Gå til innhold

hva gir du katten ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

noen ganger får pus kose seg litt ekstra, da får han tunfisk og dette elsker han.

men hva med kyllingpostei og slikt? kan det gis i små mengder en sjelden gang`?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, når det gjelder kosemat kan de få nær sagt hva som helst. Våre liker godt rå fisk eller hermetisk tunfisk, begge to er mat som ikke bør gis hver dag, men av og til er helt i orden.

Skrevet

Tunfisk er ikke bra for katter.

"Tunfisk ødelegger bl.a. kattens e-vitaminlagre. Detaljert informasjon finnes i artikkelen 'Cats and Tunafish' referert til nedenfor. Har høyt salt og magnesiuminnhold som kan gi nyre/urinstein.

Giftstoff: Metaller, fettstoffer, magnesium

Symptom/skade: Kan gi epilepsi, astma, hyperaktivitet og hudproblemer. Kan også gi metallforgiftninger."

http://charlott.no/toxipet/item.php?...view&itemid=22

Skrevet

Dette gjelder dersom katten får mye tunfisk. Det blir det samme som at fete hamburgere ikke er bra for mennesker, man tåler det en gang i blant, men bør ikke spise det hver dag.

Skrevet

Det vet jeg. Men katter blir ikke syke av en boks tunfisk i mnd, men jeg ville ikke gitt det som en del av hverdagsmaten.

Skrevet

Men hvem vet hva dere mener med "en gang iblant", da? Jeg vet om ei som ga katten "litt tunfisk en gang iblant", og det viste seg å være en halv boks om dagen!

Tenkte bare å opplyse folk.

Skrevet

De kattene jeg har hatt har fått nærsagt hva som helst som kosemat.

Kokt fisk har selvfølgelig stått øverst på listen (IKKE makrell, det er visstnok veldig æsj), men kylling, reker, gulost, leverpostei, kaker, iskrem, sjokolade.... Vel...

Alt egentlig.

Katter spiser det meste - spesielt om de klarer å lure menneskemat til seg når ingen ser. Da går til og med grønnsaker ned.

Gjest Tessmira
Skrevet
Katter spiser det meste - spesielt om de klarer å lure menneskemat til seg når ingen ser. Da går til og med grønnsaker ned.

Ja, å om de får sniket litt først går det meste ned :icon_smile:

Vår er mest begeistret for leverpostei, poteter, mais , kjøttkaker, bixit med blåbær og flyvende kryp ;)

Skrevet

Min spiser stort sett alt, til og med tomat.. :ler:

Men roastbiff, kokt hvit fisk og reker er favoritten.

Tunfisk får hun ikke, for det spiser jeg ikke selv.. ;)

Bortskjemte pus.. :) Men, hva gjør man ikke for de man er glad i...

Gjest Deception
Skrevet

Kollegaen min har en katt hun skjemmer grundig bort. Katten får kokt fiskefilet uten salt, og gjerne ost som saus. :)

Nå skal jeg vel ikke si så mye om bortskjemt, for jeg koker selv laksefileter til hunden vår... :sjenert:

Skrevet

Hva jeg gir katten? Det skal DU bare gi katten i :-D

Jeg har ingen pus å mate :(

Skrevet

Her i huset går det i kokt seifilet hvis det skal være litt ekstra. Katten og hunden deler.

Skrevet

Men hva gir dere katten da? Jeg ante ikke at tunfisk var så skadelig, så det har kattungen vår fått en del av for å si det slik... Ment i beste mening! Å koke fisk hver dag er ikke aktielt. HVilken mat man får kjøpt på dyrebutikk/vanlig butikk er best (ikke tørrfor!)?

Skrevet
Men hva gir dere katten da? Jeg ante ikke at tunfisk var så skadelig, så det har kattungen vår fått en del av for å si det slik... Ment i beste mening! Å koke fisk hver dag er ikke aktielt. HVilken mat man får kjøpt på dyrebutikk/vanlig butikk er best (ikke tørrfor!)?

De fleste gir vel kattene sine mat!? Kokt fisk, tunfisk og snacks er ikke hverdagsmat, så katten bør få tørrfôr. Ser du ikke vil ha det; hvorfor ikke? Tørrfôr fra dyrebutikk/vet f.eks. RC, Hills osv er gode forslag, ikke butikkfôr, det er for dårlig sammensatt og inneholder masse katten ikke trenger.

Skrevet

Et godt tørrfor bør være hovedmaten til enhver katt, det er bedre for munnhelsen (forebyggelr tannstein og tannkjøttsbet). Mine bortskjemte katter får lltt våtfor hver lørdag, det kan være litt makrell i tomat, leverpostei, våtfor el lign :smile:

Skrevet

Dersom du ikke vil fore katten med tørrfor, bør du fore den med rått kjøtt, bein og innvoller, og noe fisk. Dette krever noe kunnskap, for at katten skal få i seg de næringsstoffene den trenger, og er ofte noe dyrere, men langt bedre for kattens helse. Mere info om dette finner du feks her: http://rawfedcats.org/practicleguide.htm

Skrevet

Tunfisk gis ikke i huset vårt. Hav det tidligere, men han ble skikkelig hyper av det.

Som kosemat får han litt yoghurt eller reker. Det faller skikkelig i smak.

Skrevet
De fleste gir vel kattene sine mat!?

Joda, forstår faktisk det. Ingen grunn til å være nesevis av den grunn.

Synes det er litt snaut å gi pus kun tørrfor. Han trenger rikelig med næring nå når han er i full vekstmodus.

Skrevet

Synes det er litt snaut å gi pus kun tørrfor. Han trenger rikelig med næring nå når han er i full vekstmodus.

Det er fins mange gode tørrfor beregnet på kattunger og unge katter i vekst, disse inneholder alt din katt trenger, og du får en sunn og frisk katt. Hvis man skal sette sammen sitt eget for til katten, krever dette gode kunnskaper om kattens næringsbehov.Det tryggeste og beste du kan gi din katt er et godt tørrfor, også kan du gi den våtfor som godteri en gang imellom.

Det er da overhodet ikke synd på en katt som lever på tørrfor?! Da får han alle de næringsstoffer, vitaminer og mineraler han trenger, og du får en glad og fornøyd katt :smile:

Skrevet

Jeg pleide å gi pusen min reker av og til (jul og sånn, ikke hver dag..)

Hun var så glad i det at hun malte i mange timer etterpå :)

Men jeg måtte desverre avlive henne for litt siden, hun var blitt for gammel (14 år..) Savner henne fryktelig :grine:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...