lillesky Skrevet 8. mars 2007 #1 Skrevet 8. mars 2007 Hva betyr det å ha for høy s-crp? Fant litt om det her. Ser at s-crp skal være under 10, mens jeg har 14 (ikke så veldig høyt?), men jeg har hatt høyt s-crp flere ganger nå.
Gjest Lano Skrevet 8. mars 2007 #2 Skrevet 8. mars 2007 Det betyr vel at du har en infeksjon i kroppen? Jeg hadde en gang crp på 16, da var det et vanlig forkjølelsessår på munnen. Hvis du har skyhøy crp - da snakker vi langt over 100 - kan det vel være kreft? Jeg leste et sted at man også kan få forhøyet crp av å være gravid...
Drua Skrevet 8. mars 2007 #3 Skrevet 8. mars 2007 En CRP (c-reaktivt protein) på 14 er ingenting å bekymre seg over, det er ikke høyt i det hele tatt. Opp til 10 er normalt, 14 er bare såvidt litt over. Tenk på at skalaen går til gjerne 300-400 på det alvorligste. At CRP'en bittelitt forhøyet kan tyde på virusinfeksjon. Men, det stemmer at CRP en sier noe om alvorlighetsgraden. For eksempel kan man generalisere og si at en CRP ved luftveisinfeksjon på rundt 50 kan tyde på halsbetennelse eller bronkitt, og rundt 100 og oppover tyder på lungebetennelse.
MissJenny Skrevet 8. mars 2007 #4 Skrevet 8. mars 2007 en CRP over 5 regnes som en liten infeksjon, iallefall hvor jeg jobber, men under 10 er heller ikke uvanlig å regne som normalt. Man kan ha en liten infeksjon i kroppen, som f eks forkjølelsessår eller når CRP er veldig høy kan det være influensa, lungeinfeksjon. Men du kan IKKE si at det er kreft om CRP er over 100. jeg har hatt pasienter med en crp på over 300, og det har ikke vært kreft. Så folk må ikke bli redde av den grunn, om det er over 100. 14 tror jeg ikke er alvorlig, har hørt at de ikke starter med antobiotika om den er under 25.
Gjest Gjest Skrevet 8. mars 2007 #5 Skrevet 8. mars 2007 CRP (C-reaktivt protein) måler betennelsesreaksjoner og infeksjoner i kroppen. Dette proteinet reagerer raskt ved infeksjoner og gir dermed et godt målingsgrunnlag ved en infeksjon. Noen indikasjoner for ved måling av CRP, (sakset fra norsk elektronisk legehåndbok):Mistanke om bakterielle infeksjoner, også hos gravide (CRP stiger lite ved graviditet) Differensialdiagnostikk mellom bakterie og virus-infeksjoner i luftveier og hjernehinner Høy CRP ses ofte ved pyelonefritt og salpingitt Nivådiagnostikk ved urinveisinfeksjoner hos barn, i noen grad også hos voksne Påvise infeksjon hos immunsupprimerte, og intrauterin infeksjon hos gravide ved for tidlig vannavgang Seriemålinger kan brukes til å følge sykdomsaktivitet og til å påvise postoperative komplikasjoner Prediksjon av kardiovaskulær sykdom? Kvantitativ bestemmelse av CRP har vist seg å kunne være en mulig prediktor.
lillesky Skrevet 8. mars 2007 Forfatter #6 Skrevet 8. mars 2007 Tusen takk for gode svar! Nå vet jeg mer om dette.
MissE Skrevet 8. mars 2007 #7 Skrevet 8. mars 2007 Generelt sett er det vanlig å si at crp opp til ca 60-70 kan tyde på virus-infeksjon, mens det ofte er bakteriellt dersom det er høyere enn dette. Men man begynner ikke å gjøre noe med en crp som bare er 14. Så det går nok fint
Gjest Frysepulver Skrevet 8. mars 2007 #8 Skrevet 8. mars 2007 Jeg hadde CRP på 386 - det var ikke kreft, nei
lillesky Skrevet 9. mars 2007 Forfatter #9 Skrevet 9. mars 2007 Crp på 14 er altså ingenting. Men det er greit å vite mer om verdiene, spesielt når det står at de er høye...
Gjest Marthe Skrevet 30. september 2010 #10 Skrevet 30. september 2010 en CRP over 5 regnes som en liten infeksjon, iallefall hvor jeg jobber, men under 10 er heller ikke uvanlig å regne som normalt. Man kan ha en liten infeksjon i kroppen, som f eks forkjølelsessår eller når CRP er veldig høy kan det være influensa, lungeinfeksjon. Men du kan IKKE si at det er kreft om CRP er over 100. jeg har hatt pasienter med en crp på over 300, og det har ikke vært kreft. Så folk må ikke bli redde av den grunn, om det er over 100. 14 tror jeg ikke er alvorlig, har hørt at de ikke starter med antobiotika om den er under 25. Jeg var akkurat på lege besøk og tok en Crp prøve, og jeg hadde 33! Og det var litt for lavt til å få antibiotika, utrolig kjipt! Har akkurat startet på idrettslinja, og ligger rett ut hjemme. Ikke mye gøy !
Twink Skrevet 30. september 2010 #11 Skrevet 30. september 2010 Jeg var akkurat på lege besøk og tok en Crp prøve, og jeg hadde 33! Og det var litt for lavt til å få antibiotika, utrolig kjipt! Har akkurat startet på idrettslinja, og ligger rett ut hjemme. Ikke mye gøy ! Kort fortalt, så er det ofte ved virusinfeksjoner at CRP er forhøyet, men ikke veldig høy. Antibiotika hjelper ikke på virusinfeksjoner, kun på bakterielle infeksjoner. Så antibiotika skal ikke gis med mindre man ligger minst over 50, gjerne nærmere 100. Ligger verdiene imellom dette, ser de ofte på symptomer hvorvidt antibiotika skal gis eller ikke.
ninuska_ Skrevet 30. september 2010 #12 Skrevet 30. september 2010 Jeg hadde CRP på over 190 når jeg hadde lungebetennelse, og da fikk jeg min dose antibiotika Spar antibiotikaen til du faktisk trenger den - noen ting går over av seg selv
Gjest smoothie22 Skrevet 30. september 2010 #13 Skrevet 30. september 2010 hvor kan jeg gå for og få tatt en crp ? utenom legen.. var der idag og får ikke time igjen veldig kjapt - glemte og nevne om vi skulle ha tatt en prøve, den var litt høy sist. jeg bare lurer, litt off topic:)
Twink Skrevet 30. september 2010 #14 Skrevet 30. september 2010 Du må nok til legen for ny prøve. Om du bare skal ha oppfølging er det ikke sikkert du trenger time, jeg har ofte hatt oppfølging hvor de har sjekket crp, og bare kommet inn til legen om det har vært behov. Ring dit i morgen og hør om det er mulig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå