huldra11 Skrevet 8. mars 2007 #1 Skrevet 8. mars 2007 (endret) Denne må du bare prøve!!! FIRKLØVERKAKE :kaffe: ************** Bunn: 3 egg 300 g sukker 125 hvetemel 150 g malte mandler 1 1/2 ts bakepulver 2 ts vaniljesukker 75 g meierismør Pisk eggedosis av sukker og egg. Smelt smøret. Bland alt sammen. Stekes i rund form (24 cm) midt i ovnen på 175 - 200 grader i 45 - 50 minutt. Fyll: 200 g Firkløver sjokolade 100 g meierismør 1 dl kremfløte 1/2 dl sukker Smelt smør og sukker sammen først. Ha så i sjokoladen og smelt den. Bland inn fløten til slutt. Bre fyllet over kaken. Fyllet stivner fint ved avkjøling. Denne er bare helt nyyydelig!!! Kom gjerne med flere forslag! Endret 8. mars 2007 av huldra11
Gjest silkesvarten Skrevet 8. mars 2007 #2 Skrevet 8. mars 2007 dette må være en gøyal tråd.... "lete igjennom mine kakeoppskrifter"
gard Skrevet 8. mars 2007 #3 Skrevet 8. mars 2007 Hei Jeg mener fremdeles at http://www.detsoteliv.no inneholder masse snadder :smile:
Mrs. K Skrevet 8. mars 2007 #4 Skrevet 8. mars 2007 Kanelkaken som alle liker 3 teskje natron 600 g mel 500 g sukker 30 g kanel 7,5 dl kulturmelk 175 g smeltet smør/margarin Bland det tørre med melken og tilsett margarin. Bakes i smurt (eller bruk bakepapir) langpanne ved 200 grader i 30-40 minutter. Når kaken er avkjølt lages glasuren. 350 g flormel 3 spiseskje drikke- eller bakekakao 175 g smeltet smør/margarin 1 egg Bland flormel og kakao med margarin og rør egget i. Glasuren helles over den avkjølte kake og skal stivne i ½-1 time.
Arkana Skrevet 8. mars 2007 #5 Skrevet 8. mars 2007 Noen favoritter: Gulrotkake Brownies Mississippi Mud Cake Kvæfjordkake/Verdens Beste To typer ostekake ← Forøvrig har jeg etterhvert skiftet mening angående Det Søte Liv. Jeg har prøvd flere av kakeoppskriftene og det er ikke mange jeg har laget igjen for å si det slik. Kakene er rett og slett kjedelige/smakløse og altfor søte (sier jeg som ellers er veldig i glad i alt som er søtt). Ikke noe for meg i allefall.
mandarinas Skrevet 8. mars 2007 #6 Skrevet 8. mars 2007 Endelig! En sånn tråd har jeg savnet! Her er en oppskrift på en kake som er knallgod, gjerne som dessert til kaffien! :kaffe: 4 egg 200 g sukker 200 g malte mandler Pisk eggedosis. Vend i de malte mandlene. 180 grader nederst i ovnen i ca. 30 minutt. Sjokoladekrem: 1 pl. kokesjokolade 1/3 l kremfløte Smelt sjokoladen over vannbad. Visp fløten og vend den inn i sjokoladen. Ha et lag krem i midten av kaken + på toppen og rundt.
Petra Prøvedokke Skrevet 8. mars 2007 #7 Skrevet 8. mars 2007 en fantastisk god banankake: 170 gram usaltet smør 170 gram muscavado sukker 2 modne bananer 4 eggeplommer 6 toppede ss rømme 1 ss vaniljeekstrakt 2 toppede ss valmuefrø (kan sløyfes) en klype salt 340 gram mel 2 ts (toppede) bakepulver smør og sukker mikses. ha i alt unntatt mel og bakepulver, som siktes i blandingen til slutt. 4 eggehviter og en klype salt vispes - miks i 6 ss sukker. vispes stivt. bland først litt av deigen i eggehvitene - deretter resten 25 cm form - 160grader - 45 min lag glasur av melis, saft av 1 sitron og litt sitronskall.
Gjest -eline- Skrevet 8. mars 2007 #8 Skrevet 8. mars 2007 Sukkermunn som jeg er så har jeg endel oppskrifter, men ikke alle like tilgjengelig. Uansett, her er noen av de: En veldig enkel oppskrift som det ikke tar lange tiden å hive i hop, men som smaker nydelig: Fransk sjokoladekake 100 gram smør 100 gram kokesjokolade 180 gram sukker 3 stk eggeplommer 2 teskje knust, frysetørret kaffe 90 gram hvetemel 3 stk eggehviter Smelt smør og sjokolade ved svak varme. Ta kjelen av platen og tilsett sukker og eggeplommer. Rør godt og tilsett kaffe og mel. Pisk eggehvitene til hardt skum, og vend dem inn i røren til slutt. Hell kakerøren i en godt smurt 24 cm form, og stek den ved 180 grader på nederste rille i 25-30 minutter. til den er nesten gjennomstekt. (skal være litt "rå" inni). Avkjøl på rist, dryss på melis som pynt. Server gjerne med is eller krem. Kjempegode sjokolademuffins, store og myke Sjokolademuffins 5 stk egg 300 gram usaltet smør 200 gram mørk sjokolade 100 gram hakket mørk sjokolade 1 1/2 desiliter sukker 2 desiliter hvetemel 1 teskje bakepulver 1 teskje vaniljesukker 2 spiseskje revet appelsinskall 25 gram hakkede valnøtter (eller mer, alt ettersom ) Smelt sjokolade og smør, pisk egg og sukker til eggedosis, og ha den smeltede sjokoladen/smøret i eggedosisen. La dette avkjøle litt. Rør inn mel, bakepulver og vaniljesukker, og bland inn appelsinskallet, hasselnøttene og den hakkede sjokoladen. Hell i store former, og stek på 160 grader i 25-30 minutter. Disse kjeksene er supergode: Triple Choc Chip Cookies 100 gram melkesjokolade 100 gram hvit sjokolade 100 gram mørk sjokolade 150 gram lyst brunt sukker 150 stk smør 1 stk egg 3 spiseskje lys sirup 225 gram hvetemel 3 spiseskje bakekakao 1 1/2 teskje bakepulver 3/4 vaniljestang (evt 1.5 ts vaniljesukker) Del opp sjokoladen i passe store biter. Bland smør, brunt sukker og frøene fra vaniljestangen/vaniljesukkeret sammen. Tilsett egget og sirupen og rør godt sammen i ca 2 minutter. Sil så inn hvetemelet, bakepulveret og kakaoen. Bland inn sjokoladebitene. Del deigen i ca 30 like store deler (omtrent på str med en valnøtt), på bakepapir. La det være nok rom rundt slik at de kan flyte utover. Stekes på 180 grader (160 grader dersom du har varmluft) i ca 7 min, skal være myke (de stivner når de blir kalde). ...sjokoman? jeg?
huldra11 Skrevet 8. mars 2007 Forfatter #9 Skrevet 8. mars 2007 Tusen takk, her var virkelig masse flotte oppskrifter!!
sweetdana Skrevet 8. mars 2007 #10 Skrevet 8. mars 2007 Mmmm. får vann i munnen kanskje blir det kake i kveld!
Lula Skrevet 13. mars 2007 #12 Skrevet 13. mars 2007 Mitt bidrag i denne tråden er verdens raskeste dessertsjokoladekake: Den er ferdig til servering på mindre en 30 min. og lages av ingredienser de fleste har i huset til vanlig: 150g smør 3 dl sukker 1,5 dl hvetemel 2 ts vaniljesukker 4 ss bakekakao 2 egg Rør sammen egg og sukker. Rør raskt inn de øvrige ingredienser. Stek kaken på 200*C i 15 min. Kaken blir liten og flat, så den ser ikke all verden ut. Den skal være myk inni og servert med en kule vaniljeis eller friske bær smaker den helt nydelig Super-bra kake når man får uventet besøk, har dårlig tid eller bare vil ha noe godt i en fei Jeg lagde den en del i sommer når vi fikk besøk, men ikke gadd bruke tid på kjøkkenet i det fine været.
Gjest care Skrevet 13. mars 2007 #14 Skrevet 13. mars 2007 Jeg var på loppemarked i helge på Høyenhall. Der spiste jeg en helt utrolig god sjokoladekake. Om du som bakte den er her inne, så pleas legg ut oppskriften.
Gjest Vampyra Skrevet 13. mars 2007 #15 Skrevet 13. mars 2007 (endret) Oi denne må jeg ha med meg! får vel dele litt også da;) Bananbrød (jeg dropper valnøttene) 125 g mykt smør 175 g brunt sukker 2 store egg 3 bananer 100 g valnøttkjerner 250 g hvetemel ½ ts salt ½ ts natron 1 ts bakepulver 1 ts kanel Pisk smør og sukker sammen. Tilsett ett og ett egg og bland inn skrelte, ikke for finmoste, bananer. Grovhakk nøttene og bland dem inn sammen med det tørre. Ha i smurt brødform og stek ved 175 grader i ca 1 time. Gjærdeig til boller, kringler og shillingsboller: 100 g fersk gjær 100 g sukker 200 g margarin 3 dl melk 3 dl vann 1 kg hvetemel (jo mindre du klarer deg med, jo bedre) 2 ts bakepulver 2 ts kardemomme til kringle: 1 pk TINE Vaniljekrem Stekes: 10-12 min. v/225 C Ha sukker og lett smuldret gjær i en bolle, rør sammen til det smelter sammen Smelt margarin og ha i vann, melk så det holder ca. 37 c. Rør i gjær/sukker -blandingen til det er flytende. Rør inn væsken. Ha i alt det tørre, og rør sammen til du får en jevn deig. Sett til heving. Boller/skoleboller: Trill ut bollene og sett de på stekebrettet. Om ønskelig kan du ha i en sjokoladebit i hver bolle, eller sprøyte vaniljekrem i bollene hvis du skal lage skoleboller. Pensle med egg. Skolebrødene pyntes med melisglasur og kokos. Shillingsboller Kjevle ut til en rektangulær leiv. Strø på kanel og sukker, rull sammen og del opp i 1-2 cm tykke skiver. Pensle med egg og strø over med perlesukker Vaniljekrem/klippekrans: Kjevle ut deigen så den blir stor rund og flat. Skjær et kryss i midten og legg vaniljekremen i en ring på deigen. Ta tak i hvert av hjørnene i krysset og legg over kremen, så tar du tak i kanten av den runde deigen og legger den oppå slik at all kremen lukkes inni. Legg kransen med skjøtene ned på bakepapiret. Stek, kjøl ned og pynt med melis. Jeg har laget et par kaker til som er supergode, men jeg finner ikke oppskriftene Endret 13. mars 2007 av Vampyra
Gjest Bodillen Skrevet 13. mars 2007 #16 Skrevet 13. mars 2007 Fy fader, nå har jeg siklet nedi tastaturet og!!!
hjertesukka Skrevet 13. mars 2007 #17 Skrevet 13. mars 2007 -Jeg er ingen kakemons, men denne er både enkel å lage og faller i smak hos alle. (kanskje ikke hos de aller yngste, da,siden det er alkohol i den.....) Noen kaller det også dessert. TIRAMISU #Bland sammen 500 gr mascarponeost, (evnt. 200 gr Philedelphia og pisket krem) 4 eggeplommer og 2 ss sukker i en bolle. #Pisk eggehvitene stive og ha det opp i blandingen. #Bland i en kopp kaffe (ca 3-4dl) halvparten kaffe og halvparten likør. Her har jeg brukt både whisky og konjakk, tar det jeg har i huset for øyeblikket. #legg et lag med ladyfingers(lange kjeks med sukker på- de fåes hvertfall på Meny og Ica) i en helst firkantet form. #dynk kjeksene med litt av kaffeblandingen #hell noe av mascarponeblandingen over dette. (til du ikke ser kjeksene lenger) #gjenta med ett eller to lag #bruk sil og sil litt kakao på toppen av kaka #la stå kjølig en stund. (gjerne over natten). Lykke til! :kaffe:
huldra11 Skrevet 14. mars 2007 Forfatter #18 Skrevet 14. mars 2007 Nå ble jeg glad- sååå masse gode oppskrifter! Og så Tiramisu, da! Herlig!!! Tusen, tusen takk alle sammen!
huldra11 Skrevet 14. mars 2007 Forfatter #19 Skrevet 14. mars 2007 Mitt bidrag i denne tråden er verdens raskeste dessertsjokoladekake: Den er ferdig til servering på mindre en 30 min. og lages av ingredienser de fleste har i huset til vanlig: 150g smør 3 dl sukker 1,5 dl hvetemel 2 ts vaniljesukker 4 ss bakekakao 2 egg Rør sammen egg og sukker. Rør raskt inn de øvrige ingredienser. Stek kaken på 200*C i 15 min. Kaken blir liten og flat, så den ser ikke all verden ut. Den skal være myk inni og servert med en kule vaniljeis eller friske bær smaker den helt nydelig Super-bra kake når man får uventet besøk, har dårlig tid eller bare vil ha noe godt i en fei Jeg lagde den en del i sommer når vi fikk besøk, men ikke gadd bruke tid på kjøkkenet i det fine været. ← Hei! Skal kaken stekes i liten/stor langpanne eller i rund form?
Lula Skrevet 14. mars 2007 #20 Skrevet 14. mars 2007 Hei! Skal kaken stekes i liten/stor langpanne eller i rund form? ← Rund form
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå