Gå til innhold

universitetet

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

heisann!

noen som har gått på universitetet i oslo eller som hr noen erfaringer derfra? og noen som har tatt jus eller kriminologi? fortell meg alt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg studerer ved UiO, men har hverken tatt jus eller kriminologi. Har et sterkt inntrykk av (fra min søster) at du må være motivert for å lese veldig hardt på jus, og at det du leser er ganske "tørt". En del folk sier at UiO er stort og skremmende, men jeg har aldri opplevd universitetet sånn. Det er et hyggelig sted å være student. I tillegg kan du risikere å møte en hel del intelligente og interessante mennesker.... :wink:

Men med omleggingen til kvalitetsreformen til høsten blir nok studieløpene noe annerledes enn det de er i dag, så du får sjekke ut nettsidene for å se hvordan det vil arte seg.

Amarone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

takk fopr svar! hvilken linje tar dere? det er ikke sånn obligatorisk møte hver dag? dewt er mer frilesingpå eget ansvar ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har gått på Blindern i 1 år. Gått på mat.nat. (realfag tok informatikk). Jeg trivdes IKKE. Ble for stort for meg. Men fikk venner lett da :P

Jeg bare vet hvordan det er på matnat mht hva som er obligatorisk og slikt. Forelesningene er stort sett IKKE obligatoriske, men utrolig kjekke å være på. Å lese alt pensumet på egenhånd går sjelden bra. Selvfølgelig er det noen som klarer det..

Dersom det er obligatoriske forelesninger, så får du beskjed på forhånd om hvilke som er det.

Det som er bra med universitetet er at man kan til dels legge opp sin egen timeplan. I allefall dersom man ikke går på profesjonsstudier.

Man har faste dager med forelesninger, men så er det gruppetimer man kan velge mellom i tillegg. Dessuten bør du finne noen du kan danne kollokviegrupper med (en gruppe hvor dere leser fag sammen/går gjennom pensum).

Lykke til med valget!

Hilsen Kosepia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det VAR frihet på eget ansvar, men med kvalitetsreformen fra høsten av vil friheten bli kraftig innskrenket. Studieløpene fra høsten av vil bli mer som på høyskolene nå (=videregående), med obligatorisk oppmøte og innleveringer av oppgaver som skal inngå som en del av en mappeeksamen. Men du vil sannsynligvis ikke få fulle skoledager, men kanskje 1 eller 2 forelesninger om dagen, hvor du disponerer resten av dagen fritt. Jeg er glad for at kvalitetsreformen ikke rammer meg!

Amarone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg går på to forskjellige fakulteter nå: samfunnsvitenskapelig og matematisk-naturvitenskapelig. tidligere har jeg også vært innom historisk-filosofisk fakultet. jeg vil helst ikke ut med nøyaktig hvilke fag jeg går på, fordi de er ganske små og jeg foretrekker å være litt anonym.

det er ikke obligatorisk møte hver dag, det var det heller ikke da jeg gikk på høyskolen i oslo. likevel stor forskjell mellom høyskolen og universitetet - på hio hadde jeg 28 undervisningstimer i uka (studerte 100%), mens på uio har jeg nå 12 timer undervisning i uka (og studerer 200%). så det blir stor forskjell på hvor fritt man disponerer sin egen tid.

det er mange sider pensum å lese gjennom og lære seg, så du er nødt til å ha en viss selvdisiplin - du er IKKE forberedt til eksamen selv om du har vært på alle forelesninger/kurs/grupper hvis du ikke har arbeidet selv utenom! dessuten får du VELDIG mye mer ut av undervisningen når du er forberedt!!!!!

det meste er ganske fritt, men forskjellige fag har forskjellige regler for hva som er obligatorisk for å få karakter: noen krever bare at du melder deg på og møter opp til eksamen, noen har obligatoriske oppgaver, ekskursjoner eller undervisning.

men en ting er sikkert: du har uansett 100% ansvar selv, så skal du få noe ut av investeringen din, må du ta det ansvaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

jeg er veldig så skolelei og orker ikke gå på skolen hver dag! så jeg hadde håpet på at systemet var slik at jeg nmeldte meg på og kom og gikk på de undervisningstimer forelesninger jeg selv ønsket!

jeg er utrolig flink til å jobbe alene være forberedt og studere for meg selv og lese godt!

takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

i tromsø hadde juss-studiet obligatoriske timer i form av gruppeundervisning (ikke forelesninger). dette gjaldt ikke privatistene.

intensiteteten varierte, men den obligatoriske undervisningen var ikke hver dag. i tillegg hadde vi valgfrie innleveringsoppgaver,og de fleste benyttet anledningen til å få litt tilbakemelding. forelesningsrekkene kunne også gå litt i rykk og napp, ettersom det er vanlig å benytte seg av innleide forelesere. tidspunkt fikk vi beskjed om fortløpende.

i tillegg hadde vi private kollokvier.

dette er kanskje ikke faget for en skolelei, men det er ikke kjedelig og tørt heller. det vanlige var å bruke 12 timer daglig på studiet, men mange jobbet mye mer enn det, fordi karakteren er meget avgjørende for hvilken type jobb du vil få som jurist. det var morsomt å holde på med praktiske oppgaver, hvor du skal argumentere utfra gitte fakta, og de fleste forelesere er flinke til å gi stoffet relevans og aktualitet. hvis du er litt inne på den norske statsforfatningen, så er du godt på vei i teorien for 1.avd juss. oppleggene varierer også litt fra studiested til studiested, så det er nok lurt å sjekke. jeg tok bare 1.avd som del av en annen grad.

*ravna*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som sagt, hvor stor friheten er avhenger av hvilket fag du går på. jeg vil absolutt anbefale at du i stor grad følger undervisningen, det gjør ting lettere for deg selv, og det er sjelden snakk om mer enn to timer om dagen.

men når det ikke er obligatorisk, har du i det minste muligheten til å velge. det er uansett bare du som må ta konsekvensen av evt ufornuftige valg, men du vil nok fort oppdage at det ikke er så mange 'mønsterstudenter', som gjør akkurat det de burde gjøre til enhver tid. for eksempel skulle jeg egentlig hatt undervisning akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...