble sånn i tvil etter møte med lønningsdama som var så påståelig :forvirret:

Endret av iss
Skrevet

lønningsdama mi var like påståelig, men jeg endte opp med å få 92% av full inntekt som grunnlag, og ikke 62% som hun mente jeg skulle ha. Alle ekstratimene mine telte med.

Noe annet er at hvis du har hatt inntekt de siste 3 årene som er høyere enn den du har hatt de siste mnd, "så skal et lengre tidsrom legges til grunn". Foreldrepenger beregnes på samme måte som sykepenger. Hvis jeg var deg ville jeg lest folketrygdloven. Den er veldig enkel og grei, og det dukker stadig opp detaljer man ikke var klar over. Det er paragraf 14 og 8 som er aktuelle for deg, de er lest på en kveld (det mest lønnsomme kveldsarbeidet jeg gjorde i fjor ;)).

http://rundskriv.nav.no/rtv/lpext.dll?f=te...=main-j.htm&2.0 (gå inn på lover, folketrygdloven)

Skrevet

Jeg har jobbet som vikar og hatt veldig variabel lønn hver måned. De på lønningskontoret på jobben min tok snittet av det siste året, og dette får jeg utbetalt. Det er litt opp til jobben din hvordan de vil regne ut. Hun jeg snakka med var snill og så at det ville lønne seg mest for meg at de tok snittet av det siste året. Men snakk med de på NAV, for jeg mener du har krav på å få regna ut snittet av de 6 eller 10 siste månedene hvertfall.

Skrevet
all skattepliktig inntekt regnes med, men det er ikke lønningskontoret ditt som avgjør dette, det er nav. Ta en prat med dem!

Dette er feil. Det er pensjonsgivende inntekt visstnok.

Og NAv sier at det er lønningskontoret som beregner hva jeg får i fødselspenger

Jeg har jobbet som vikar og hatt veldig variabel lønn hver måned. De på lønningskontoret på jobben min tok snittet av det siste året, og dette får jeg utbetalt. Det er litt opp til jobben din hvordan de vil regne ut. Hun jeg snakka med var snill og så at det ville lønne seg mest for meg at de tok snittet av det siste året. Men snakk med de på NAV, for jeg mener du har krav på å få regna ut snittet av de 6 eller 10 siste månedene hvertfall.

Ja virker som det er lønningskontoret som styrer ganske mye! men hjelper ikke når de ikke helt har peiling heller....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...