Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye leser din 2.klassing pr dag?

Liker h*n å lese selv?

Leser dere høyt og bruker lydbøker?

Vi gjør mest det siste, men nå må jeg skjerpe meg for å få henne til å lese mer på egenhånd. Hun trenger trening for å få opp lesehastigheten. Hvordan skal jeg inspirere henne?

Vi har alltid brukt mye bøker og lydbøker (jeg jobber i folkebibliotek); men nå tror jeg at jeg tenger tips selv :forvirret:

Jenta sier at hun ikke liker å lese, og at hun ikke trenger å øve, for hun KAN jo lese!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Finn en spennende bok du tror hun vil like og les annen hvert kapittel høyt for hverandre. Du begynner.

Skrevet
Finn en spennende bok du tror hun vil like og les annen hvert kapittel høyt for hverandre. Du begynner.

Takk, skal prøve det.

Skrevet

Lag en sport ut av å få opp lesehastigheten. La henne lese høyt en relativt enkel tekst i f.eks et minutt. La henne lese samme tekst på nytt en to tre fire ganger til, og merk av på teksten hvor mye lenger hun kom. Dette kalles repetert lesing og er veldig effektivt. Ellers kan nok singstar - på norsk- være med å få opp lesehastigheten - da leser de teksten på TV, mens de synger (leser) ordene. Om igjen og om igjen, repitisjon er nøkkelen her- og selvfølgelig, som du vet- Enkle bøker. Ikke tro at leseløvebøkene nødvendigvis er lette nok, det er ofte mange vanskelig ord i disse bøkene.

Gjest Gjesta
Skrevet

Vi hadde samme problem med vår andreklassing. Så foreslo mannen at vi skulle kjøpe et Donald-abonnement. Og fy flate, det var effektivt!! Lesehastigheten økte dramatisk, plutselig var vår lille helt i toppen i sin klasse :)

Anbefales på det varmeste!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...