salsera Skrevet 8. mars 2007 #1 Skrevet 8. mars 2007 Jeg har en balkong hvor solen ikke kommer helt til, men likevel har jeg lyst til å prøve å dyrke noen urter der. Kan dere hjelpe meg med tips til hvilke som egner seg?
Gjest piaf Skrevet 8. mars 2007 #2 Skrevet 8. mars 2007 (endret) Har litt av samme problem selv. Mynte klarer seg fint i halvskygge, og vokser som et uvær uansett hvordan du behandler den. Den sprer seg "sidelengs" og må derfor deles en gang i året når den står i potte. Av samme grunn må mynte ikke plantes sammen med andre urter i feks verandakasse, den vil antakelig ta over plassen fullstendig. Grønnmynte er den mest anvendlige sorten, synes jeg. Genialt å ha på terrassen. Ellers kan du også prøve dill (ettårig), persille (toårig), kjørvel, løpstikke og gressløk (flerårige). Typiske middelhavsurter som rosmarin, oregano, timian etc er veldig varmekjære og tørketålende, og vil helst ha full sol. Endret 8. mars 2007 av piaf
Leo Skrevet 8. mars 2007 #3 Skrevet 8. mars 2007 Så spørsmålet ditt i dagboken min, salsera, men jeg har ikke kommet så langt at jeg har svart enda, så da gjør jeg det her i stedet. Før jeg endte opp med enebolig var jeg en ihuga "balkonghager" og hadde på det meste nærmere 20 sorter urter på balkongen min hvis jeg ikke husker feil. At solen ikke kommer helt til, skal du bare være glad for! Full sol på en balkong hele eller deler av dagen gjør det ulidelig varmt for selv de mest varmekjære planter og de blir utsatt for tørke og sykdom. Halvskygge på en balkong betyr ikke dyp og fuktig skygge som f.eks. under et tett kratt i en hage og det lyset som kommer til på norske sommerdager er som regel mer enn nok selv for lyselskende planter selv om solen ikke står direkte på. For ordens skyld eksperimenterte jeg ett år med å ha de samme plantene i full sol og i halvskygge/skygge (Hadde uteplass på begge sider av leiligheten) og de som befant seg i skyggen, var de som klarte seg absolutt best selv om de var definert som planter som trives best i full sol slik som f.eks. basilikum. Det de varmekjære plantene som basilikum virkelig misliker er imidlertid kulde, så de vokser dårlig i 10 - 12 varmegrader og dør øyeblikkelig hvis de blir utsatt for frost. Balkonger er imidlertid langt mindre utsatt for frost og kulde enn hager, så det burde ikke være noe problem. Du kan m.a.o. velge akkurat de urtene du vil. Selv om jeg eksperimenterte med mange forskjellige og sådde de fleste selv, kom jeg frem til at det lureste er å begrense seg til noen få varianter som man faktisk bruker og det er like greit å kjøpe dem i et gartneri. Selv om noen sorter er flerårige, kan man like gjerne droppe å forsøke å få dem til å overvintre i krukker. (Unntaket er kanskje nettopp mynte. De er mer seiglivete enn det verste ugress...) Krukker fryser til på en helt annen måte enn jorden i en hage og det er sjelden vellykket. De fleste urter trives best i lett, sandblandet jord, men det går fint med vanlig balkongjord. Jeg vil imidlertid anbefale deg å unngå de billigste variantene. De inneholder så og si ingen næring og holder utrolig dårlig på fuktigheten. Når du planter, så husk å legge et lag med lecakuler i bunnen og ett lag med fiberduk (Du kan godt bruke gamle nylonstrømper eller en gammel t-skjorte i stedet) før du fyller opp med jord. I jorden er det lurt å blande gjødsel (F.eks. "Blåkorn") spesielt beregnet for formålet. Hvis balkongen din ikke er overbygd, må du også sørge for at det er hull i bunnen av plantekarene slik at plantene ikke drukner i regnvær. Det er også viktig at du velger store nok plantekar. 2 - 3 liters potter er alt for små og tørker ut i løpet av noen timer på varme sommerdager! Jeg vil si at 10 - 15 liter er et absolutt minimum dersom du vil unngå å komme hjem til massedød etter å ha vært borte en helg i løpet av sommeren. Lykke til!
salsera Skrevet 9. mars 2007 Forfatter #4 Skrevet 9. mars 2007 Takk! Jeg så på planter i går, og var litt overveldet over utvalget i mynter. Men akkurat den sorten jeg hadde lyst på (jeg har sett den der før), hadde de ikke, så det får vente litt. Jeg kjøpte bare persille i går. På de fleste sto det at de trengte sol, så jeg tok ikke sjansen, men neste gang skal jeg være modigere! Jeg har rosmarin og basilikum stående i kjøkkenvinduet, men jeg tror ikke rosmarinen trives helt der. Kanskje jeg skal prøve å sette den ut etterhvert? Vet forresten noen hvilken type mynte som brukes i marrokansk te?
Leo Skrevet 9. mars 2007 #5 Skrevet 9. mars 2007 Så vidt jeg vet er det vanlig grønnmynte som brukes i marokkansk te. Finner du eplemynte, er den også veldig god som te. Selv liker jeg best disse to myntesortene, men det er jo en smakssak. Du bør nok vente litt før du kjøper planter med tanke på å plante ute og du bør kjøpe dem hos et hagesenter. De du kjøper i matbutikken er først og fremst beregnet på forbruk og er egentlig sådd alt for tett og drevet frem for fort til at de er særlig motstandsdyktige. Mange urter, bl.a. rosmarin trives rett og slett dårlig innendørs bl.a. fordi de får for lite lys. Det virker kanskje ikke slik, men selv lyset fra et stort vindu er langt dårligere enn det vil være i skyggen utendørs. En del urter, slik som persille, gressløk og mynte, kan du sette ut i begynnelsen/midten av mai. Mer varmekjære sorter kan du med fordel vente med til slutten av mai/begynnelsen av juni. Et alternativ er selvfølgelig å ha dem inne når det er kaldt og sette dem ut når det er finvære, men det blir jo fort en del "pes".
salsera Skrevet 9. mars 2007 Forfatter #6 Skrevet 9. mars 2007 Solen tittet fram et øyeblikk i går, og da ble jeg kanskje litt for ivrig på å komme i gang. De hadde både grønnmynte og eplemynte, så da får jeg prøve en av dem. Lurt tips med store potter, forresten. Jeg hadde egentlig tenkt å ha mange små, men det er kanskje lurt å begrense seg litt. Riktignok har jeg en nabo som pleier å ta seg veldig bra av plantene mine om jeg skal bort, men de overlever sikkert bedre hos meg hvis pottene er litt større.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå