Gå til innhold

3 jenter reiser til Krakow på tirsdag :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heia alle reiseglade forumister!

Jeg leser på internett og på forumet for å finne noe spennende om Krakow. Finner mest hoteller og flyreiser :overrasket: men det er allerede i boks. Vi skal reise med Widerøe og Norwegian, og har leid leilighet på internett. Det hele kom på kr 2540,- pr pers :klappe: (tur/retur Lofoten-Krakow m/overnatting)

Nå vil jeg gjerne høre fra noen som har vært der, om hva som er verdt å få med seg av opplevelser og shopping?

Hører at krystall og rav er billig, men kanskje det finnes kanskje flere spennende ting å få kjøpt?

Noen som har kjennskap til teater og opera? Kanskje ikke helt enkelt hvis dette skjer på polsk men.. :ler:

Tar imot alle tips med takk!!

Hilsen Glasspus

Videoannonse
Annonse
Gjest gjesta
Skrevet

Krakow er en fin by :) Jeg vet dessverre ikke så mye om teatertilbudene der, da jeg var der for noen år siden var det meste sommerstengt, men det er absolutt en kulturby, og noen ting kan man nok fint se selv om de snakker polsk.

Det ligger/lå en kjempefin plakatbutikk like i utkanten av gamlebyen, husker ikke gatenavnet, men kan prøve å finne det. Polske plakater er utrolig fine.

Dessuten bør man vel dra til Auschwitz som bare er noen få mil og få kroner med tog eller buss. Og saltgruvene.

Skrevet

Jeg var i Krakow for 2 år siden. Bodde i gamlebyen som er kjempekoselig. Den er ikke så veldig stor og det går fort å bli kjent der. Vi bodde på hotel Globetroter, dvs. vi bodde ikke på selve hotellet men i en av leilighetene som hotellet hadde i bygården ved siden av hotellet. Det var veldig ok! (de som jobbet på Hotel Globetroter var forøvrig kjempehyggelige!!! Kan anbefale det stedet på det varmeste!)

Maaaange skobutikker og kjempebillig.

Maaaange gode restauranter:

Chimera - (adr. Sw. Anny 3) Restauranten er delt bar-restuarant og en a la carte restaurant - spiste 2 ganger på sistnevnte

Trattoria Soprano - (adr. Sw. Anny 7) en italiensk restaurant. Bl.a. nydelig pizza. Perfekt lunch-sted. Billig. Vi var 2 og betalte vel 100 norske kroner for 2 pizza, øl, vin og kaffe.

Pod Aniolami - (adr. ul. Grodzka 35) Polsk restaurant. Kanskje min favoritt. Spiste nydelig svineknoke der. Dette er en kjeller-restaurant men det er også kjempekoselig å spise oppe i bakgården hvor det er masse planter, blomster og fugler som synger!

Cherubino (ul. Tomasza 15) Koselig restaurant med nydelig mat dette også.

Ellers er det jo mye rav-smykker å få kjøpt. Alt fra dyrere smykker i gullsmedbutikker til billigere varianter i hallen nede på torget.

Forøvrig er dette mange jazz-klubber i gamlebyen. Vi var mye på en som heter Jazz Club u Muniaka (ligger i gaten ul. Florianska, helt nederst mot det store torget).

Hvis dere har tid anbefales det å besøke saltgruvene utenfor byen. Imponerende og storslagent.

http://www.salt-mine.pl/home.php?action=&id_language=2&

Denne siden var til stor hjelp for oss:

http://www.cracow-life.com/

Gjest _Leela_
Skrevet

Har også vært i Krakow og forelsket meg totalt i den byen. Var noe med atmosfæren der pluss at vi traff mange trivelige mennesker som gjorde oppholdet bare ennå bedre. Så gled dere.

Ellers så ligger jo Auschwitz like utenfor Krakow, kanskje ikke en koseopplevelse, men utrolig sterkt og et sted en bør besøke og få omvisning på. Men det kommer jo så klart ann på hva dere vil se og oppleve.

Skrevet

Takk for mange gode tips, skal skrive ut svarene og ta med meg. Kjekt å vite om noen spisesteder - så man slipper å bruke tid på å lete opp selv. Så kan man heller bruke tida til å handle sko ;) og kjøpe plakater - har hørt det før også at de har mye flott i plakater der borte.

Tar gjerne i mot flere tips, bl.a. utesteder/barer/restauranter/shopping, hva som helst!

Vi har tenkt å få med oss saltgruvene men Auswich falt ikke helt i smak hos en av mine venninner.. men vi får se.

Hilsen Glasspus.

• 2 uker senere...
Skrevet

Så var turen til Krakow over... og sitter igjen med følgende inntrykk:

- leiligheten var billig og bra, men renholdet kunne vært bedre

- stor forskjell på servicen man fikk på div butikker og restauranter, noen ble sure når de måtte "jobbe" for føden, mens andre ikke visste hva godt de skulle gjøre.. men sånn er det vel her hjemme også :)

- utrolig utvalg i hva du måtte ønske, fra sportsutstyr til undertøy.

Dette får du farlig billig:

Strømper/stømpebukser, sportstøy (som er av merket "Gatta")

Håndtverk som treskrin, skinnhansker, lester osv

Alkohol... av polsk opprinnelse, spesielt Vodka

Mat og drikke på restaurant (men importert Champagne var "dyrt")

Kolonialvarer

Hvis noen lurer på noe så bare spør. Dette er en by jeg vil tilbake til, og gjerne med kjæresten min neste gang. For det var mye vi ikke fikk gjort.. ble ikke tur til saltgruvene el Auschwitz. Det er vel sånn det blir når 3 shopping-gærne damer drar på tur og oppdager et kjøpesenter som Galeria Krakowska (vi døpte det om til Galeria Krakilska.. vi ble jo helt gærne der inne.. brukte forferdelig mye penger.. to av kredittkortene mine gikk tomme.. gulp)

Taxisjåføren som kjørte oss til flyplassen i Krakow når vi skulle hjem trodde jeg hadde mannen min i bagasjen (den var tung ja) hugget i småbiter - han var litt pervers den typen. Fortalte oss en historie om en "galning" som var så forbannet på kona si at han hadde kuttet av seg tisseluren.. he he..

Vi var alle enige om at vi har hatt en fin tur.. he he..

Glasspus

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...