Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er blitt henvist til fysioterapeut pga stiv/vond nakke/ømme muskler....nakkemyalgi skrev han tror jeg.

Noen som har erfaringer om hva fysioterapeut gjør? Og hvor vondt det er....? :tristbla::sjenert:

Gjest Vidvandre
Skrevet (endret)

De gjør mye rart de :ler:

Jeg går nå til fysioterapeut, har stiv nakke og brede nakkevirvler som gjør at blodårer og nerver til armene kommer i klem.

Det varierer en del fra gang til gang hva han gjør blant annet:

-"snill" massasje, noen gang med massasjekrem. Er bare behagelig.

-"slem" massasje. Her tar han mer i og det gjør mer vondt. Han liksom klyper der det gjør vondt for å myke opp.(?)

-akupunktur. Det kan gjøre vondt hvis de treffer de vonde nervene, men vanligvis er det ikke noe vondt.

-strømmaskin. Setter sånne sugekopper tilkoblet en maskin på noen punkter også sendes strøm igjennom. Ikke vondt bare litt rart. Ligger meg sånn maskin i 15-20minutter

-varmetepper som jeg ligger med en stund.

-"knekker" opp. Vet ikke hva han gjør egentlig men han klemmer til også det sier liksom knekk i ryggen også skal det være bedre :ler:

Er inne ca en time om gangen en gang i uka og betaler 200kr.

Legge til at det er ikke noe å være redd for, fysioterapeuter biter ikke og vil jo bare at du skal bli bedre ;)

Endret av Vidvandre
Skrevet
De gjør mye rart de :ler:

Jeg går nå til fysioterapeut, har stiv nakke og brede nakkevirvler som gjør at blodårer og nerver til armene kommer i klem.

Det varierer en del fra gang til gang hva han gjør blant annet:

-"snill" massasje, noen gang med massasjekrem. Er bare behagelig.

-"slem" massasje. Her tar han mer i og det gjør mer vondt. Han liksom klyper der det gjør vondt for å myke opp.(?)

-akupunktur. Det kan gjøre vondt hvis de treffer de vonde nervene, men vanligvis er det ikke noe vondt.

-strømmaskin. Setter sånne sugekopper tilkoblet en maskin på noen punkter også sendes strøm igjennom. Ikke vondt bare litt rart. Ligger meg sånn maskin i 15-20minutter

-varmetepper som jeg ligger med en stund.

-"knekker" opp. Vet ikke hva han gjør egentlig men han klemmer til også det sier liksom knekk i ryggen også skal det være bedre :ler: 

Er inne ca en time om gangen en gang i uka og betaler 200kr.

Legge til at det er ikke noe å være redd for, fysioterapeuter biter ikke og vil jo bare at du skal bli bedre ;)

Takk for svar vidvandre :)

Noen knekking vil jeg ikke ha noe mer av...det har jeg fått nok av hos kiropraktoren :P

Så lenge jeg blir bedre så kan h*n forsåvidt gjøre hva h*n vil :ler:

Pleier du å lære noen øvelser du kan gjøre hjemme også? Jeg vil jo helst ikke gå til fysioterapeut hele livet..Og jeg antar at plagene kommer tilbake etterhvert sånn som jeg stresser...

Gjest Vidvandre
Skrevet
Takk for svar vidvandre :)

Noen knekking vil jeg ikke ha noe mer av...det har jeg fått nok av hos kiropraktoren :P

Så lenge jeg blir bedre så kan h*n forsåvidt gjøre hva h*n vil  :ler: 

Pleier du å lære noen øvelser du kan gjøre hjemme også? Jeg vil jo helst ikke gå til fysioterapeut hele livet..Og jeg antar at plagene kommer tilbake etterhvert sånn som jeg stresser...

Ja jeg får tøyingsoppgaver, tips om andre ting som kan gjøre det bedre og nå har jeg også fått treningsprogram, så er godt fornøyd med oppfølging. Snakk med fysioterapeuten om dette når du kommer dit så vil han nok hjelpe deg. Fysioterapeutene er jo heller ikke ute etter å ha evighetspasienter.

Skrevet
Ja jeg får tøyingsoppgaver, tips om andre ting som kan gjøre det bedre og nå har jeg også fått treningsprogram, så er godt fornøyd med oppfølging. Snakk med fysioterapeuten om dette når du kommer dit så vil han nok hjelpe deg. Fysioterapeutene er jo heller ikke ute etter å ha evighetspasienter.

Takk :) Da gleder jeg meg til å komme igang :hoppe:

Gjest Frysepulver
Skrevet

Jeg har gått til fysio i lange perioder og det har hjulpet veldig. Sliter med både nakke og skuldre fordi jeg lenge har hatt kroppen i gal stilling. For å myke opp bruker han nåler og så har jeg gjort endel øvelser som går på å styrke musklene i området. Men langtidsløsningen min vil være å begynne å trene regelmessig

Skrevet
Jeg har gått til fysio i lange perioder og det har hjulpet veldig. Sliter med både nakke og skuldre fordi jeg lenge har hatt kroppen i gal stilling. For å myke opp bruker han nåler og så har jeg gjort endel øvelser som går på å styrke musklene i området. Men langtidsløsningen min vil være å begynne å trene regelmessig

Er det vanlig at fysioterapeuter bruker nåler?

Gjest Frysepulver
Skrevet

Det vet jeg ikke, jeg har bare gått til han nå i voksen alder. Han sier det ikke er akupunktur, men nåler for å stimulere musklene kjappere enn om han skulle massert de snille igjen. Han setter de, venter ett kvarter, vrir de rundt og så venter i ett kvarter igjen før han tar de ut.

Skrevet

Min fysioterapeut var både akupunktør og manuell terapeut i tillegg til vanlig fysioterapeut. Der fikk jeg både nåler, knekking og øvelser. Nå har jeg en kronisk nakkelidelse som han ikke fikk i orden, men gå til en som virkelig kan sine saker, og som gjerne har mer utannelse enn bare fysioterapi. I tillegg er en ung fysioterapeut ofte flinkere enn eldre. Om ikke de eldre går mye kurs osv da.

Skrevet

Hei!

Sliter også med nakke/skuldre,hatt plager siden ungsomskolen,nå er jeg 24,men ka dette kommer av vet jeg fortsatt ikke. :forvirret: En blir jo vant til å ha det sånn,men en vil nødig akseptere å måtte slite m det samme resten av livet.. :tristbla:

Du skriver at dine plager kommer av gal stilling.Kan du utdype dette?Leges konklusjon eller din?Har du blitt mer bevisst på kordan du sitter etter at du ble kjent m sammenheng stilling-vondt i nakke/skuldre..,og av den grunn blitt mindre plaget nå?

Når er plagene verst for deg?

Trening ja.. :trene: La oss komme igang med den regelmessige og helsevinnende treningen.. :klappe:

Flott om du hører av deg!",)Takker!

Gjest Sille
Skrevet
Det vet jeg ikke, jeg har bare gått til han nå i voksen alder. Han sier det ikke er akupunktur, men nåler for å stimulere musklene kjappere enn om han skulle massert de snille igjen. Han setter de, venter ett kvarter, vrir de rundt og så venter i ett kvarter igjen før han tar de ut.

Dette kalles triggerpunktbehandling med nåler, og det er ganske mange fysioterapeuter som driver med dette i dag.

Devana, det er en del fysioterapeuter som også kan akupunktur. Spør om dette når du henvender deg til fysioterapeuten/instituttet/klinikken.

Gjest Frysepulver
Skrevet
Hei!

Sliter også med nakke/skuldre,hatt plager siden ungsomskolen,nå er jeg 24,men ka dette kommer av vet jeg fortsatt ikke. :forvirret: En blir jo vant til å ha det sånn,men en vil nødig akseptere å måtte slite m det samme resten av livet.. :tristbla:

Du skriver at dine plager kommer av gal stilling.Kan du utdype dette?Leges konklusjon eller din?Har du blitt mer bevisst på kordan du sitter etter at du ble kjent m sammenheng stilling-vondt i nakke/skuldre..,og av den grunn blitt mindre plaget nå?

Når er plagene verst for deg?

Trening ja..  :trene: La oss komme igang med den regelmessige og helsevinnende treningen.. :klappe:

Flott om du hører av deg!",)Takker!

Jeg har en lut "Mette-Marit-holdning" som jeg kanskje har etter oldemor som også gikk sånn. Jobber med å få bedre holdning, så det er ikke så ille nå ;)

Har blitt mer bevisst, men kunne vært langt flinkere.

Har leddgikt også da og plagene må settes i sammenheng med dette. Vet aldri når jeg får vondt i ledd eller nakken, men å sitte lenge i samme posisjon er sjeøden heldig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...