snøfnugg Skrevet 8. mars 2007 #1 Skrevet 8. mars 2007 Jeg har oppdaget at det er stor forskjell blant folk når det kommer til å arve klær. Jeg blir kjempeglad da det koster å holde tre barn med tøy,mens andre overhodet ikke vil arve. Vet til og med noen med dårlig råd som konsekvent ikke vil arve klær. Hva syns du om det? Bruker du å arve klær? Vi har endelig fått arve litt. Jeg tar i mot alt utenom velbrukte sko. Dette blir vi så glade for.
Gjest Primula Skrevet 8. mars 2007 #2 Skrevet 8. mars 2007 Vi arvet en del klær til jenta da hun var baby. Babyklær blir jo ikke så slitt. Nå når hun har blitt 5 år, arver hun penkjoler, bunader, vinterjakker o.l. Vanlige bukser, strømpebukser, gensere o.l blir mer slitt, så det sier jeg nei takk til. Erfaningsmessig blir det ikke brukt likevel. Men da har vi råd til å kjøpe klær til henne også da. Hadde vi hatt dårlig råd, hadde vi gladelig tatt i mot alt vi hadde fått.
Gjenglemt sykkellås Skrevet 8. mars 2007 #3 Skrevet 8. mars 2007 Da jeg var liten syntes jeg det var kjempestas å arve klær fra barn som var litt eldre enn meg selv. Men jeg likte ikke å arve klær fra de ti år eldre søsknene mine. Klærne hadde rukket å bli veeeldig utdatert før de passet til meg. Ser absolutt ikke problemet med å arve klær, så lenge tøyet er pent og i god stand. Det er bra for miljøet og bra for lommeboken.
Gjest baby-E Skrevet 8. mars 2007 #4 Skrevet 8. mars 2007 Jeg har arvet masse i årenes løp. Ikke fordi mamma og pappa ikka har hatt penger, men hva er vitsen med å kaste klær som er like pene som nye. Har selvfølgelig ikke arved slitte og hullete klær.
momo Skrevet 8. mars 2007 #5 Skrevet 8. mars 2007 Eneste vi har gjort har vært og låne noen penkjoler av niesen til datteren våres. Ellers har vi ikke hatt noen og arve av. Men jeg er heller ikke glad i og arve klær, jeg er virkelig sær på det beklageligvis. Så hadde vi fått tilbud om og arve, så hadde jeg noek vært ekstremt selektiv. Men synes jo arving av tøy er en flott ting, selv om jeg har problemer med det selv. Vi er flinke til og sende klærne her videre da, så andre kan få glede av det.
Hard Candy Skrevet 8. mars 2007 #6 Skrevet 8. mars 2007 Jeg har oppdaget at det er stor forskjell blant folk når det kommer til å arve klær. Jeg blir kjempeglad da det koster å holde tre barn med tøy,mens andre overhodet ikke vil arve. Vet til og med noen med dårlig råd som konsekvent ikke vil arve klær. Hva syns du om det? Bruker du å arve klær? Vi har endelig fått arve litt. Jeg tar i mot alt utenom velbrukte sko. Dette blir vi så glade for. ← Jeg blir jublende glad over alt som er pent brukt. Her er vi en stor vennegjeng med unger i alle aldre, og vi bytter gjerne klær med hverandre. Jeg vil ikke ta imot brukte sko, da jeg mener at ungene skal ha sine egne utgått sko og bruke. Ingen barn har lik forstilling så det er kanskje ikke helt bra å arve sko, tror jeg. Min eldste fikk nettopp en enorm mengde med klær, det ble nesten julaften for henne, hun ble så glad. Kjempefine klær. Det vi ikke skal ha gir jeg til Fretex. Brukte klær er supert å ha til alle de hverdagene vi har, tenker på barnehage og skole og all slags lek inne og ute. Mine barn har selvfølgelig masse egne klær også.
Gjest Bodillen Skrevet 8. mars 2007 #7 Skrevet 8. mars 2007 (endret) Vi både arver og gir bort selv, det har vi gjort bestandig. Jeg har et par faste som jeg gir bort til, og jeg vet de setter pris på det. Vi tar gjerne imot både bukser, gensere og yttertøy. Minstemann (5 år) er en klesforbruker av rang. Å sette på ham splitter nye klær for å gå i barnehagen med er bare idiotisk. I fjor greide han å rive opp hele baken på en 14 dager gammel parkdress til 500 kroner. Da hadde han samme høst ødelagt en arve-parkdress og to regnbukser. Bukser (til og med tykke, gode olabukser) får hull på knærne etter bare noen ukers bruk, votter mistes ukentlig, og alle, absolutt alle jakker og dresser har opprevet hempe i nakken... (skal man ha plagget ned fra knaggen må man jo bare røske til!) Vi har ikke dårlig råd, men det sier seg selv at det ikke går an å basere seg på dyre, nye klær til barn av det kaliberet der. Jeg er kjempeglad for alt vi arver til ham, og faktisk synes han det er stas åarve selv også. Kjempekult å gå i klær som en stor, tøff fetter har brukt! Trenger jeg parkdress eller regnbukser kjøper jeg på Fretex, og om noen rynker på nesa over det, får de bare rynke i vei. Endret 8. mars 2007 av Bodillen
Furstina Skrevet 8. mars 2007 #8 Skrevet 8. mars 2007 Jeg har oppdaget at det er stor forskjell blant folk når det kommer til å arve klær. Jeg blir kjempeglad da det koster å holde tre barn med tøy,mens andre overhodet ikke vil arve. Vet til og med noen med dårlig råd som konsekvent ikke vil arve klær. Hva syns du om det? Bruker du å arve klær? Vi har endelig fått arve litt. Jeg tar i mot alt utenom velbrukte sko. Dette blir vi så glade for. ← Ser absolutt ikke problemet med å arve klær, så lenge tøyet er pent og i god stand. Det er bra for miljøet og bra for lommeboken. ← Vi får en del ärvda kläder till våra barn och är jättetacksamma för det. Alla plagg använder vi inte - en del är "fula" eller bara "fel" - andra älskar både vi och sonen. Lillasyster får ärva nästan alla sina kläder från storebror och kusiner. Vi köper dock några nya plagg till henne som ska bara bli hennes. Jag märker nu när sonen är 3 att kläderna slits mer. Han har dem längre och sliter dem också mer. Tygbyxor går nästan inte att ärva vidare medan jeans är helt OK.
Tusenfryd Skrevet 8. mars 2007 #9 Skrevet 8. mars 2007 Vi arver masse og er kjempeglad for det!!! Vi har arvet fra flere barn og dette er pent brukt tøy som bukser, gensere etc. I tillegg er vi bortskjemte med hjemmestrikk som lusekofter og gensere. Vi er kjempetakknemlige for det og kan bruke klesbudsjettet på litt tøy vi kanksje ellers ikke hadde kjøpt, som litt gøyale designgensere etc som selvsagt er fullstendig unødvendig på småbarn. I dag sendte jeg med en regndress i barnehagen som vi har arvet, er like fin og som jeg slipper å kjøpe. Jo, arving er en fin ting og hvis noen velger dette bort, så dem om det! Vi sender også mye tøy videre. Det blir selvsagt mest når de er helt små, i det ungene blir større blir jo også klær slitt på en helt annen måte og slitt og ødelagt tøy er selvsagt ikke noe ålreit å verken arve eller sende videre.
Gjest Elastica Skrevet 8. mars 2007 #10 Skrevet 8. mars 2007 Med tre tette gutter blir tøyet liggende lenge i skapet, dvs de minste arver av den eldste, og jeg rekker ikke engang å pakke det vekk. Veldig praktisk, og ikke minst økonomisk. Alle tre får selvsagt nytt tøy innimellom - mye blir slitt ut av den eldste. Det tøyet som mot formodning overlever disse tre, sender jeg videre til en venninne. Både hun og jeg er glade for det. Kan ikke finne noen gode argumenter mot å arve tøy, så lenge det ser greit ut.
Helen Skrevet 8. mars 2007 #11 Skrevet 8. mars 2007 Vi får arve masse klær, spesielt til minstemann. Jeg er takknemmelig for alt som vi får jeg, jeg sorterer ut selv det jeg vil ha og kaster resten. Det som ikke er utslitt etter mine barn går videre til venninner med småbarn.
Lavalampe Skrevet 8. mars 2007 #12 Skrevet 8. mars 2007 Vi har arvet en del, særlig etter mannen! Det synes jeg er kjempekoselig å bruke. Jeg har ikke noe problem med å arve klær, tvert imot synes jeg det er miljøvennlig og fint å kunne bruke noe omigjen. Men jeg innrømmer at jeg er litt sær på hva slags klær småen har på seg, så noe av det vi arver blir lite brukt. Pastellfargene får stort sett ligge, mens mannens gamle, knallrøde kordfløyelsbukse får kjørt seg, for eksempel.
Tari Skrevet 8. mars 2007 #13 Skrevet 8. mars 2007 Vi arver masse klær fra fetteren til sønnen vår som er 1.5 år eldre. Vi blir kjempeglade for det og kan bruke penger på andre ting enn mender av klær. Det er jo søsteren min som kjøper klærne og ettersom vi har samme smak så bruker vi det meste av klærne vi får. Mye av klærne har jo fetteren også fått av meg Vi skal sende klærne videre til den andre søsteren min som har fått barn så dette fungerer fint for oss.
Gjest Frysepulver Skrevet 8. mars 2007 #14 Skrevet 8. mars 2007 Vi har stor familie, så kusiner og fettere arver av hverandre. Jeg er eldst av jentene, så tror ikke jeg arvet så mye, men søstrene mine har arvet og en kusine på fem arver av søsteren min på åtte. Mamma og søsteren min går gjennom klærne og søsteren min får selv avgjøre hva hun vil beholde til sine barn. Så får tanten min resten og kaster vel det hun ikke vil ha, regner jeg med.
Fru Biscuit Skrevet 8. mars 2007 #15 Skrevet 8. mars 2007 Ser absolutt ikke problemet med å arve klær, så lenge tøyet er pent og i god stand. Det er bra for miljøet og bra for lommeboken. ← Skriver under på denne
ToveM Skrevet 8. mars 2007 #16 Skrevet 8. mars 2007 tar med glede imot arveklær, selv om jeg har råd til å kjøpe nytt
Gjest Emera Skrevet 8. mars 2007 #17 Skrevet 8. mars 2007 Jeg hadde en svigerinne som av og til kom med poser med klær døtrene hennes hadde vokst i fra. Jeg elsket å dukke ned i de posene! Det var massevis av flotte klær hennes barn knapt hadde rukket å bruke før de vokste ut av dem. Datteren min syntes også det var supert.
linck Skrevet 8. mars 2007 #18 Skrevet 8. mars 2007 Vi blir veldig glade for alt vi får arve, og lar gladelig andre arve av oss.
Gjest gjesta Skrevet 8. mars 2007 #19 Skrevet 8. mars 2007 Jeg arvet endel da jeg var liten, delvis pga økonomi. Og om jeg får barn kommer jeg til å ta i mot arvede klær med glede, om vi har noen å arve fra (det er ikke så mange barn i familien). Akkurat sko og undertøy er vel uaktuelt, ellers hva som helst som ikke er for slitt, og som kan vaskes skikkelig. Jeg ville også valgt ut etter hva barnet kler og liker, ikke brukt "alt" bare fordi det er gratis. Bra for miljøet, bra for økonomien og en grei holdning å lære videre selv om jeg regner med at man ikke bør tvinge barnet til å gå i arvede klær når det når en viss alder. Men så lenge det går er det greit.
*Mocca* Skrevet 8. mars 2007 #20 Skrevet 8. mars 2007 Vi arver gjerne tøy vi, bra med gjenbruk, vi kan bruke mindre penger på klær og sålenge klærne ikke er utslitt eller flekkete osv så er vi bare glade for å få tøyet vi
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå